PDA

Vis full versjon : Ingen fedrekvote når mor ikke jobber

Happy
26-10-2002, 13:11
Jeg har vært student, men er hjemme nå. Mannen min hadde gledet seg veldig til å være hjemme med den lille, men gleden blei kortvarig. Det er melig sånn at dersom mor ikke jobber, får heller ikke far krav på å være hjemme med barnet:sint: . Dette vil jo også si at de som benytter seg av kontantstøtten for å være MER hjemme med barna taper på ordningen.

På den ene siden kan j eg jo forstå det, i og med at da vil jo begge foreldrene være hjemme, men dersom far er arbeidsledig får likevel mor permisjon til å ta seg av barnet, gjør hun ikke det da? Det er så innmari synd at mannen min ikkke får en eneste time betalt permisjon for å være med sønnen vår, eller den lille vi venter :(!

Er det bare meg som synes dette er en uretferdig løsning?

Allimac
27-10-2002, 23:43
er du helt sikker på dette?
For da jeg skulle ha forje-mann så gikk kontrakten min ut samme dag som jeg hadde termin. Jeg/ vi hadde valgt 42 uker med perm og pappaen var hjemme med småen sin del av kvoten, mens jeg også var hjemme. Han fikk full lønn, mens jeg derimot som ikke hadde noen jobb å gå tilbake til der og da, fikk kun utbetalt 50 % av den normale lønningen/fødselspenger mens han var hjemme... Men vi fikk da i det minste kvotene hans.....:)

skilpadda
28-10-2002, 03:26
Allimac: Siden du hadde jobb frem til termin, så fikk dere alminnelige fødselspenger, og far fikk sin fedrekvote. Kravet til fødselspenger er jo at mor har vært i jobb 6 av de 10 siste månedene før termin, det spiller ingen rolle om du har jobb etter termin. Men hvis faren skulle hatt mer enn de fire ukene, så ville han ikke fått dem uten at du begynte i ny jobb - dette har jeg undersøkt nøye, da vi er i omtrent akkurat samme situasjon som dere.

Happy er hjemmeværende, så vidt jeg forstår, og da har de ikke krav på fødselspenger i det hele tatt - heller ikke fedrekvote. Kan forstå at det virker urettferdig, siden som hun sier, dersom han hadde vært hjemmeværende og hun hadde jobbet, så ville ikke dette gått ut over hennes permisjon.

Happy, du kan jo sende et brev eller en mail til likestillingsombudet, jo flere som reagerer på denne typen forskjellsbehandling, jo bedre. Jeg sendte en lang mail til dem om vår sak, og fikk til svar blant annet

"Ombudet har tatt til orde for endringer i reglene om fødselspenger overfor Barne- og familiedepartementet som nå har hele regelverket oppe til vurdering. Jeg vil følge saken videre og forsøke å få departementet til å gå inn for endringer slik at kvinner og menn likebehandles."

Tigris
28-10-2002, 13:27
Mor må jobbe minst 50% for at far skal få fedrekvote... Har spurt på trygdekontoret jeg.

Monstra
28-10-2002, 13:33
Hvordan blir det for meg da?? Jeg er fulltids student og sambo arbeider 90% ??

LeiaOrgana
01-11-2002, 17:28
Monstra: Viss du begynner å studere igjen etter fødselen har far rett til 29 uker permisjon med 100 % lønn, eller 39 uker med 80 % lønn.

Viss du ikke begynner å studere igjen tror jeg far har rett til sine 4 uker (fedrekvoten) fordi 100 % studier tilsvarer jobb når det gjelder opptjening av rett til fødselspenger. Men dette er jeg litt mer usikker på.

stormmamma
06-11-2002, 00:33
Far har rett til fødselspenger i 29 uker på 100% eller 39 uker på 80%.

DERSOM du fortsetter å studere 100 % eller går ut i jobb minimum 75%.

"Arbeider moren mindre enn 75 % resuseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid." står det i forskriftene.

Ellers har du rett på fødselsstipend i 39 uker, det vil vi det samme som studielånet ditt, bare det er stipend. Og dette selv om du ikke studerer så lenge du var i studier med støtte fra lånekassen de siste 6 mnd før fødselen. Faren har da ingen fedrekvote. Studielån gjelder ikke som inntekt. Og gir ikke rett til fødselspenger....

Er ikke sikker på om mor kan ta fødselsstipend og far kan ta fødselspenger samtidig, men har hørt om mange som har gjordt det.

Må si jeg er litt usikker der....... Om de bare har "sluppet unna" med det, eller om det er LOVLIG.

hmmm.... setter inn svar på det i morgen, for jeg skal fortsette å studere fulltid rett etterpå.... Ringer og sjekker med lånekassen og trygdeetaten i morgen.

unni