PDA

Vis full versjon : Lavt stoffskifte?

Pippi-mor
23-06-2004, 20:40
Hmmm...

Var på kontroll hos legen igår, og alt så normalt ut. Men idag ringte kontordama der og sa at blodprøvene viste at jeg hadde lavt stoffskifte. Hun lurte på om jeg hadde lagt på meg unormalt mye i svangerskapet. Tja, 8 kilo! Litt mer enn forrige gang, men ikke så voldsomt likevel synes jeg.

Spurte hvilke konsekvenser dette hadde for meg og bebiss, men det kunne hun selvsagt ikke svare på.

Hun skulle få legen til å ringe meg imorgen, for han hadde så mye å gjøre idag.

Noen som vet noe om dette?

Annie
23-06-2004, 21:40
Først: 8 kilo er ikke unormalt mye.
Så: Stoffskiftet kan endres av graviditet. Har stoffskiftet ditt blitt målt tidligere, da, så de vet med sikkerhet at dette ikke er noe du har gått med lenge?

Til slutt: Stoffskiftet er lett å regulere med medisiner. Dessverre vet jeg ikke om du kan gå på disse når du er gravid - selv fikk jeg ikke lov til å begynne med dem før etter at jeg var ferdig med å amme. (Hos meg ble stoffskiftet lavt etter fødselen.)

Dette er ikke farlig - men du får det bedre dersom det blir regulert til et riktigere nivå. La oss få høre hvordan det går, da!

Tidl. bruker
23-06-2004, 21:47
Jeg hadde høyt stoffskifte før pga. struma. Ble behandlet for dette med radioaktiv stråling, noe som medførte at stoffskiftet ble for lavt. Jeg går på medisiner for dette, og det er ikke farlig å ta dem når man er gravid. Man tilfører bare det stoffet som kroppen ikke greier å produsere selv, slik at babyen skal få et normalt stoffskifte. Under svangerskap blir stoffskiftet ofte lavere, og dette har ført til at min medisindose nå måtte dobles. Spesialisten min sa sist at det var svært viktig at jeg tar medisinene nå, fordi alt for lavt stoffskifte så og si alltid ender i abort hvis man er gravid. Men da skal stoffskiftet altså være langt under normalverdiene. Det er sikkert greit at du blir oppfulgt på dette og kanskje spør en spesialist. Min erfaring er i alle fall at allmenleger ofte kan for lite om dette og derfor overser det.

IzziCreo
24-06-2004, 02:19
Jeg har lavt stoffskifte generelt, og fortsetter å ta medisinene fast for det :nikker: Mener å ha hørt at man kan ha det i forbindelse med graviditet og at det forsvinner igjen... Du får helt sikkert svar av legen imorgen, men tror ikke du skal bekymre deg :klemme: Og 8 kg er det slettes ikke noe å si på :)

Stjerne
24-06-2004, 08:44
Skjoldbruskkjertelsykdommer ved graviditet og barsel

Under graviditeten øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første tredel av svangerskapet, og østrogen minsker virkningen av thyroksin. Hos gravide som behandles med thyroksin må derfor dosen økes med 50 %, og doseøkningen bør skje i de første tre til seks månedene.
I svangerskapet og spesielt perioden etter fødselen er det en overhyppighet av skjoldbruskkjertelsykdommer. Årsaken er at immunforsvaret som er dempet under graviditeten, blir ekstra aktivt etter fødselen, med de følgene dette kan få for oppblussing av autoimmune sykdommer. I svangerskapet dannes også hormoner som direkte påvirker skjoldbruskkjertelen og gjør at den får fysiologiske forandringer.
- Hva er det som skiller skjoldbruskkjertelsykdommer ved svangerskap og
fødsel fra andre skjoldbruskkjertelsykdommer?
- Gravide og barselkvinner kan få alle mulige typer av skjoldbruskkjertelsykdommer. Men en helt spesiell form for betennelse i skjoldbruskkjertelen (post partum thyreoditt) er den vanligste, og rammer bare i perioden tre til seks måneder etter en fødsel.
Det som skiller denne fra andre typer skjoldbruskjertelbetennelser, er at den har to stadier. I det første stadiet har man forhøyet stoffskifte, og dette varer gjerne i en til to måneder. Så går man over til et stadium hvor stoffskiftet blir lavt. Denne formen er særpreget ved at den ofte har ekstremt høye antistoffverdier (TPO-antistoff). Den kan derfor lett oppdages ved en blodprøve.
Har man plager, er det viktig å få en diagnose. Men lidelsen er ikke så lett å behandle fordi sykdomsperiodene er så korte. I den hyperthyreotiske fasen, kan man få betablokkere for å roe seg litt ned, dempe hjertebank og redusere skjelving. I den hypothyreotiske fasen kan man få thyroksin for å dempe symptomene.
Behandlingen påvirker ikke sykdomsforløpet som går sin gang uansett hva som gjøres. Etter 4 – 6 måneder vil 70 % få normalisert skjoldbruskkjertelfunksjonen og bli bra igjen av seg selv enten de får behandling eller ikke. Etter det vil de ha normal funksjon til neste barselperiode da de får samme sykdom igjen. I 30 % av tilfellene går ikke det siste stadiet til normalisering. I stedet kan man få en varig og behandlingstrengende hypothyreose.
- Kan gravide ha symptomer på skjoldbruskkjertelforstyrrelser uten å ha noen
sykdom?
- Ja, mange kan ha symptomer på hyperthyreose uten at det er tegn på sykdom. Skjoldbruskkjertelen kan være lett forstørret, de kan ha hjertebank og øket puls, de små blodårene i huden utvider seg gjerne litt slik at de blir blussende og rødmusset, og de kan ha lett for å bli varme og svette. Dette er et resultat av det økte surstofforbruket og den økte forbrenningen i svangerskapet.
Graves sykdom (thyreotoksikose) er et syndrom som stimulerer skjoldbruskkjertelen til vekst (struma) og til overproduksjon av thyroksin – i tillegg til at den kan gi fremstående øyne. Noen får også væskeansamlinger i bena.
Har man denne sykdommen, blir man ofte bedre i svangerskapet fordi immunforsvaret er dempet. Men sykdommen har en tendens til å blusse opp et par måneder etter fødselen. Det samme kan skje om man tidligere har hatt Graves sykdom og vært frisk i lenger tid. Sykdommen er ikke farlig verken for mor eller barn, men symptomene kan være veldig ubehagelige. Gravide eller ammende som trenger behandling kan få medisiner. Ellers behandles Graves sykdom med operasjon eller radiojod, men disse behandlingsformene kan ikke gis i svangerskapet eller barselperioden.
Det forekommer også en type thyroksinoverproduksjon (thyreotoksikose) i svangerskapet som skyldes at det i svangerskapet produseres en rekke hormoner som kan gi en lett overproduksjon av stoffskiftehormoner. Dette er altså en tilstand som har sin årsak i de normale hormonelle forandringene svangerskapet medfører. Symptomene er som ved hypertyreose; hjertebank, uro og skjelving – men ofte også vedvarende kvalme og oppkast hele døgnet (hyperemesis gravidarum). Plagene går over av seg selv i løpet av tolvte til tyvende svangerskapsluke.

Jeg bare fant denne infoen på nettet, for en tid siden men husker ikke hvor dessverre. Håper noe av det var til hjelp i alle fall.
Selv går jeg på Levaxin (tabl har fått nytt navn før Thyroxin) jeg tok 150 mikro gram før svangerskapet men, nå pga jeg er gravid så måtte jeg begynne å ta en halv tabl ekstra 3 ganger i uken. Legen forklarte det med at det er som om babyen tar medesinen min. Håper du får bedre info når du har pratet med legen din. Det er noen som bare ligger å vipper på kanten fra lavt til vanlig stoffskifte å da er det ikke grunn, for medesin men da må man følge med at det ikke plutselig faller enda mer å blir lavt. Pga da blir man trett,sløv, og ukonsentrert veldig fort.

Hmmm...

Var på kontroll hos legen igår, og alt så normalt ut. Men idag ringte kontordama der og sa at blodprøvene viste at jeg hadde lavt stoffskifte. Hun lurte på om jeg hadde lagt på meg unormalt mye i svangerskapet. Tja, 8 kilo! Litt mer enn forrige gang, men ikke så voldsomt likevel synes jeg.

Spurte hvilke konsekvenser dette hadde for meg og bebiss, men det kunne hun selvsagt ikke svare på.

Hun skulle få legen til å ringe meg imorgen, for han hadde så mye å gjøre idag.

Noen som vet noe om dette?

Pippi-mor
24-06-2004, 16:13
TUSEN TAKK FOR SVAR JENTER!

Har snakket med legen min idag, og han sier jeg ikke skal bekymre meg. Både babyen og jeg er friske (bortsett fra litt bekkenløsning da) og lavt stoffskifte under svangerskap er visst ikke farlig sa han. Ikke er jeg overvektig heller.

Han sa vi skulle vente og se til noen uker etter fødselen hvordan stoffskiftet var da. Hvis det fortsatt er lavt, skal jeg starte med medisiner ETTER at jeg er ferdig å amme. Det kan jo bli en stund til da. Har jo 12 uker igjen av svangerskapet og storesøster ammet jeg til hun var 20 mnd. Ja, ja, jeg tar det som det kommer...

Merker ikke noe spesielt, er kanskje litt sliten og trøtt om dagen. Men det er jo helt normalt når man går gravid, har en skøyer på 2 år og full jobb i tillegg. Så igrunn er jeg i fin form.

Så vidt jeg vet har jeg aldri hatt slike problemer før (selv om det aldri har blitt testet), men jeg vet at både moren min og mormor har fått det. Men ikke når de var så unge da... Vet ikke om dette kan være arvelig jeg? Glemte å spørre legen.

Ja, ja, noe skal det være. Men jeg gidder ikke å gå rundt og tenke på dette tror jeg. Snart skal jeg ha ferie, og da skal jeg bare kose meg! :nikker:

Tidl. bruker
04-07-2004, 09:00
Så vidt jeg vet har jeg aldri hatt slike problemer før (selv om det aldri har blitt testet), men jeg vet at både moren min og mormor har fått det. Men ikke når de var så unge da... Vet ikke om dette kan være arvelig jeg? Glemte å spørre legen.

Ja, ja, noe skal det være. Men jeg gidder ikke å gå rundt og tenke på dette tror jeg. Snart skal jeg ha ferie, og da skal jeg bare kose meg! :nikker:

Fint at du fikk sjekket ut dette og at du slipper å gjøre noe med det nå! Stoffskifteproblemer er arvelig, ja. I min familie har min mor lavt stoffskifte og min gammeltante hadde struma, som meg selv. Heldigvis trenger det ikke å være noe problem og det kan være enkelt å behandle. Det er en veldig vanlig sykdom.

Kos deg i ferien du! :kidoki:

Swiff
04-07-2004, 10:02
Jeg har også fått vite at jeg har for lavt stoffskifte. Da er det som tidligere skrevet vanlig å legge på seg, men legen min forklarte meg at dette ikke gjaldt om man var gravid. Da var det heller fare for at babyen ikke vokste slik den skulle, at den ikke tok til seg nok næring. Jeg tar blodprøver for å sjekke stoffskifte hver 14 dag, og er da hos legen samtidig. Har blitt sykemeldt da jeg mer eller mindre bare sover, og dette er som følge av sykdommen. Har gått på medisiner en stund, men de har foreløpig ikke virket.

Har fått inntrykk av legen at dette er en tillstand/sykdom som tas alvorlig, men om man som pasient stiller spørsmål er svarene korte og diffuse.
Men det er vel typisk leger kanskje:undrer:

Tidl. bruker
04-07-2004, 10:31
Jeg har også fått vite at jeg har for lavt stoffskifte.
Har fått inntrykk av legen at dette er en tillstand/sykdom som tas alvorlig, men om man som pasient stiller spørsmål er svarene korte og diffuse.
Men det er vel typisk leger kanskje:undrer:
Min erfaring er at allmenleger vet alt for lite om dette. Jeg hadde alt for høyt stoffskifte i mange år, men legen min sa at alt var normalt. Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg selv oppdaget at prøvesvarene var langt utenfor normalen. Jeg kontaktet selv spesialist på sykehuset, og de mente at fastlegen burde ha henvist meg dit for lenge siden. Spesialisten mente at aborten jeg hadde i januar i år hadde årsak i stoffskiftefeilen.

Nå i ettertid har fastlegen min oppdatert seg, da. Jeg tror det var tungt for han å innrømme at han hadde gjort en feilvurdering i så lang tid.