PDA

Vis full versjon : Er reker farlig?

Tuppa
16-08-2002, 01:50
Hei :)

Er det noen som vet om det er farlig for gravide å spise reker???
Jeg minnes å ha hørt noe om det, men husker ikke om det frarådes å spise...:uff:

Vi er nemlig bedt på bryggefest i morra :D Med reker på menyen :nam:

Hva kan i så fall skje?

Polyanna
16-08-2002, 02:13
Reker er noe så deilig som sunt OG godt! Overhodet ikke skadelig for deg eller baby. Vanlige regler for å unngå bedervet mat gjelder selvsagt her som ellers, men med reker er det nå temmelig enkelt å se hva som er friskt og hva som ikke er det.

Blåskjell ville jeg ligget unna, det er for ofte gift og sånn. Og jeg vet ikke om krabbene på sørlandet er friskmeldte enda?

Beate
16-08-2002, 02:49
Jeg òg trodde vi måtte holde oss unna reker, men da kan jeg kanskje spise de med god samvittighet alikevel da?
Eller kanskje jeg skal la være..tror jeg fikk litt dårlige reker en gang, helt uten å merke det, fordi jeg blanda de i varm ris. Også ble både jeg og mannen min dårlige etterpå.
Men dersom det i utgangspunktet ikke er noe farlig, så er kanskje det aller lureste å spise etpar stykker mens man skreller de, FØR man blander de med masse annet. For da merkes det nok om de ikke er helt gode:blush:

Maz
16-08-2002, 11:48
Det var vel slik at gravide skulle være forsiktig med bl.a skalldyr og jordbær på grunn av faren for alergier hos barnet. Nå blir det vel sagt at dette kun gjelder under amming.

Hege72
16-08-2002, 11:56
Reker er ikke farlig for gravide! Blåskjell og krabber fra sørlandet er giftige i år..
Spis reker nå mens du er gravid, for når du beynner å amme skal du helst ikke spise det. Reker og skaldyr er allergent (kan gi allergi)

Klem fra Hege, som håper hun rekker litt av krabbesesongen før hun føder:) (krabber fra nordnorge er ikke giftige)

Polyanna
16-08-2002, 13:02
Hvis dere leser artikkelen som CT la inn link til (takk for den, CT:)), så ser dere at det ikke ser ut til å ha noen hensikt overhodet å holde seg unna såkalte allergener eller hva det heter, selv under amming. Eneste unntak er de som er veldig veldig arvelig disponerte. Legen min er også enig i dette.

Good news, hm?:)

Hege72
16-08-2002, 13:50
..... dette var gode nyheter Polyanna!

Da kan jeg nyte krabbesesongen i ro og mak!!!!!:klapp:

Hege T-3

Tuppa
16-08-2002, 14:40
Dette var akkurat hva jeg ville høre :D

Teip alle fingertuppene jenter og hiv dere uti rekebollen dere og
:fest:

:klem: :klem: :klem:

Fugl
16-08-2002, 15:20
Jeg tror det beste man kan gjøre både for seg selv som gravid kvinne og for barnet sitt er å leve så normalt som mulig, men selvsagt ta noen forhåndsregler som å holde seg unna alkohol etc.

MEN jeg har nylig hørt at tunfisk er fyfy, så for de som er glad i f.eks. sushi bør kanskje styre unna tunfisken.

Klem fra Fugl :)

Linda1
16-08-2002, 15:38
Kos dere med rekene jenter :klapp:
Det gjør ihvertfall jeg! Hm... Spørs om ikke det blir reker på oss ikveld :p

(10+4)

Marielle
16-08-2002, 15:44
Jeg har heller aldri hørt at gravide skal holde seg unna reker. Men tidlig i svangerskapet fikk jeg elveblest (akutt allergisk reaksjon) av reker. Jeg fikk hevelser og store røde blemmer over hele kroppen. Det gikk over av seg selv etter noen dager. Jeg har aldri reagert på reker før, så jeg tror det skyldes graviditeten. Har holdt meg langt borte fra reker siden da.

Men det er sikkert ikke mange som reagerer på denne måten, så kos deg med rekene du.

Tuppa
16-08-2002, 17:27
...og det er nemlig sånne skrekksenarioer som gjør at jeg nesten setter reka i halsen av ren bekymring...:gal:

Vimsen
16-08-2002, 21:43
heisann

Har spist MASSE reker og ikke hatt NOE problemer

jordmor sa at det er heelt ufarlig

Spis ivei !!

Klem
Vimsen T-18

Tidl. bruker
16-08-2002, 23:13
Når en går gravid er det ikke noe en skal holde seg unna akurat. Men en bør jo holde seg unna blåskjell pga kan være giftige. :bonk: . Men å holde seg unna reker ville jeg ikke gjort. Ikke hvis en har lyst på det iallefall.:p . Men når en skal begynne å amme er det endel å tenke på :uff: . Særlig jeg som har så mye allergi i familie. PLuss :storeb: har egg og melke allergi.

Malinmor
17-08-2002, 00:47
Det er ikke farlig med reker, det eneste er at man skal være forsiktig når man ammer, for mange barn tåler ikke reker:(

Kos dere!!!:D

:findag:

Tuppa
17-08-2002, 14:42
Nå er rekene spist, og jeg er liiiike fin :D

Kan anbefales :kidoki: