PDA

Vis full versjon : Folat-mangel

Vennen
25-06-2004, 18:55
Det har tidligere blitt diskutert om folat inne på et av forumene. Bl.a. om man skulle slutte på de i uke 12 eller 13, fordi de var redd for å ta de for lenge.

Jeg fikk telefon fra legen idag om å komme å hente resept på folat. Og jeg tok 0,4mg hver dag de tre første mnd. Nå må jeg ta 1mg i tre mnd til. Verdiene var for lave. Så det er tydelig det ikke er farlig å ta de lenger.

Spurte også på apoteket når jeg hentet resepten og de sa det ikke var farlig å ta de lenger. Det er kun vitaminer sa hun. Men hun ble litt overasket at de hadde målt dette. Er det vanlig å måle dette??

K@roline
25-06-2004, 18:58
Jeg tar folat under hele svangerskapet. Det er riktig at de måler folat innholdet i kroppen din. Tok folat hver dag jeg gikk med Eliaz og legen og JM min sa at det bare var bra.

Cilo
25-06-2004, 19:06
Jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne slutte etter 12 uker.... men vet sannelig ikke om hun målte folat-innholdet i kroppen, det fikk jeg i hvertfall ikke med meg! (Uten at det trenger ha noen stor betydning...:flau: )

Tidligere bruker
25-06-2004, 19:30
Nei, det er ikke vanlig å ta prøve for å måle folatinnholdet i blodet. Dette blir gjort bare hvis legen har mistanke om at det kan være for lavt, eller hvis en selv ber om at det blir målt.

trinemora
25-06-2004, 19:37
Fikk beskjed hos legen min at jeg skulle ta Folat gjennom hele svangerskapet.

Chiko
25-06-2004, 20:06
Flat er jo viktigst de første månedene av svangerskapet, når alle vitale organer blir dannet...men som det er sagt, det er jo et vitamin som det ikke er farlig å ta for lenge eller for mye av..

Hvis du i tillegg til tabeletter spiser mye grønnsaker, og spesielt brokkoli, får du i deg masse folat, helt naturlig!:)

LilleLeo
25-06-2004, 20:33
Jeg har tatt folat til nå,
og kommer til å fortsette helt ut.

Pulsatilla
25-06-2004, 20:46
Ser på helsekortet mitt at jeg fikk målt både folat (folinsyre) og ferritin da jeg tok blodprøver ved første kontroll hos legen. Dette gjorde de helt automatisk.

Har tatt folat før svangerskapet, i de 12 første ukene, og kommer til å fortsette med det resten av svangerskapet. Tar folat sammen med andre B-vitaminer i et B-kompleks; det sikrer opptaket og sørger for at det ikek tas opp på bekostning av andre viktige B-vitaminer.

Happy
25-06-2004, 21:10
For mye Folat kan faktisk være skadelig. Det er fordi det kan "dekke over" mangel på vitamin B12. Jeg vet ikke hvor store doser det er snakk om.

Vennen
25-06-2004, 21:12
Ser på helsekortet mitt at jeg fikk målt både folat (folinsyre) og ferritin da jeg tok blodprøver ved første kontroll hos legen. Dette gjorde de helt automatisk.

Hva står ferritin for?? Jeg har aldri sett prøvene de tar før idag, fikk ikke det med :stores: heller, derfor føler jeg meg litt grønn på dette.

Hva står også Erytrocytter, EVF og Leukocytter for?? Noen som vet?

Tidligere bruker
25-06-2004, 21:46
Hva står ferritin for?? Jeg har aldri sett prøvene de tar før idag, fikk ikke det med :stores: heller, derfor føler jeg meg litt grønn på dette.

Hva står også Erytrocytter, EVF og Leukocytter for?? Noen som vet?
Ferritin er det samme som jernlager. Du kan ha helt tomme jernlagere fordi om hemoglobin er normal, derfor måler de også det.

Erytrocytter = røde blodceller
EVF = erytrocytt-volum-fraksjon
Leukocytter = hvite blodceller

Vet ikke hvorfor disse prøvene ble tatt av deg da de ikke inngår i standard-prøvene som blir tatt av gravide. Har du kanskje noen form for komplikasjoner i svangerskapet :undrer:

Vennen
25-06-2004, 21:54
Ja, jeg har jo hatt en exu og to sa, i tillegg har jeg en blødersykdom som gjør at sykehuset har klart et stoff i tilfelle komplikasjoner under fødselen som gjør at jeg trenger blodoverføring eller at jeg blør for mye. Jeg får vel bare spørre legen om 14 dager når jeg skal på kontroll, følte bare det var så uendelig lenge til akkurat nå. Tålmodigheten lenge leve for tiden!!!

Fix
29-06-2004, 21:40
Fikk målt folsyreverdier på de første prøvene jeg tok hos legen. Nå var jeg der på kontroll idag og fikk et nytt ark med rekvisisjon til blodprøver jeg må ta i morgen. Der sto også folsyreverdier igjen. Om det er vanlig praksis å måle det flere ganger vet jeg ikke, men jeg synes det er greit jeg. Tok forøvrig folsyre til glasset var tomt jeg.