PDA

Vis full versjon : Svangerskapskurs

Tidl. bruker
16-08-2002, 03:23
.

Lillian
16-08-2002, 15:50
Jeg tror du kan få like mye (eller mer) utbytte av å låne bøker og surfe på nettet om tema. Det er vel en smakssak hvordan man vil tilegne seg kunnskapen.. Egentlig er det vel ikke så mye kunnskap å tilegne seg heller, bare kjekt å vite litt om selve fødselsforløpet og ulike smertelindringsmetoder. Og velger man å gå på kurs er det igjen en smakssak om man velger korte endagskurs eller omfattende "en kveld i uka"-kurs. Sistnevnte kan sikkert være en fin måte å bli kjent med andre gravide i nærheten på også, hvis man ønsker det. Men selve informasjonen er lett tilgjengelig på nett og i svangerskapsbøker på biblioteket.

Noe som kan være kjekt å få med seg er en omvisning på fødeavdelingen. Jeg syntes iallefall det var veldig nyttig begge mine forrige svangerskap (selv om de er født på samme sykehus.. med 5 års mellomrom). Litt betryggende å ha sett et føderom og hørt om rutinene der før man kommer stressende inn med rier, men absolutt ingen nødvendighet. Omvisningene arrangeres gjerne i forbindelse med korte dagskurs på sykehuset, men jeg tror nok man likesågodt kan ringe direkte til sykehuset og avtale en omvisningstime med en jordmor. Så kan man jo spørre om diverse ting & tang man måtte lure på i samme slengen, uten å melde seg på et kurs.

Denne gangen står vi fint over svangerskapskursene, ettersom det er så kort tid siden sist og dessuten har vi planlagt hjemmefødsel, så en omvisning på fødestuen kan jeg ta selv! ;)

Det gjør nok ingen verdens ting om dere dropper svangerskapskurset! Og apropos filmer; de viser jo filmer på svangerskapskursene også.. sikkert like greit å se de hjemme i stua ja. :)

Saga
16-08-2002, 15:55
vi har meldt oss på svangerskapskurs på helsestasjonen her vi bor. pappan syntes nok ikke det var så nødvendig, men jeg vil gjerne at han skal vite litt mer om hva som skjer under en fødsel. selv har jeg lest så og si ALT om babyer og fødsel +++ og sett noen filmer også, så føler egentlig ikke at jeg trenger noe kurs, men siden pappan ikke kan noe om det i det hele tatt så meldte jeg oss på.

omvisning på sykehuset vet jeg ikke helt, det har vi ikke snakket noe om enda, men jeg syns egentlig ikke det er så viktig.

Lilith og :baby: 27+1

Nikken
16-08-2002, 16:09
Enig med Lillian. Nikken-mann var på svangerskapskurs for 14 år siden (hoppla... det var ikke i går...) og synes ikke det ga noenting. Derimot omvisning på føden var veldig nyttig. Det tror jeg på. For meg som er førstegangs blir det veldig kjekt å ha sett et føderom... og for Nikken-mann har det nok skjedd endel på 14 år..
Vi snakket med jm om dette i går, og hun hadde forståelse for at vi droppet svangerskapskurset. Vi skulle heller sette opp en lengre time og ha en prat med jm rundt dette når det nærmer seg litt mer.
- Jeg har forresten en fantastisk jordmor!! Måtte bare få skryte av henne - for en dame!

Katta
16-08-2002, 16:32
Hei magedamer

Jeg og min kjære samboer skal gå på svangerskapskurs 5 kvelder før fødselen, og en etterkveld.

Dette er min første og jeg vil gjerne ha all informasjon jeg kan få, i tillegg er jeg ny her hvor jeg bor, og synes det hadde vært hyggelig å blitt kjent med noen i distriktet her.

Vi skal også avtale omvisning på Rikshospitalet hvor vi har fått fødeplass.

Dette til tross for at min samboer har 2 barn fra før, han har vært med på begge fødslene tidligere, men har ikke vært spesielt tilstede i svangerskapet, og dette ønsker han å gjøre noe med nå.

Han synes at svangerskapet nå er kjempespennende og han er med på alle lege/jordmorbesøk. Og det har blitt mange på oss etterhvert, som går til kontroll på Rikshospitalet hver 14. dag.

Klem fra Katta

Lillehammer
16-08-2002, 16:33
Vi skal ikke på svangerskapskurs, og vi har heller ikke fått noe tilbud om det (hittil). Tror vi nøyer oss med en video eller to som jeg kan låne av jordmor. Men jeg håper vi får besøke fødeavdelingen før :birth: ja! Har heller ikke sett hvordan en sånn en ser ut...

Lillehammer :)

Tidl. bruker
16-08-2002, 17:17
.....

Kame
16-08-2002, 17:57
Vi har ikke engang tilbud om svangerskapskurs her! Det eneste jeg kunne tenke meg er litt opplæring i pusteteknikker og evt. smertelinding, men jeg tror kanskje JM tar seg av sånt iom at de ikke holder kurs. Jeg vet iallefall at fra uke 30 så begynner de med litt "opplæring" og forbereding før fødsel på kontrollene (hva skjer under en fødsel, hvordan ammer man etc).
Jeg har også tenkt at mannen min burde få høre litt om dette, han er enda lykkelig uvitende om hva som skjer før, under og etter en fødsel (noe jeg i stor grad også er), og selv om han får ubehagelige kommentarer om fæle morkaker fra andre fedre, tror han nok enda at hans rolle er å sitte å holde meg i hånda!

Men biblioteket er en god idé, tror jeg. Skal innom etterhvert og se hva de har av bøker!

Håpet
16-08-2002, 21:52
Vi har valgt å ikke ta svangerskaps kurs men heller ta en omvisning på sykehuset. Syns det kan være greit å se hvordan rutinene og slik er på sykehuset og hva som skjer men utover det så føler jeg at vi får dekt behovet gjennom internett og bøker

fabel
17-08-2002, 02:25
Jeg skal på svangerskapskurs på Storken over 2 ettermiddager. Tror ikke det er så mye pusteteknikker ol. man går gjennom, men mer hvilket tilbud de har, hvilken smertelindring de har tilgang til, fødestillinger, omvisning på avd. osv. Tror det blir fint både for meg og den vordende far på hver våre måter.

fabel 27+4