Vis full versjon : Høyt blodtrykk?
Fikk kjeft av legen min under kontroll forrige uke, blodtrykket er opp til 135/85 mot vanlige 120/60. Hun syntes det var høyt halvveis i svangerskapet. Fikk 50% sykemelding ut august pga dette (skal ha en del ferie innimellom)
Som vanlig kommer alle spørsmålene først vel etter legetimen: Er dette HØYT blodtrykk eller er det bare på vei oppover? Hva er grensen? Hva kan skje? Har ingen andre symptomer på svangerskapsforgiftning, men kan høyt blodtrykk - pga stress - trigge svangerskapsforgiftning? Og hva skjer da? Hva kan jeg egentlig gjøre - bortsett fra å hvile mye - som legen insisterer på, og som jeg anser som ren utopi?
Har hørt at mange har blodtrykk som går NED under svangerskapet? Hvorfor? Hvor mye?
Lel.
Hei!
Blodtrykket er ikke faretruende høyt før det kommer opp i 140/90! Det kan påvirkes av veldig mye som stress etc. Det fungerer som vanntrykk på ei sil; litt trykk -vannet går igjennom, masse trykk -vannet går ikke igjennom).
Hovedgrunnen til at det blir tatt så alvorlig er faren for svangerskapsforgiftning!
Jeg har hatt høyt blodtrykk hele svangerskapet (har ingen aning hvorfor), 167/110 er det høyeste jeg har fått det målt... Men mitt ligger stabilt på ca 150/100. Jeg er i kjempe god form og merker ikke noe til det, men har vært sykemeldt siden 1 mars og skal ta det med ro. Har termin 25 august. Jeg har fått blodfortynnende medisin som gjør at blodet transporteres lettere til morkaka, og ekstra oppfølging.
Du får uansett ha lykke til. Slapp av og nyt tida du har og ta vare på den lille i magen. :gravid:
135/85 er egentlig ikke så veldig høyt, men i og med at blodtrykket ditt normalt ligger en del lavere er det nok denne stigningen legen din reagerer på. Dersom man ser en veldig stigning i svangerskapet, er man litt ekstra obs fordi dette kan være et tegn på begynnende svangerskapsforgiftning. (Uten at dette er et sikkeret tegn) Det er vanlig at blodtrykket hos en del gravide går litt ned i svangerskapet. :klemme:
Blodtrykket ditt er ikke faretruende høyt, men ettersom undertrykket er det som er viktigs kan det være stigningen det reageres på. Uansett er det ikke noen vits i å kjefte på pasienten. Trykket synker ikke av at legen stresser deg. Første gang jeg var på kontroll hos legen hadde jeg trykk på 140/90 (mot normalt 120/80), og han reagerte ikke på det. Nå slapper jeg mer av kjenner jeg og trykket ligger og svinger på 130/80 - 130/90. Både jordmor og lege synes det er helt fint.
Det er viktigere å finne årsaken til det trykket du har. Er det noe som stresser deg i hverdagen, klarer ikke å slappe av etc? Ta imot sykmeldingen, nyt halve abeidsdager og ta vare på kroppen din!
:lykketil:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.