Vis full versjon : Til dere med bekkenløsning.
Trener dere? Hvordan trener dere?
Under siste graviditet hadde jeg bekkenløsning og hadde vondt og ble stiv i bekkenet av nesten ingenting. Jeg tok Yogakurs, men det hjelper jo ikke mye for kondis og utholdenhet.
Så denne gangen SKAL jeg holde meg i bedre form, men kjenner allerde i uke 10 at det ikke skal mye til før jeg blir stiv. Gikk ikke til fysio forrige gang, men skal ordne meg henvisnig ved neste legetime slik at jeg får litt hjelp.
Har dere noen tips til gode treningsmetoder som ikke er så vonde for bekkenet?
mamma_nemi
30-06-2004, 01:24
Jeg har bekkenløsning,jeg trener ikke,burde kanskje gjort det.
Men jeg vil fraråde deg fysioterapi,prøv heller vanntrening.
Og ikke løft tunge ting..
Jeg er snart (håper jeg) ferdiggått med svangerskap nr. 2 med kraftig bekkenløsning.
Jeg anbefaler deg en kombinasjon av fysioterapi og vanntrening, og har du smerter kan jeg også varmt anbefale kiropraktor. Det hjelper kanskje ikke på alle, men for meg har det vært redningen! Kiropraktoren min, som har god erfaring med bekkenløsning, har tatt knekken på smertene som satt i leddene bak. Jeg får fysikalsk behandling 2 dager i uka, og frem til smertene ble for store og jeg for tung trente jeg med spesialprogram lagt opp av fysioterapeuten før hver behandling. I tillegg har jeg gått på vanntrening en gang i uka siden jeg var 15-16 uker på vei denne gangen, sist fra uke 20 ca.
Det som er viktig er at du finner behandlere som har erfaring med og interesse for bekkenløsning. Ellers kan det gjøre vondt verre! Jeg kan også anbefale krykker! Selv om det er litt tuklete er det godt å ha noen ekstra "ben" å støtte seg på. Du avlaster også bekkenet mye ved å ta hensyn med gange og løfting.
Det er også viktig at du tar hensyn til deg selv, særlig med en liten en i huset fra før. Få deg sykemelding, om ikke annet enn delvis, dersom du jobber da. Er du hjemme med barnet bør du sterkt vurdere barnepass deler av dagen. Jeg snakker av erfaring. Nå venter jeg tvillinger og er nok litt ekstra hemmet av det, men jeg har ikke kunnet være alene med gutten vår på 2 1/2 på flere måneder! Det er ikke akkurat noe godt for mors-selvbildet.......
Konkrete treningsråd er det vanskelig å komme med over nettet. Til det er det for mange varianter og variasjoner. Men lykke til!!!!
Tidl. bruker
05-07-2004, 09:11
Jeg trener - og får behandling. Har prøvd masse rart, jeg... Men å møte på folk som "bryr seg" om bekkenløsning, det har jeg til gode... Så nå lever jeg på min egen knivsegg.
Jeg kan sykle uten at det gjør vondt, så det gjør jeg. Eh, gjorde - er dabbet av den siste tiden. Er blitt litt for tung synes jeg. Dessuten har været vært dårlig, jo... :flau:
Og jeg må si at sykling gjorde underverker både fysisk og psykisk!
Jeg kan svømme og har gjort det helt til svømmehallen stengte for sommer'n her i kommunen. Jeg har kunnet svømme bryst også (men har vært veldig forsiktig) uten å få vondt. Mannen og jeg svømte litt, koste oss, svømte litt, stoppet og pratet, lekte litt, svømte litt igjen før vi tusla opp i barnebassenget for uttøying. Og badstua var selvfølgelig et must!
Svømming gjorde underverker både fysisk og psykisk!
Å gå er uaktuelt. Drar meg ut på en samvittighetstur med den ene hunden (den snilleste) en gang i ny og ne, men det ender alltid med store smerter både underveis og etterpå. Å shoppe foregår med krykker og aller minst mulig. Mannen får handleliste og tar også matinnkjøpene helt alene nå.
Så har jeg fått henvisning til bekkensvømming av legen. Rakk to ganger før de også tok ferie.
Godt å få trent i varmt vann med "nyttige" bevegelser!
Fysioterapeuten jeg går til gir meg standard massasje i de musklene jeg har hatt problemer med krampe i. Ung gutt som later til å ikke vite noe om bekkenløsning i det hele tatt. Privat, så jeg betaler i dyre dommer også. Men alle andre har jo månedsvis med ventelister her i kommunen. :mumle:
Jeg har prøvd akupunktør (trodde alt var muskulært og legen nektet for bekkenløsning) og det hjalp veldig de første gangene. Men så mistet det liksom effekten etterhvert som jeg ble bedre av andre behandlinger.
Til slutt har jeg også vært innom kiropraktoren. Ting ble bedre der også.
Nå har ingen av behandlingene særlig effekt, så jeg klarer meg selv. Bestiller time noe sted om jeg trenger det (foruten svømminga som er stengt).
Jeg har smerter i symfysen og litt bak. Det begynte med muskelsymptomer rundt uke 20 (kraftige kramper) og ble værre med tiden. Selvfølgelig ble jeg anbefalt om å ta det med ro - og det gjorde ting bare værre. Jeg har best av å bevege litt på meg - og å tøye godt ut etterpå (for meg er tøying alfa og omega). Og det tyngste av alt: å akseptere grønnsakstilstanden og ta hensyn til den. Selv det å lage middag er for meg trim (og en påkjenning) som krever både forberedelser og etterarbeid med kroppen...
Til slutt en liten frustrasjon: legen min har ikke skjønt forskjellen på diagnosen "bekkenløsning" og "bekkenløsning med gangvansker". For på alle henvisinger står det bare "bekkenløsning" som diagnose. På forklaringen står det imidlertid "forflytningsproblemer", men det hjelper så lite. For hvor mye skal til før man har gangvansker da? Ganglås? Om jeg skal noe mer enn ut til postkassa så må jeg har krykker for å ikke kollapse - er ikke det å ha gangvansker nok liksom?
havsulen
06-07-2004, 13:15
Jeg trener i basseng to ganger i uka, og det er ukas høydepunkter! Deilig å være i vann, og jeg blir bedre etterpå.
I tillegg trener jeg hos fysioterapeut to ganger i uka. Der gjør jeg styrke- og stabiliseringsøvelser i ca 40 min, og en gang i uka får jeg lett massasje i tillegg. Føler jeg har utbytte av det!
Bruker krykker når jeg er ute, men ikke hjemme/inne hos folk.
Vil å anbefale deg å prøve å finne en fysioteraput som vet hva bekkenløsning er! Jeg har vert heldig med den delen da. Men pga at jeg blir fort svimmel og svimer av uten at jeg helt får d med meg selv så kan jeg ikke trene med bekken gruppen hun har.
Ellers vil jeg anbefale deg å få krykker. Og ikke minst et snu laken. Et laken man har i senga som gjør d enklere å snu på seg. Er et must for meg. Hadde ikke kunnet sovet uten.Sånne hjelpemiddler får man lånt gratis hvist lege eller fysio tar kontakt med hjelpemiddelsentralen. Det er viktig å holde seg litt i bevegelse men hør på kroppen din.Den sier i fra når den har fått nok. Å hvist du ikke stopper da får du en dåli dag neste dag(burde lære meg den delen jeg å..:flau: )
Tidl. bruker
06-07-2004, 14:43
Det er viktig å holde seg litt i bevegelse men hør på kroppen din.Den sier i fra når den har fått nok. Å hvist du ikke stopper da får du en dåli dag neste dag(burde lære meg den delen jeg å..:flau: )
Heeelt enig! Jeg gjorde litt mye i går (var nesten smertefri) og gjort litt sånn i pent tempo i dag. Men nå kom svigers innom med grønnsaker (var snill og handlet inn til middagen vår i dag) og da sa kroppen nok, ja. Ingen grønnsakskutting på et par timer. Til de grader. Ikke bare låser hele hoftepartiet seg, men det verker oppover og nedover også.
IDIOT kaller jeg sånne...
Jeg har til tider store problemer med å gå, men å sykle går kjempefint. Selv om jeg har smerter i symfyse, gjør det ikke vondt å sykle. Etter at jeg har syklet føler jeg meg myk og fin i bekkenet. Går til fysioterapeut og bassengtrening (men nå er det sommerferie). Her jeg bor er det en fysioterapeut som har spesialisert seg på bekkenløsning etc og hun er kjempeflink. Hun sier at man må prøve seg litt fram, men det man gjør skal ikke gjøre vondt. Hvis man får vondt dagen etter, er det ikke lurt å fortsette med aktiviteten.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.