Vis full versjon : Stelleutstyr!
Nå har jeg sett flere ganger lister med diverse utstyr til babyen. Mye av det har jeg jo forstått, men når det gjelder stelleutstyret må jeg bare vedgå at jeg er rimelig forvirret :uff:
Det er gasskluter og gassbleier og flanellsbleier og jeg vet ikke hva....
Kan noen gi meg en liten innføring i hva man skal med de ulike tingene ("babycare for dummies" ):p
Jeg har skiftet bleier på en 2-åring et år, men da var det ganske enkelt i grunnen....
Bruker man helt spesielle håndklær til babyer, eller kan vi bruke vanlige?
Hva slags type vaskekluter er best? Mener jeg har sett at man også kan bruke noen i LIN!
Ja...jeg virker kanskje litt :bonk: ...men jeg må bare innrømme at jeg ikke kan så mye på dette feltet!
Tror det er litt variabelt hva folk bruker egentlig, men her er hva jeg har kjøpt;
Gassbleier : Som vi skal bruke til gulpekluter. De er litt lange, så de er greie å legge over skulderen når beibisen skal rape...
Flanelsbleier: Disse er ganske myke, og jeg har kjøpt noen slike for å legge på stellekommoden, i vogna og i senga (under hodet). Disse kan oxo brukes til å tørke med, som håndklær..
Lin vaskekluter: Vanlige vaskekluter kan fort bli for grove for myk beibihud. Disse lin-klutene (tror det er lin...?) er myke pluss at de er tynne og små. Har kjøpt mange slike jeg... Du ka oxo kjøpe gassbleier og sy om til små kluter.
Håndklær: Jeg har kjøpt noen nye vanlige håndklær for å bruke. Vi har tørketrommel, så da blir de jo ganske myke. Vanlige håndklær kan lett bli stive og harde om man tørker de på tørkestativ. Har oxo kjøpt noen beibi-håndklær, sånn med hette på.. De er såå søte da!
Håper dette hjalp litt... Lykke til med innkjøpet! :)
Siden du lurer på hva du trenger :
Du trenger ikke nye håndklær, selv om mange velger å kjøpe det. Som Tigris sier, så blir gamle håndklær som tørkes på snor ofte litt harde, men har du trommel er jo det ikke noe problem!
Alle typer vaskekluter duger! Det trenger ikke være noen spesiell type, har du det fra før, trenger du ikke å kjøpe nye. Det jeg ser nå som Martin har blitt 7 måneder er at det går med ganske mange iløpet av bare noen få dager, men du kan jo supplere etterhvert. Hansen&Dysvik, Jysk og liknende butikker har ofte billige små, mye vaskekluter. Mange velger å ha f.eks en farge til ansikt/kropp og en annen farge på klutene til bleieområdet...
Det kommer litt an på hva slags type unge du får om du kommer til å trenge ekstra kluter til gulping. Mange klarer seg med en liten vaskeklut mens andre må bruke håndklær:eek: . Martin var en gulpeunge (alle lo av oss ja:uff: ) og vi trengte derfor i overkant av 20 flanellsbleier til å tørke med... Det er relativt mye! Kjøp noen kluter av flanell eller gas og så supplerer du med det du synes er mest hensiktsmessig når babyen har kommet!
Det er egentlig ikke så mye man trenger å kjøpe nytt av slikt utstyr, selv om man får baby ;). Lykke til med handlinga ute i "jungelen" av utstyr! :klem:
Takk skal dere ha :)
Nå føler jeg meg ikke fult så ør i hodet :p
Oppsann!
Du kan få billige og gode tynne vaskekluter på Obs! Lade på barneavdelinga der. De har 3 forskjellige farger på kantene (gul, rosa og blå). På denne måten er det lett å skille hvor de forskjellige klutene har vært.....stumpen...ansiktet...
-dimples og Henrik 26+0
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.