PDA

Vis full versjon : Bare 7 dager igjen..

Andain
02-07-2004, 23:48
Til jeg og samboeren skal på ultralyd nå. Gleder meg som en unge til Fredag i neste uke. Vi fikk sett nusken vår på et gammelt ultralyd apparat hos legen, men blir vel ikke helt det samme.

Vi er fra i morgen 18 uker på vei (vel, er kanskje hun som er 18 uker på vei og ikke vi men men.. dere skjønner). Ser nå frem til at jeg kan kjenne at det er liv i magen hennes.

Må si jeg er positivt overrasket over hvordan svangerskap har gått så langt, etter å ha lest litt på internett og hørt hva andre sider om hormoner som løper i alle retninger hos den gravide - må jeg si at det mer eller mindre har gått smertefritt hos oss. Vel, har vel vært et par annledninger hvor jeg har fått gjennomgått litt - men det hører vel til :)

Ellers er det facinerende å oppleve hvor hekta hun blir på forskjellig mat, er ikke unormalt at jeg våkner midt på natten av at hun sitter og gumler på et eple eller lignende.

Vi har ellers sånn smått begynte å se på baby utstyr som vi trenger, mange mener det er veldig tidlig å begynne å kjøpe utstyr så tidlig i svangerskapet, mens andre mener man bør kjøpe inn litt nå og da - for å slippe å måtte handle inn alt i siste liten. Samboeren ble litt :flau: av meg når hun tok meg med i leketøysbutikk - hovedsakelig skulle vi se på barnevogn (vi er så heldig at svigermor har bestemt at den skal hun står for innkjøpet av), men jeg måtte selvsakt prøve noen av leke også...

Her om dagen kjøpte jeg en pakke bleier mens vi var å handlet også.. Hun ble nok litt flau da også, men tror hun egentlig syntes det var litt søtt.. Engang må man jo starte å kjøpe inn det også. Til mitt forsvar så har hun handlet litt babyklær, hadde det vært opp til henne så hadde nok skapet vært fullt av babyklær nå :) Vi vet begge at det enda er lenge igjen og at ting enda kan gå galt, men man kan jo ikke annet enn å tenke positivt og tro at alt går som det skal :)

Ellers er samboerene veldig mye plaget med at hun er kvalm og kaster opp, noe som resulterer i at jeg står for det meste av husarbeidet. Til tider kan det være tungt, men når jeg får tenkt meg om, og vet alt hun går igjennom og ikke minst skal igjennom så tar jeg det med et smil. Det som kanskje er viktig er at begge partene viser at man setter pris på hva den andre gjør.

Klarte ikke helt å dy meg her om dagen, så jeg bestilte tre stetoskop via internett til en billig penge - det å kunne høre hjertelyden til nusken vår blir nok morsomt for meg

Oida - ble mye dette.. håper dere ikke sovnet underveis - kommer nok en ny avhandling fra meg etter ultralyden :)

- "Andain" som blir pappa 4 Desember etter termin

bamsen
10-07-2004, 15:37
Hei !

Gratulerer så mye, hos oss er det bare 65 dager igjen til termin, men jeg tror de kommer noe før. Når jeg sier de er det fordi vi venter tvillinger, to eneggede jenter, og jeg gleder meg veldig, Har hatt ern del hormoner i sving her i huset, men det har gått greit. Nå er det stort sett jeg som må ta meg av det meste, da vi forrige natt til fredag dro til Bærum og min kjære ble lagt inn, på drypp. Det var litt tidlig å få barna da. Nå en uke etter ser det ut til at det har roet seg noe, da min kone ikke lenger gjør mye annet enn å ligge på sofa'en eller i senga.

Lykke til,

:lykketil:

Bamsen

Ole Bjørn
11-07-2004, 12:43
Gratulerer så mye til dere begge! Vi er i 21. uke (20+1) og gleder oss enormt. Var på tirsdag på UL (bilder ligger her (http://www.hoholm.no/kristinogole/galleri/gravid)... har dere bredbånd MÅ dere se videoen "salto" :)) Du burde glede deg, Andain. Det er en opplevelse!

Vi for vår del har nettopp valgt ut hvilken vogn vi skal ha nå gjenstår bare å finne et godt design. Noe smått av andre ting har vi også kjøpt selfølgelig, men babyen kommer så nært opp til jul at vi satser på å få endel klær ++ i gave. :nikker: Det vi til nå har er slikt som endel klær, tepper, et lammeskinn og reiseseng.

Kristin har også hatt et veldig godt svangerskap untatt det med kvalme. Hun hadde ikke kvalme i det hele tatt under de 3 første månedene men rett etter kom den og den sitter fortsatt. Det kommer nok av at hun har fått ekstremt høy forbrenning og dermed veldig lavt blodsukker. selv om hun spiser oftere enn normalt og litt mer enn til at hun akkurat er mett er hun ikke gått opp mer enn et halvt kilo (det ungen++ faktisk veier) siden hun ble gravid! :undrer:

Og husarbeid... ja... vi får nok bare innfinne oss med at det er vårt domene under svangerskapet :dåne: :) Vi er vel å regne som butlere disse 40 ukene... Men hva gjør vi vel ikke for den som bærer frem babisen vår :klemme:

Du får si ifra hvordan det gikk på etter UL!

Andain
11-07-2004, 15:26
Hei

Morsomt å se filmen fra UL, vurderte også å ta med et digitalkamera på UL og nå i etterkant angrer jeg veldig på at jeg ikke gjorde dette. Grunnen til dette er at vi ikke fikk bilder fra UL med oss hjem. Det hele gikk veldig fort (10-15 minutter) og før jeg hadde rukket å summet meg etter å ha sett nurken på skjermen var det hele over (å se at det virkelig vokste noe inni magen til samboren var stort, tok nesten til tårene .. noe jeg sjelden gjør). Men da vi så spurte vikar legen om vi ikke fikk bilder, fikk vi beskjed om at dette måtte vi ha spurt om før.

Nå er jo ikke bilder fra UL det aller viktigste med UL - det å vite at alt står vel til med nurket er det viktigste. Vi fikk sett både hode, armer og ben, samt at alt stod vel til med hjertet. MEN - bildet fra UL er isåfall utifra min mening et minne for livet, noe man også kan vise barnet når det blir gammelt nok, samtidig som våre kommende besteforeldre også nok hadde gledet seg til å se bildene.

Nå er det heldigvis slik at både jeg og samboeren min er sta og ikke gir oss med dette, så vi har kontaktet sykehuset igjen. De skulle undersøke om det lot seg gjør å komme tilbake for å få tatt bilder fra UL. Alternativet hadde nok vært at vi oppsøkte en privat lege og fikk tatt UL bilder, forhåpentligvis slipper vi dette nå. Ellers å så ble terminen flyttet fra 4 desember til 12 desember, bare 12 dager tidligere enn min fødselsdato (hadde vært morsomt om ungen også fikk bursdag julaften).

Svangerskapet til samboeren har vel ikke vært av den enkle sorten utifra hva andre sier, hun har vært mye plaget med kvalme og nå sist ryggen. Men alt i alt så går det bra.

Ja, er vel ingen tvil om at husarbeidet tilfaller mannen under svangerskapet, er vel mer eller mindre enn selvfølge når man tenker på alt kvinnen går igjennom. Men dette varierer sikkert mye utifra hvor dårlige den enkelte er, samt tenk på hvor mye alenemødre har å hanskes med under et svangerskap.

Så langt må jeg si at det meste har gått veldig bra, er positivt overrasket egentlig. Skremslene om hormon utbrudd osv er blitt gjort til skamme, det har selvsagt vært noen få tilfeller av dem også. Men det å kunne kommunisere seg i mellom gjørt nok store utslag. Samtidig er det sikkert viktig at vi menn setter oss inn hva som skjer, forandringene til våre kjære osv.

Lykke til dere begge to og alle andre menn som venter smått nå, forhåpentligvis kommer jeg tilbake med bilder og en liten film snutt fra neste UL som forhåpentligvis kommer straks.

Kanskje det endelig begynner å bli litt "liv" under pappa diskusjonen på snartmamma :)

Ole Bjørn
11-07-2004, 15:57
Huff da... den legen virket som om han hadde litt dårlig tid gitt. Vår (jordmor) brukte en halvtime på oss der vi fikk god tid til å se på UL, ta bilder og film med eget kamera og til og med 5 utskrifter. Er nok stor forskjell på praksisen virker det som. Dere får være nøye på å kreve å få det dere ønsker neste UL... får håpe det ordner seg for dere!

Kristin har de samme problemene du beskriver, både med kvalmen og ryggen. Men som du sier: det er nok en snill variant av et svangerskap. :) (Ikke har jeg opplevd noe særlig med hormoner heller)

Hadde jo vært artig dersom vi kunne fått opp meldingsfrekvensen i snartpappa med dette :nikker: