Frk.Gravid
06-07-2004, 11:42
...går greit eller?:???:
Spiser foreløpig det jeg vil når jeg vil, og drikker det jeg vil når jeg vil!
(..ikke alkohol da selvsagt...)
Blir helt koko av og lese på disse sidene!
Får vel i meg kanskje for mye koffein et par ganger i uka, spiser medium stekt kjøtt....masse smågodt med e-stoffer....
Hvilke skader kan det gi!
Kommer til og sulte ihjel ved og holde meg unna alt som KAN være ubra og spise!
For å ikke snakke om super deppresiv....:trist:
Mottar gjerne tips om den "ALLER FARLIGSTE" fy-maten...., for ALT kan vel ikke være like farlig?
Super-oppgitt.....:sukk:
Dette var det jeg fant oftest rundt på forskjellige mamma-sider.....:
<TABLE height=1 width=567 border=0><TBODY><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #8cae8b 1px solid; BORDER-TOP: #8cae8b 1px solid; BORDER-LEFT: #8cae8b 1px solid; BORDER-BOTTOM: #8cae8b 1px solid" width=567 height=20>Kjøtt
Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Dårlig stekt fårekjøtt ser ut til å være den største smittekilden i Norge for parasitten som kan medføre toksoplasmose.
Reinsdyrkjøtt fra enkelte områder kan fortsatt inneholde noe radioaktiv forurensning etter Tsjernobyl-ulykken. Gravide bør derfor ikke spise reinsdyrkjøtt fra høyfjellsområdene i Hedmark, Oppland og Nordland sør for Saltfjellet oftere enn én gang i uka.
Bearbeidede kjøttprodukter
Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.
</TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #8cae8b 0px solid; BORDER-TOP: #8cae8b 0px solid; BORDER-LEFT: #8cae8b 0px solid; BORDER-BOTTOM: #8cae8b 0px solid" width=567 height=20></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #90cff7 1px solid; BORDER-TOP: #90cff7 1px solid; BORDER-LEFT: #90cff7 1px solid; BORDER-BOTTOM: #90cff7 1px solid" width=567 height=20>Fisk og skalldyr
Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Skalldyr, fiskelever og noen fisketyper kan imidlertid være forurenset
med miljøgifter. Varmebehandle fisk og skalldyr før de spises.
<CENTER></CENTER>Statens Næringsmiddeltilsyn skriver:
"Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra…
… ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
… fiskelever.
… krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
… eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).
Fisk som ikke skal varmebehandles kan også spises av gravide, men unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig."
</TD></TR><CENTER><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #8cae8b 0px solid; BORDER-TOP: #8cae8b 0px solid; BORDER-LEFT: #8cae8b 0px solid; BORDER-BOTTOM: #8cae8b 0px solid" width=567 height=20></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #f4c7f8 1px solid; BORDER-TOP: #f4c7f8 1px solid; BORDER-LEFT: #f4c7f8 1px solid; BORDER-BOTTOM: #f4c7f8 1px solid" width=567 height=20>Melk og ost
Melk og melkeprodukter er også viktig deg som er gravid. Noen produkter kan inneholde uønskede mikrober.
Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke…
… upasteurisert melk.
… ost av upasteurisert melk.http://www.mammanettet.com/Graviditet/ost.JPG
Nesten alt av melk og melkeprodukter som du finner i butikkene i Norge er pasteurisert (varmebehandlet), og du kan innta dem trygt.
Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig.
</TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #8cae8b 0px solid; BORDER-TOP: #8cae8b 0px solid; BORDER-LEFT: #8cae8b 0px solid; BORDER-BOTTOM: #8cae8b 0px solid" width=567 height=20></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #dadfe9 1px solid; BORDER-TOP: #dadfe9 1px solid; BORDER-LEFT: #dadfe9 1px solid; BORDER-BOTTOM: #dadfe9 1px solid" width=567 height=20>Kaffe, te og cola
Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Hold deg unna såkalte energidrikker med koffein. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort, og gi lavere fødselsvekt. Les mer om dette >>
Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn…
… 1 - 2 kopper kaffe per dag.
eller
… 3 - 4 kopper te per dag.
eller
… 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.
Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.
Måseegg
Måseegg kan være forurenset med miljøgifter. Gravide bør derfor ikke spise måseegg.
</TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #8cae8b 0px solid; BORDER-TOP: #8cae8b 0px solid; BORDER-LEFT: #8cae8b 0px solid; BORDER-BOTTOM: #8cae8b 0px solid" width=567 height=20></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: #8cae8b 1px solid; BORDER-TOP: #8cae8b 1px solid; BORDER-LEFT: #8cae8b 1px solid; BORDER-BOTTOM: #8cae8b 1px solid" width=567 height=20>Sopp
Gravide bør ikke spise sopp fra høyfjellsområdene i Hedmark, Oppland og Nordland sør for Saltfjellet, som alle var spesielt utsatt for radioaktivt nedfall etter Tsjernobyl-ulykken.
</TD></TR></CENTER></TBODY></TABLE>