PDA

Vis full versjon : Til syden m stor mage??

Liv75
06-07-2004, 13:34
Hei , til høsten blir det visst sydentur på oss (Kreta) - og jeg kommer da til å være 5 1/2 mnd (22uker) på vei! Lurer litt på hvordan det er m å fly , så sent i sv skapet, og hvilke andre forhåndsregler , jeg bør ta ?? Hva slag mat bør jeg unngå ? Hvordan er det egentlig på Kreta , noen som har vært der og kan fortelle litt?? Trenger vel ikke å ta noen vaksiner, før vi drar? :undrer:

lilleKevin
06-07-2004, 14:57
Jeg anbefaler deg til å snakke med legen din.

Men den generelle regelen for gravide i syden er: hold deg unna katter der nede, vask all frukten du spiser og pass på at all mat er kokt evnt gjennom stekt.

Siden du ikke har garantier for at frukten er vasket på restauranter og slikt så ville jeg ikke bestilt desserter som har frukt i seg. Kjøpt frukt og vask de på hotellrommet.

Pastaretter er jo trygge retter. En medium stekt biff ville jeg holdt meg unna.

Når det gjelder vaksine så er det ingen spesielle du trenger dit du skal.

Men helsetilstanden din bør avgjøre om du kan reise, derfor bør du snakke med lege. Høytblodtrykk er ikke bra i kombinasjon med flyreiser osv.

GOD TUR!!

Tidl. bruker
06-07-2004, 15:11
Jeg var nettopp en uke på Kreta, kom hjem forrige torsdag. Jeg forholdt meg slik:
* unngå rå grønnsaker/salater
* spis kun frukt som du kan ta av skallet på (banan, appelsin, melon etc)
* unngå isbiter i drikke
* unngå kylling
* unngå softis fra maskin, men is i papir er ok.
De fleste restaurantene har en variert meny med kjøtt, kylling, fisk, pasta og pizza. Jeg spiste vel pizza omtrent halvparten av dagene, da det føltes mest trygt. Ellers tok jeg litt pasta og godt stekt kjøtt med kokte grønnsaker. For øvrig har de veldig god yoghurt, og den er grei å spise. Yoghurt med honning er en gresk spesialitet, og kjempegod!

På flyreisen kan du forholde deg som du pleier, men du bør passe på å røre litt på føttene mens du sitter i setet og gjerne spasere deg en tur i ny og ne. Da jeg fikk maten servert på flyet, sa jeg til sambo at det jammen var bra at jeg ikke var kommet lengre på vei. Da tror jeg ikke magen hadde fått plass bak det oppbrettbare bordet! Håper din får plass!

Vaksiner trenger du ikke, men ta med deg helsekortet for gravide. Det er også lurt å ha med et E111-skjema fra trygdekonotoret hvis du skulle trenge legehjelp for ett eller annet. Lykke til, og kos deg masse! :ferie: :briller:

Maria73
06-07-2004, 17:37
Nå er jo Kreta et ganske "trygt" sted å reise. Forholdene der er ganske tilpasset oss fra skandinavia som "kryr" her fra april til oktober, så få restaruanter og tavernaer overlever uten å være ganske "safe"

En ting du IKKE skal legge vekt på er disse reiseselskap klistremerkene o.l. dette er kjøpt og betalt og kan være ganske gamle av dato, like trygt å spise på en som ikke skilter med klistremerker fra apollo,star tour, ving, saga etc etc.

På de fleste steder på Kreta er det leger som snakker engelsk og hvis du reiser med en av de store reiseselskapene vil de kunne være med deg ved legebesøk (har erfaring fra at det kan lønne seg å ha det forsikringsselskapet som turoperatøren samarbeider med)

Dersom isbitene har hull i seg kan du trygt ha dem i drikken din, det er et "kjennetegn" på at de er laget på fabrikk og trygt kan brukes.

Idoform kan man ta når man er gravid og det ville jeg anbefale deg å gjøre

Når det gjelder flyreisen kan du jo høre med turoperatøren om det er mulig å få ekstra benplass siden du er gravid, hvis du ringer i god tid bør dette kunne la seg ordne. (jeg har selv veldig god erfaring med Star Tour og Brittania på dette området)
Ha med deg vann slik at du slipper å vente på drikke vognene

Hør med legen din om bruk av støttestrømper

Pass på å reis deg ofte (nå er jo ikke turen til Kreta så veldig lang men alikevel) med alt vannet du bør drikke er det jo ikke sikkert det blir noe valg heller.

E111 skjema er byttet ut mot et europeisk helsekort som du kan bestille på nettet.

Håper du får en fin fin tur til Kreta, og slik jeg kjenner grekerne er du i de beste hender når du kommer ned dit :gravid: og fin.....!!

Jeg har vært på Kreta utallige ganger og har bare postivt å si om øya og folket

Siden jeg er litt nyskjerrig :flau: hvor på Kreta skal du?

Veslemor
07-07-2004, 21:40
Hei

Vi var i Florida da jeg var 6-7 mnd på vei, og det gikk kjempefint. Legen sa at jeg skulle dra med god samvittighet. Så lenge man ikke dro til Asia e.l, var det helt trygt.
Bare vær forsiktig med å sitte for mye på flyet. Mye bevegelse og støttestrømper er tingen.
God tur

Veslemor