Vis full versjon : Statsborgerskap?
Er det noen som vet hva slags statsborger barnet får, når jeg er svensk (bosatt i Norge) og far er norsk. Jeg vet at den KAN bli norsk og KAN bli svensk, Men kan man velge dobbelt statsborgerskap, for å siden velge når barnet er 18 år?
Noen spesielle fremgangsmåter / søknader?
Hei Tulla!
Akkurat samme opplegg som vi har!
Jeg er jammen meg ikke sikker! Men jeg vet at man tidligere kunne ha kun et statsborgerskap. Noen få lender tolererte to. Etter det har det blitt en endring eller i vært fall har de besluttet at det skal bli en endring. Vi kommer å gå for norskt statsborgerskap. Det føles riktig for oss begge.
Kram Pelen
Jeg har lest at hvis barnet automatisk ville få begge statsborgerskap ved fødsel, kan det fra norsk side få dobbelt statsborgerskap.
Jeg lurer litt på det samme (er tysk selv og faren er norsk) og hadde sent mail til UDI, men de klarte da selvfølgelig å svare på et spørsmål jeg ikke hadde stilt!
Vet ikke noe om svenske lover, men ville tro at hvis mora er svensk, at ungen blir automatisk svensk ved fødsel (er ihvertfall slik for tyske mødre og virker jo bare rimelig). Med norsk far blir barnet automatisk norsk når foreldrene er gift eller hvsi faren anerkjenner farskapet (slik som jeg har forstått det).
Fikk beskjed om at man måtte søke om norsk statsborgerskap hos fylkesmannen. Kanskje de har litt mer informasjon også?
Lillegutt har fått amerikansk pass. Skal gå på politistasjonen for å få norsk pass også. Regner med at det går greit. Tror at hvis du er født til dobbelt statsborgerskap kan du ha to pass, så fremt at du får passene før barnet fyller 18 år. Hvis ikke er det slik at barnet automatisk får mamma`n sitt statsborgerskap. Dette ble forrandret i noen og sytti - før dette fulgte det farens statsborgerskap. Jeg har ikke sjekket dette opp med noen offentlige kontorer, så jeg håper at jeg har gitt deg rett informasjon nå.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.