Vis full versjon : Mat og Frankrike/Spania
r_telemark
06-07-2004, 14:10
Noen som har gode råd til meg? Skal på ferie dit når jeg er i uke 12-13. Vet at jeg må holde meg unna rått kjøtt, rå grønnsaker og katter....noe annet?
Kan jeg forresten spise reker her i Norge? Jeg tror jeg så et sted at man kunne spise det hvis det var varmebehandlet....Hva vil det si? Men får vel ikke akkurat kjøpt varmebehandlede reker på kaia.....
Takker for svar!!
VIKTIG! UNNGÅ ALT MAT SOM ER SALTET!!! For øyeblikket er jeg i Lisboa, og sliter med masse vann i kroppen. De portugisiske folk elsker å salte mat.. :mumle:
r_telemark
06-07-2004, 14:35
Tenker du da i forhold til at jeg ikke skal få mye vann i kroppen? Jeg skal ned i august så da er det vel temmelig varmt og da trenger jeg jo en del væske....Men er det slik at man skal prøve å ikke drikke så mye for å slippe vann i kroppen? Trodde man bare tissa det ut igjen jeg...:undrer:
Ungå vellagrede oster... Det er noe som heter; skrell, kok, stek eller la det være!
Vask frukt og grønnsaker veldig godt, puss tenner i kjøpevann osv.
Vann skal du drikke mye av, det er med å forhindrer vann i kroppen. Men med mye salt mat, så binder du vannet, ergo prøv å ungå for mye salt.
Mener at du kan spise reker så mye du vil, også krabbe, men du skal holde deg unna innmaten i kraben.
Jeg har ihvertfall spist mye reker i begge svangerskapen mine!
God tur!!
Mata Hari
06-07-2004, 17:29
Alle vanlige reker du kjøper er varmebehandlet (selv om de er kalde eller frosne), også de på kaia. Rekene får bøyen sin når de blir kokt. Reker som mangler bøy selv om de er kokt, skal en helst unngå uansett om en er gravid eller ei. De har nemlig dødd før de ble kokt. Kjøper du rå, frosne rker/scampi, så er det jo meningen at de skal varmebehandles uansett.
I Frankrike er det vel en del oster som ikke er pasteurisert, og dermed bør du unngå dem. Se på denne linken ang. mat en bør unngå når en er gravid, ellers gjelder det å ha "sunn fornuft".
http://matportalen.no/Emner/Gravide
Ha en fin tur ;)
Mandarin
08-07-2004, 09:22
Hei
Jeg har feriert i Frankrike flere år, også som gravid denne sommeren, og har følgende råd til deg!
Ikke stress deg ihjel med hva du kan spise og ikke..Be om well done hvis du skal spise kjøtt/biff etc, spis fisk, unngå blåskjell og andre skjelltyper (kan noen ganger være litt underkokt!), spis masse masse frukt og grønnsaker, salater går fint hvis du spiser på steder som ser ordentlige ut - evnt vask det selv..
Det med ostene er jeg enig i - unngå de upastauriserte - spør eller se bak på innpakningen - det skal stå på alle produkter innen EU..
Alternativt kan du få legen din til å sjekke om du har hatt toksoplasmose (det hadde jeg) - og da an du spise HVA DU VIL!! :hyper: :hyper: :lykketil:
Mata Hari
08-07-2004, 09:45
Alternativt kan du få legen din til å sjekke om du har hatt toksoplasmose (det hadde jeg) - og da an du spise HVA DU VIL!! :hyper: :hyper: :lykketil:
Dette er jeg ikke enig i. Toksoplasmose skyldes en parasitt som bl.a. finnes i kjøtt og katteavføring. Men den har ingen ting med upasteuriserte oster å gjøre. Toksoplasmose-parasitten finnes ikke i oster. Derimot er det en bakterie som heter Listeria som kan være skadelig for fosteret, som kan blomstre opp i oster som er laget av upasteurisert melk (og i enkelte sjeldne tilfeller også i osteprodukter av pasteurisert melk). Alle oster som varmes opp kan spises, da oppvarming dreper Listeria.
r_telemark
08-07-2004, 15:28
Hvor lang tid tar det for en test av om man har hatt toksoplasmose da? Er det vanlig at de sjekker det eller må man be om det? er det blodprøve? Har vært til første legetime og tok noen prøver der men har ikke ide om de sjekka meg for det.....:undrer:
Ville jo vært veldig okei om jeg hadde hatt det!
Tusen takk for svar alle sammen forresten!!
Mata Hari
08-07-2004, 15:39
Det er så vidt jeg vet ikke vanlig å bli sjekket for toksoplasmose. Ble ikke det selv, men det kan jo være litt forskjellig fra lege til lege. Trodde i utgangspunktet at det var de som var i faresonen som ble sjekket, f.eks. veterinærer som behandler katter til daglig. I så fall sjekkes det gjennom blodprøvene som tas. Vet ikke hvor lang tid det tar, en uke kanskje ? Og hvis blodprøvene allerede er tatt, så må du i så fall ta en ny.
Jeg har selv spist roastbiff og annet rødt kjøtt, men da vet jeg at det har vært fryst på forhånd. Frysing tar ikke livet bakterier (eks. Listeria), bare toksoplasmoseparasitten. Mener det bør fryses i minst 48 timer.
Det er vel ikke obligatorisk å ta toxoplasmosetest, så vidt jeg vet, men det er veldig vanlig at det blir gjort.
Jeg har sakset litt fra denne siden: http://www.helsenytt.no/artikler/kontroll_gravid.htm
I begynnelsen av svangerskapet blir det tatt en rekke blodprøver. Blodtypen din skal bestemmes. Det er viktig å vite om du har det som kalles Rhesus-faktor i blodet eller om du er RH-minus. I så fall blir det tatt flere blodprøver underveis. Tidlig i graviditeten blir også blodprosent og jernlager sjekket.
Den første blodprøven brukes også til å sjekke om mor har syfilis eller er HIV-positiv. Syfilistest må alle ta. HIV-testen og alle andre er valgfrie, men praktisk talt alle sier ja. Ofte sjekkes også toxoplasmose og hepatitt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.