PDA

Vis full versjon : ømt skammben..

Shira-78
07-07-2004, 16:25
hmm.. er det noen som er på slutten av svangerskapet som opplever at skammbene er ømt :undrer: mitt er så ømt at det er :mumle: ondt å bevege seg.. :mumle:
lurer på om det er noen som har det samme el om det er noe rart med meg.. :flau:
kan ikke huske at jeg hadde det slik i de 2 andre svangerskapet...

Polyanna
07-07-2004, 16:30
Du har en form for bekkenløsning som heter "symfyseløsning" (symfysen er navnet på skambenet). Det er vondt, ja! Litt som å ha krasjet ned på stanga på en herresykkel, ikke sant?

Jordmoren din har kanskje en modell av et bekken å vise det - det var faktisk en aha-opplevelse for meg å se hvordan alt hang sammen der nede...:uff:

Vær forsiktig med
- mye gåing
- å legge vekt på beina mens de er spredd (du må gå ut av bil og seng med beina samlet, for eksempel)
- Å ligge på siden med knærne sammen. Legg i hvert fall en pute mellom

Og masse andre tips kan du kanskje få hvis du søker på "bekkenløsning". :)

Shira-78
07-07-2004, 16:35
takk for tipse :) trodde bekkenløsning hadde bare med hoftene å gjøre.. :flau: skal til legen til kontroll fredan.. skal høre med henne :nikker:

C.T.I
07-07-2004, 16:37
At skambenet er ømt er helt naturlig. Det er en del av bekkent som løsner seg opp mot fødselen.

Jeg har selv temmelig vondt der, og har hatt det i en mnd. nå.
Det er verst når jeg står opp fra sengen, eller har sittet i ro i en stund.

julibe
07-07-2004, 16:39
Bekkenløsning har u utgangspunktet ikke noe med hoftene å gjøre, men en del får vondt i hoftene pga feil belasting ved bekkenløsning. Det finnes tre bekkenledd. To bak i korsryggen på hver sin side, samt ett foran, som allerede er nevnt: symfysen:

Landsforeningen for kvinner med bekkenløsning har en fin forklaring på hva bekkenløsning er og hvordan det arter seg. Se her: www.lkb.no (http://www.lkb.no)

Shira-78
07-07-2004, 16:52
takker for tipsene :hyper: :klemme: