PDA

Vis full versjon : Hva skal jeg gjøre???

I tvil
28-10-2002, 23:16
(Blir sikkert gjenkjent av noen fra terminklubben min, men det gjør ikke noe! ;) )

Håper noen gidder å lese dette, og gi meg noen kloke ord...

Det er den klassiske historien - jeg har enda ikke fortalt på jobb at jeg er gravid, og gruer som en hund. Det burde jo være enkelt, men situasjonen er denne:

Er blitt nærmest "headhuntet" til en jobb som konsulent, jobber nå i min 3. uke. Første gang jeg var i kontakt med arbeidsgiver, var jeg ikke gravid enda. Jeg ble da oppfordret til å søke på jobben, noe jeg gjorde. Idet jeg sendte søknaden, hadde jeg nettopp oppdaget at jeg var gravid, noe som ikke var planlagt, men heller ikke noen bombe eller katastrofe (har 1 barn fra før). Jeg ble oppringt, de ville ha meg på intervju. Jeg var på intervju, og 3-4 uker senere fikk jeg jobben.

Terminen min er i april/mai, de som kjenner meg kan nok se at jeg er gravid.
Jeg valgte bevisst å ikke si noe på intervjuet. Jeg gikk da på arbeidsledighetstrygd, mannen er student og har verken inntekt eller studielån (lenger). Selv om trygden ville lagt grunnlag for utbetalinger under permisjonstiden, var det jo ingen tvil om at det var økonomisk langt gunstigere om jeg hadde jobb i månedene forut permisjonen. Jeg vurderte lenge å fortelle min eventuelle arbeidsgiver at jeg var gravid ETTER at de hadde gitt meg tilbudet, for liksom å være ærlig, men håpe at de ikke hadde samvittighet til å trekke tilbudet når de allerede hadde gitt meg det.

Det ble til at jeg ikke sa noe (mange rådet meg til det), og her sitter jeg altså, i splitter ny jobb, og ingen vet at jeg skal ha permisjon om 5-6 måneder. Det er store forventninger til stillingen (som er ny) og til meg. Det sies stadig at jeg nok må regne med noen måneder før jeg "virkelig" kan begynne å jobbe, at jeg vil trenge ganske lang tid til å sette meg inn i jobben. Jeg kommer vel til å være skikkelig klar for innsats uka før jeg skal ut i permisjon...

Jeg er veldig fristet til å ganske snart avsløre hemmligheten, MEN si at jeg ikke har visst noe før nå nylig, ETTER at jeg begynte å jobbe. Det er jo fullt mulig, å være 3 måneder gravid før man oppdager det. Men er det for dumt? Vil de gjennomskue meg? Skal jeg bare si det som det er? Er så livredd for at de blir sure på meg... Jeg vil få ganske mange personer å "svare" for, mange som berøres av situasjonen, med vikar som også må opplæres like lang tid... Jeg har egentlig ikke én person som er arbeidsgiver, men en hel styringsgruppe. Som selvfølgelig har en leder, da. Som igjen har sjef, som igjen har en sjef... Vurderer å si det til den personen jeg føler at jeg foreløpig kjenner best, si litt opprørt at jeg nettopp har oppdaget at jeg etter all sannsynlighet er gravid, og at det IKKE var planlagt. Og så faktisk sende en MAIL til lederen for styringsgruppa. Er det veldig feigt? Saken er nemlig litt den, at denne personen jobber ikke på mitt arbeidssted, så jeg treffer ham ikke jevnlig, har hittil bare møtt ham to ganger, bortsett fra på intervjuet. Er dessuten mye bedre til å formulere meg skriftlig, skal jeg gjøre dette ansikt til ansikt ser jeg for meg at det bare blir stotring og rødming og tull...

Ikke gi meg kjeft for at jeg har satt meg i denne situasjonen, gi meg heller noen konstruktive ord om hva jeg skal gjøre, og hvordan.

Maz
28-10-2002, 23:44
Du vil sansynlig bli gjennomskuet og det er det værste som kan skje med deg. Bedre å legge alle kortene på bordet. Ikke vær feig, men vis deg som modig og ta dette muntlig.

Fortell omtrent det samme som du sa her, at du har syntes det var vanskelig, men at du hadde så lyst på jobben, og var redd det ville diskvalifisere deg. Du kan også si at du beklager den dårlige timingen", men du håper å jobbe gjennom svangerskapet. Dersom du tror du makter det kunne du kanskje foreslå en løsning med tidskonto der du kan begynne å jobbe litt igjen tidligere. (Mannen din var jo student)

Du vil få all mulig respekt for å fortelle sannheten, enda mere om du kommer med konstruktive forslag. Du har ikke plikt til å informere om at du er gravid, og de har ikke lov til å diskriminere pga det. Men i virkeligheten skjer jo det på jobbintervjuer så du hadde god grunn til å tie.

charlie
31-10-2002, 15:01
skjønner godt at du ikke ville si noe.

men syns det er viktig for et godt forhold framover at du gir arbeidsgiver litt tid til å områ seg før du slutter. så jada, si det. så er det overstått.

syns du burde ta det face-to-face, det gir et bedre inntrykk.

vet ikke om du burde tilby deg å jobbe i permisjonstida, hvis det ikke er noe du allerede har bestemt at du vil. de fleste jeg kjenner fikk ikke gjort en brøkdel av det de hadde planlagt - ganske slitsomt. det høres ikke ut som en jobb det er lett å ta på deltid, akkurat.

ønsker deg riktig hjertelig lykke til.

og - gruer du deg til noe, så hopp i det. det er så deilig med det som er gjort, for da slipper man å grue seg...

Savanna
06-11-2002, 19:31
Du kan jo også si at du ikke har ville si noe før du var sikker på at det gikk bra...
De fleste venter jo selv om de er i en fast jobb...
Tenk om de ikke hadde ansatt deg og du hadde abortert.... f.eks....

Nei, bare si det nå du jo lengre du venter nå jo verre vil det bli å forklare dersom de lurer på hvorfor du ikke har sagt noe.... men nå kan du hvertfall si at du ville vente til den magiske grensen var over.....
Og de ville jo virkelig ha deg i denne jobben ville de ikke, de ba deg jo om å søke?

Dette går nok bra skal du se! :stakar:

TBM
07-11-2002, 18:36
Hei!

Du er ansatt i en fast stilling. Opplysningen om graviditet er ikke noe du trenger å opplyse om før godt ut i svangerskapet.

Ikke ha dårlig samvittighet! De ansatte den de likte best, og en evt. graviditet skal ikke spille inn.

Ikke finn på en historie eller unnskyld deg. Bare si fra om at du skal ut i permisjon. Det går såklart ann å føye til at du ikke ønsket å si fra ved intervjuet fordi det var svært tidlig i svangerskapet, samt at du ikke ønsket at det skulle påvirke ansettelsen av den best kvalifiserte...

Et lite tips dog hvis du likevel føler at jobben din får store problemer ved at du går ut i permisjon. Hvorfor ikke foreslå en radikal deling av permisjon med far?

Selv gikk jeg tilbake til 60% stilling da barn nr. to var 4, 5 mån. Da han var 10 mån gikk jeg over til heltid. Mannen min var hjemme i tilsvarende prosent. En mulighet er å vente til 6 mån før du begynner å jobbe igjen, for fra da av får de jo mer mat i tillegg til puppen, og det er lettere å være på jobb på dagen. (Selv hadde jeg gode erfaringer med amming av første barn og tok sjansen på at det skulle gå greit å pumpe meg de dagene jeg var på jobb.) For pappan har dette vært en super tid!

Jeg syntes jeg klarte å kontrollere jobben min greit i 60%, selv om det såklart var en del oppgaver som måtte over til andre eller vente.

Dette vil gi gode signaler om at du anerkjenner de behov jobben har om 'stødig' arbeidskraft, samtidig som du ikke unnskylder din graviditet på noen måte fordi du gir de et tilbud. I

Hvis de likevel blir sur - ta det opp med en gang og si noe slikt som:
"selv om du ikke helt hadde planlagt det slik, så er du og mannen svært glad for at barnet kom, og at for arbeidsgiveren burde det ikke være noe problem om dette barnet kommer nå eller senere, siden de vel ansatte deg fordi du var den best kvalifiserte".

Lykke til med 'informasjonsjobben'!!!

sheila
10-11-2002, 03:34
Men synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke har sagt noe før. De færreste av oss sier noe før de er 3 mnd på vei. Mange venter lenger.

Lykke til!! Innerst inne vet du vel hva du må gjøre, det er vel ingen vei utenom??? Vanskelig, ja. Men tenk så godt det blir etterpå. Slippe å ha dette som skal gnage på deg nå som du er i ny jobb!!

tiger
11-11-2002, 16:05
TV2-nyhetene hadde en slik sak igår.
Iflg loven kan ikke arbeidsgiver under noen omstendighet legge vekt på graviditet.

Du har norsk lov på din side.

Go girl!

tiger

Unregistered
17-11-2002, 16:27
Jeg synes du bare skal si at du er gravid.
Det er ingen som har noe med det, hvis de har negative tanker om saken. Å få barn er det mest naturlige i verden!

Unregistered
18-11-2002, 13:11
at vi kvinner fremdeles må slite med slike problemstillinger!

Det er ikke til å stikke under en stol at gravide kvinner blir diskriminert i arbeidsmarkedet, derfor er man ikke pliktig til å si fra om en eventuell graviditet ved ansettelse. og jeg tor ikke at en eventuell arbeidsgiver har lov til å spørre om det heller.

Er veldig enig med TBG; si ifra på en likefrem måte, og kun med de opplysningene arbeidsgiver trenger. Du har ingenting å unskylde.

Er også litt enig med Maz; når du sier ifra om graviditeten legger du fram en grundig og gjennomarbeidet plan for hvordan stillingen kan fylles og utvikles i permisjonstiden. Slik viser du at du tar jobben seriøst, og at du er engasjert i arbeidsplassen.

Husk: De ansatte den beste, viser du interesse for hva som skjer på jobben i permisjonstiden din vil det styrke deres overbevisning om at de valgte rett.

anita
18-11-2002, 14:57
Jeg ville sagt det som det er. Og siden du er nermest "headhuntet" til akkurat denne jobben, så er det DEG de vil ha.

Lykke til!!