PDA

Vis full versjon : Pappapermisjon

Andain
12-07-2004, 22:11
Hei

Noen som har satt seg inn "reglene" rundt pappapermisjon (evt. omsorgsperminsjon som det stod på en side) etter fødselen, har såvidt skummet igjennom det. Ble ikke helt klok, men har forstått at det enten er 2 eller 4 uker etter fødselen det er snakk om.

Hvordan har dere ellers tenkt å fordele permisjonen etter fødselen ?

Andain
12-07-2004, 22:19
Tror jeg ble litt klokere nå, utifra det jeg har funnet av informasjon hos fagforbundet mitt har jeg krav på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødselen, samt at man ikke har krav på hverken lønn eller stønad fra folketrygden disse to ukene. Så er det opp til de ulike arbeidsgiveren om de vil dekke lønnen i disse to ukene.

Ellers har vi fedre utifra slik jeg tolket "loven" rett til 4 uker av stønadsperioden (dersom moren har vært yrkesaktiv i opptjeningsperioden i minst halv stilling).

Er kanskje enda litt tidlig å sette seg inn i dette, men greit nok å ta til seg litt informasjon i forkant.

På jobb er det ikke annet en lykkeønskninger å få - både fra medarbeidere og sjefen min. Det som gjør det litt ekstra morsomt er at jeg og samboeren min begge jobber for samme firma.

Ole Bjørn
13-07-2004, 00:36
Besøk disse (http://trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon&path_sub=f_oedselspenger) sidene for info fra trygdeetaten om fødselspermisjon. Les brosjyren "Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon" fra side 7 om farens rett til fødselspenger.

Som du sier har vi ikke rett på mer enn 4 uker av permisjonen med lønn, men vi kan ta 2 uker ubetalt/betalt, etter arbeidsgiver praksis, rett etter fødselen. De fleste arbeidsgivere betaler vel disse ukene?

Hadde vært artig å få frem ulike måter å fordele resten av permisjonen på!

Jeg har lekt med tanken på å, etter 7. måned, ta ut 2 dager hver uke resten av perioden. Vi har lyst til å søke om 12 måneders permisjon og dermed tar jeg 10 dager fra permisjonspotten som ellers ville gått til mor.

En løsning som innebærer at jeg får oppleve og bli kjent med ungen over tid istedet for å ta alt på en gang i en intensiv bolk. Mor synes også idéen er god så vi kommer til å få vær vår langhelg i 5 måneder.

Jeg har en kollega på jobb som kjørte en slik løsning og det fungerte veldig bra for han. Det betyr jo at det også burde gå ann å få til for meg. :woohoo:

Andain
13-07-2004, 16:32
Takker for nyttig link. Synes tankegangen din var fornuftig med tanke på å ta 2 dager i uke etter de 7 måndene, var noe slikt noe jeg kunne tenkt meg.

Skal forhører meg på jobb når det nærmere seg om en slik løsning lar seg gjennomføre her. Vil tro det ikke blir noe problem, da sjefen er veldig fleksibel.