PDA

Vis full versjon : Hvilke og hvorfor?

Thine
13-07-2004, 01:22
Vi skal få barnevogn av de vordende besteforeldre og de er alltid så tidlig ute. Derfor vil jeg gjerne bruke god tid allerede nå til å sondere terrenget.
Er det noen som vil dele erfaringer med meg? Hvillke vogner anbefaler/anbefaler dere ikke og hvorfor? Begrunnelsen er vel så viktig. Duo eller kombi? Merke osv.

Happy
14-07-2004, 10:20
Det blir litt som å anbefale deg en bil uten å ane hvilke behov du har ;). Fryktelig vankelig!

Hvordan kommer dere til å bruke vogna? - på asfalt, i skogen
Skal dere mye ut og inn av bil eller bruker dere mest kollektivt?
Bor dere i blokk uten heis, eller har du mange trapper for å komm inn til huset ditt?
Og til slutt så kommer det jo an på hva dere liker. 3 eller 4 hjul, eller en 4-hjuling som ser mer ut som en 3-hjuling.
Hvor stor bag vil du ha? Eller vil du ikke ha bag i det hele tatt?

Jeg har gode erfaringer med Peg Pérego duovogn. Den hadde ALT jeg kunne ønske meg da jeg fikk førstemann. Nå har jeg en enkel og en dobbel vogn fra Mothercare, Urban Detour. Jeg blir å bruke Voksipose til babyen som ventes i februar og kommer derfor ikke til å bruke noen bag. Vogna er en 3-hjuling med svingbart hjul og nå som jeg er vandt til det, kunne det ikke falle meg inn å gå tilbake til en 4-hjuling :).

Om du først definerer dine behov, så kan jeg prøve å hjelpe deg med vogner som kanskje kan falle i smak :)

Thine
14-07-2004, 11:48
Skjønner det er myye jeg ikke har tenkt på :snill:

Vogna kommer nok til å bli brukt mest på asfalt (og snø og is..) siden vi bor i by (og i nord) men vil ikke ha en vogn som ikke kan kjøre på en landevei når vi besøker besteforeldre. Vi har bil, så det blir mye demontering tenker jeg, i tillegg til at jeg nok kommer til å busse en del siden thine:bryn: bruker bilen på dagtid. Vi bor i enebolig men nede, slik at gangen vår er i andre etasje og leiligheten i første etasje. Gangen er så liten at jeg ikke tror det går an å ha en vogn der. Vi har ikke helt funnet ut hvordan vi skal gjøre det, for den kan vel ikke stå ute akkurat. Håper vi finner en annen løsning enn å ta den opp og ned av stua, men det kan jo se ut til at det blir nødvendig. Ellers er vi mye på farten og så langt det er forenelig med lille gull kommer den nok til å sove i vogna rundt omkring det første året. Lille skatten kommer jo i januar og da er det rimelig kaldt her, så der den ligger må det være plass til noe varmt, hva det enn blir.

Jeg vil ha en anvendelig vogn som er god og solid å kjøre, ikke for tung, og den bør være lett å få inn i bil, ned en trapp osv. Liggeplassen må være god og med nok plass til varme ting rundt seg. Når sommeren kommer og vi har en oppsittende krabat bør vogna kunne være like anvendelig da så vi ikke trenger å bytte med en gang.

Sånn? Nå har jeg virkelig lagt meg i hardsele for å prøve å beskrive våre behov. Ble det enklere å svare nå?

Flips
14-07-2004, 13:40
Da vil jeg anbefale deg den nye Teutonia Mistral Sports.

Happy
14-07-2004, 14:58
Skal vi se Thine :). Det skal vel godt gjøres å finne den perfekte vogna, men jeg kan jo fopreslå noen av de jeg kjenner til som kan passe til det du ønsker.

Kjøres på: asfalt (og snø og is..) men må takle landevei Ergo vil du ikke ha en vogn med små eller tynne hjul. Både en 3- og en 4-hjuling kan gjøre nytten

Transport: både bil og buss I bil er det viktig at vogna lett lar seg slå sammen og få deler gjør det enklere. En duovogn vil kanskje gjøre det lettes både i bil og i buss fordi den er lettere å løfte enn kombivognene (generelt sett)

Enkel å bære i trapp, ev understell som tåler å stå ute Ingen vogner har godt av å stå ute. Du har ikke en garasje du kan sette understellet i da? Om du tar med bagen inn. Ved mye bæring så er somregel bagen til en kombivogn det letteste.

Baby må kunne sove i vogna det første året Om du satser på en stor bag, så er gjerne duovognene de med bredes bag, mens kombivognene har de lengste. Ikke lett å velge ;). Men når du har en vinterbaby er det kanske i bredden det vil skorte først, siden du sikkert vil bruke en Viksipose eller en lammeskinnspose

Januarbaby, og behov for lun vogn Her tenker jeg igjen at du får best plass i en duovogn, ofte er veggene også litt høyere enn de kombivognene jeg har sett

God og solid å kjøre Selvsagt tenker jeg på Simo, det er et trygt og kjent merke og man "vet" hva man kjøper. Men andre vogner kan være vel så gode.

Må være med sportsdel Dette leste jeg ut ifra at du ikke ønsker å skifte vogn til sommeren når barnet vil opp og sitte.

Den første vognen som slår meg at kan være intressant for dere å titte litt nærmere på er Emmaljunga Duo Kombi Edge (http://www.emmaljunga.se/se/duocombi/edge/intro.html) som er en klassisk vogn med moderne detaljer. Det smarteste er nok mugnetting i kallersjen og at styret lett kan svinges over vogna sånn at du endere jøreretningen og baby slipper f-eks sol i ansiktet.

En av mine favoritter er Peg Pérego Giovane, Duo (http://www.bassonbaby.dk/varepic/showimg.asp?id=335) . Den kan slås sammen med bagen på understellet og har et meget enkelt festesystem på understellet. Bagen eller sportsdelen klikkes på plass. Sånn (http://www.bassonbaby.dk/varepic/showimg.asp?id=318) ser den ut som sportsvogn. Mer info om disse vognene, som også har bilstol til undellet, finner du på Peg Pérego (http://www.pegperego.com/TproductsMcarrozzine.html.en-UK) sine sider.

Quinny (http://www.quinny.nl/html/uk/products/300.html) finnes oms både 3- og 4-hjuling og er ei veldig moderne vogn. Jeg kan ikke så mye om disse vognene, men mannen min har forelsket seg i ei Quinny Formula :blunke:.

Her er link om du vil titte nærmere på Simo (http://www.simogroup.com/) sine vogner.

Jeg har flere venninner som er veldig fornøyde med sine Teutonia (http://teutonia2003.mindwerk.info/no.htm) vogner. Du kan jo titte om dette er noe du liker.

Enda finnes det dusinvis med merker som jeg bare har hørt om men ikke kan så mye om at jeg kan fortelle det videre. Om du bestiller kataloger eller henter i noen butikker så vil du jo få et mye bedre bilde av vogna. Best er det jo når du kan ta turen til en butikk og prøvetrille og demontere og inne minst: prøv vogna i bilen!

Det finnes en oversikt over ulike vognmerker på sidene her også. Kanskje verdt å ta en titt?

Lykke til i jungelen!

Thine
14-07-2004, 20:16
Tusen takk! Skikkelig informativt svar. Jeg har prikket deg jeg, og skulle gjerne gjort det flere ganger hvis det gikk an.

Skjønner at jeg bør ut på en del prøverunder før bestene kommer på handlebesøk. Jammen ikke lett å vite hva en bør satse på!

Andre må gjerne komme med sine erfaringer!

IzziCreo
14-07-2004, 21:40
Kjempeflott hjelp du har fått fra Happy her :kidoki:

Vil bare legge til at en kombivogn med løs bag vil være et alternativ for deg siden du må gå i trapper.

Har selv veldig god erfaring med Simo Supreme kombi, og har aldri tenkt på den som tung. Den er stabil, solid og suveren på vinterføre (man kan også få kjøpt meier til den). Lillebror overtar vognen etter Storesøster nå, og man kan egentlig ikke se at den er brukt - selv etter daglig bruk i over 1,5 år :) Wilhelminah er født i desember og jeg hadde voksipose frem til varmen kom - uten problemer (og hun var et stort barn :blunk: ).

Emmaljunga og Brio har også gode vogner som er beregnet på norsk vinter. Siden du bor nord i landet ville jeg sjekket de aktuelle vognene godt for plastikkdeler og slikt. Mange merker har mye plast (spesielt de syd-europeiske) og som ikke tåler kulde og store temperaturendringer som vi har her i landet - plasten sprekker rett og slett. Teutonia er også et solid merke, og det finnes sikkert flere også :) Ta en runde i aktuelle butikker og få vognene demonstrert - og spør i vei! Og er det noe du lurer på så er det bare å spørre mamma'ne på Nybaktmamma også - der er det mye erfaringer å hente :nikker:

Lykke til :vink:

Tidl. bruker
26-07-2004, 17:27
Jeg er one tree hill elsker...!

Byttet nylig ut min teutoniavogn med en OTH urban jungle. Jeg er såååå fornøyd og skjønner ikke hva jeg tenkte på når jeg kjøpte teutonia vognen.

Denne vognen er lett..9,5 kilo, kompakt, og er kjempelett å trille pga selvstyrende forhjul, som kan låses hvis det er myyyye snø etc.

Bagen er IKKE liten. Den er faktisk like stor som hardbagen til teutonia, faktisk litt bredere og! Det går fint med lammeskinnspose oppi.
Vognen får litt dukkevogn look over seg når bagen er på..dette er en duo vogn. Men det er fordi kalesjen ikke er så høy. Vognen er skrelt for alt ekstra dill og fremstår som super funksjonell og lett!!!!!

kan sees her.. www.onetreehill.nl

nurket
26-07-2004, 23:36
Kjempe informativt svar fra Happy :kidoki: (imponerende vennen)

Jeg har en Quinny Freestyle 4XL, og er fornøyd med den (bortsett fra at jeg aldri bruker den pga at jeg har to vognbarn). Super lett å trille, gode store hjul, god fjæring, full liggestilling, bøyle, håndbrems, justerbart fotbrett,vendbar sittedel. Jeg foretrekker 4 hjulingen fremover 3hjulingen til Quinny Freestyle (hatt den også). Av den enkle grunn at 3hjulingen ikke har full liggestilling, bøyle eller justerbart fotbrett. Quinny har kommet med en ny 3hjuling som heter Comfort, den har justerbart fotbrett og bøyle. Men om den har full liggestilling vet jeg ikke.

Jeg syns Simo/Emmaljunga vogner er altfor tunge å styre. Men det er nok for at jeg har vendt meg til svingbart forhjul :nikker:

Lykke til i vogn-jungelen! :klemme:

~TM~
27-07-2004, 20:32
Jeg holder en knapp på Simo kombi Supreme, jeg også.

Jeg har selv en Teutonia y2k, og er ikke så veldig fornøyd. Skulle kjøp ny vogn til et nyfødt barn nå ville jeg valgt Simo. Siden du bor i nord vil du sannsynligvis bruke en vinterpose i vognen over lengre tid enn hva vi trenger lenger sør i landet. Bærebagen i Simovognen er stor og har plass til pose lenge. En annen fin ting med Simovognen er "vugge-funksjonen". Ingen andre vogner jeg har kjent på har noe som virker like bra. Mange andre har nok (eller påstår å ha) en slik funsjon, men de jeg har kjent på er mye stivere.

Ny pis på en Simo 612 kombi supreme er kr. 6299,- her hvor jeg bor. (Den forrige modellen - 610 - er på tilbud til 4790,- (ord. 5995,-)

Lykke til med vognvalget.