PDA

Vis full versjon : Fiskemiddag

Barbita
13-07-2004, 23:22
Vi har kjøpt 10 kg torskefilet, og nå begynner jeg å bli lei av de samme tre oppskriftene....

Jeg har saltet halvparten, og da lager jeg salt torsk med makaronistuing, flesk, gulrøtter og poteter (SUPERNAM-NAM!!)
Men jeg kunne tenkt meg å prøvd noe annet med salt torsk.
Noen ideer? :undrer:
Har omtrent blitt oppfostret på denne retten, så jeg har ikke peiling på hva annet den kan brukes til :flau:

Og til den usaltede fisken har jeg to oppskrifter, enten i form med bacon, blomkål og fløtesaus med ost over og gratineres i ovnen, eller så marinerer jeg den og steker i frityrkokeren (med ris og wok-grønnsaker).
Noen som har noen andre oppskrifter?

julibe
14-07-2004, 00:00
Hva med å lage fiskegrateng da?

Da kan du jo både bruke saltet og usaltet fisk, men jeg for min del foretrekker usaltet.
Har dessverre ingen eksakte mål på oppskriften, da jeg pleier å lage dette "på slumpen"

Trekk fisken
Lag (litt tykk) hvit saus som du krydrer med salt, pepper og muskat, avkjøl
Ha i 2-3 egg, purre, kokt makaroni og fisk.
Ha ildfast form og strø på knust kavring på toppen.
Stekes nederst i ovnen på 200 rader i ca 40-50 minutter.

Om du søker på nettet, så finner du sikkert mer eksakte mål på oppskrift der.

Cilo
14-07-2004, 00:49
Åh, fisk.... høres helt fantastisk ut! :nikker: Uheldigvis er ikke :bryn: så gla' i fisk, så det må dager med overtalelse til for å ha en fiskemiddag! :mumle: Men kanskje om jeg lager hjemmelaget fiskegrateng!! :hyper: Og Barbita, kan jeg få oppskriften på Form med bacon, blomkål og fløtesaus med ost over??

Cilo
14-07-2004, 00:53
Her er forresten noen oppskrifter jeg fant på nettet:

Hvit fisk på potetseng

Ingredienser
6 poteter (350-400 g)
500 g torsk eller sei
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 løk skåret i ringer
400 g knuste hermetiske tomater
1 dl fiskekraft
50 g gulrot
50 g sellerirot
50 g purreløk
2 tomater i båter

Fremgangsmåte
Potetene med skall skjæres i tynne skiver og ristes lett i olje. Fisken i biter eller evt. hele fileten dampes på rist i kjele. Salt og pepper drysses over. Mos tomater, løk og fiskekraft i en kjøkkenmaskin eller bruk stavmixer. Varmes opp. Skjær grønnsakene i fine staver og rist dem i olje. Tilsett tomatbåter og smak til med salt og pepper. Potetskivene, grønnsakene og fisken legges på et serveringsfat. Server tomatsaus ved siden av.

(http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift_print.asp?id=1734)Lettvint fiskesuppe

Ingredienser
1 kg blandet fisk, torsk, sei, laks…
5 poteter
2 løk
1 purre
3-4 hvitløksfedd
1 boks knuste tomater
3-4 buljongterninger
8 dl vann
rosa og grønnpepper
Finhakket persille
300 g reker
1 liten boks blåskjell

Fremgangsmåte
Rens fisken (du kan godt bruke fiskeblokk) Skrell poteter og skjær potet, løk og purre i skiver og biter. Press hvitløk. Varm opp 1 ss olivenolje i en kjele og fres grønnsakene. Ha tomat, buljong og vann i kjelen og kok det hele opp. Smak til med salt og pepper. Når grønnsakene er myke har du i fiskebitene. La det hele koke opp og ha i persille. Reker og blåskjell har du i rett før servering.

Bente83
14-07-2004, 07:49
Røkt torsk!!! Nam nam! Men kanskje litt vanskelig å få ordnet selv hvis man ikke har røykeri. Pappa bruker å røyke til meg. Den beste fisken jeg får!:hyper:

Barbita
14-07-2004, 08:58
Åh, fisk.... høres helt fantastisk ut! :nikker: Uheldigvis er ikke :bryn: så gla' i fisk, så det må dager med overtalelse til for å ha en fiskemiddag! :mumle: Men kanskje om jeg lager hjemmelaget fiskegrateng!! :hyper: Og Barbita, kan jeg få oppskriften på Form med bacon, blomkål og fløtesaus med ost over??Vel, oppskrift og oppskrift... lager bare etter hodet.

Men noen ca-mål har jeg jo.
Bruker en ildfast form som er stor nok til lasagne

Fileten (uten skinn også) må tørkes godt av før du legger den i formen, ellers får du en veldig rennende saus. La det være litt mellomrom mellom fiskebitene slik at du får plass til blomkål i "kubber" også.
Så strør du ustekte baconbiter over.
Om du vil kan du ha purre i ringer i også.
Ha litt salt og pepper over.
Hell 1 - 1.5 pakker fløte (spiller ingen rolle om det er vanlig eller matfløte) i formen.
Jeg pleier å ha melk over også, slik at fisk og blomkål er omtrent helt dekket (om du ikke har melk i har fløten en tendens til å klumpe seg litt sammen)
Så dekker du med ost.

Retten stekes ved 200 grader i ca 60 minutter.
Pass på at ikke osten svies, om den begynner å bli for mørk, har du bare aluminiumsfolie over formen resten av steketiden.

Håper det faller i smak, jeg synes i allefall det er veldig godt :)

Barbita
14-07-2004, 08:59
Hva med å lage fiskegrateng da?

Da kan du jo både bruke saltet og usaltet fisk, men jeg for min del foretrekker usaltet.
Har dessverre ingen eksakte mål på oppskriften, da jeg pleier å lage dette "på slumpen"

Trekk fisken
Lag (litt tykk) hvit saus som du krydrer med salt, pepper og muskat, avkjøl
Ha i 2-3 egg, purre, kokt makaroni og fisk.
Ha ildfast form og strø på knust kavring på toppen.
Stekes nederst i ovnen på 200 rader i ca 40-50 minutter.

Om du søker på nettet, så finner du sikkert mer eksakte mål på oppskrift der.
Dette hørtes veldig godt ut!!!
Får prøve meg på det en dag :nikker:

Barbita
14-07-2004, 09:01

Hvit fisk på potetseng

Ingredienser
6 poteter (350-400 g)
500 g torsk eller sei
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 løk skåret i ringer
1 dl fiskekraft
50 g gulrot
50 g sellerirot
50 g purreløk
2 tomater i båter

Fremgangsmåte
Potetene med skall skjæres i tynne skiver og ristes lett i olje. Fisken i biter eller evt. hele fileten dampes på rist i kjele. Salt og pepper drysses over. Mos tomater, løk og fiskekraft i en kjøkkenmaskin eller bruk stavmixer. Varmes opp. Skjær grønnsakene i fine staver og rist dem i olje. Tilsett tomatbåter og smak til med salt og pepper. Potetskivene, grønnsakene og fisken legges på et serveringsfat. Server tomatsaus ved siden av.

Lettvint fiskesuppe

Ingredienser
5 poteter
2 løk
1 purre
3-4 hvitløksfedd
1 boks knuste tomater
3-4 buljongterninger
8 dl vann
rosa og grønnpepper
Finhakket persille
300 g reker
1 liten boks blåskjell

Fremgangsmåte
Rens fisken (du kan godt bruke fiskeblokk) Skrell poteter og skjær potet, løk og purre i skiver og biter. Press hvitløk. Varm opp 1 ss olivenolje i en kjele og fres grønnsakene. Ha tomat, buljong og vann i kjelen og kok det hele opp. Smak til med salt og pepper. Når grønnsakene er myke har du i fiskebitene. La det hele koke opp og ha i persille. Reker og blåskjell har du i rett før servering.
Tusen takk for oppskriftene, tror jeg blir nødt å prøve meg på dette, ja :D

Tidl. bruker
14-07-2004, 09:57

Hvit fisk på potetseng

Ingredienser
6 poteter (350-400 g)
500 g torsk eller sei
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 løk skåret i ringer
1 dl fiskekraft
50 g gulrot
50 g sellerirot
50 g purreløk
2 tomater i båter

Fremgangsmåte

(http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift_print.asp?id=1734)Lettvint fiskesuppe

Ingredienser
5 poteter
2 løk
1 purre
3-4 hvitløksfedd
1 boks knuste tomater
3-4 buljongterninger
8 dl vann
rosa og grønnpepper
Finhakket persille
300 g reker
1 liten boks blåskjell

Fremgangsmåte

:nam: :sulten: :nam:

Fiol
14-07-2004, 18:01
Jeg synes det er kjempegodt med kokt torsk, kokte poteter og gulrøtter, og "eggesmør" til.

Du koker bare poteter og gulrøtter som vanlig. Torsken trekker du i vann med en god del salt oppi. Eggesmøret er bare et hardkokt egg som er delt opp i små terninger som du har oppi smelta smør.

En veldig enkel middag, og veldig god :nikker:

Det var også mange andre interessante oppskrifter her som må prøves :nam:

Barbita
14-07-2004, 18:30
Jeg synes det er kjempegodt med kokt torsk, kokte poteter og gulrøtter, og "eggesmør" til.

Du koker bare poteter og gulrøtter som vanlig. Torsken trekker du i vann med en god del salt oppi. Eggesmøret er bare et hardkokt egg som er delt opp i små terninger som du har oppi smelta smør.

En veldig enkel middag, og veldig god :nikker:

Det var også mange andre interessante oppskrifter her som må prøves :nam:
Det høres veldig godt ut, dette også. :nikker:
Får vel heller problemer med å få fisken til å strekke til alle oppskriftene nå, tenker jeg :skratte: