PDA

Vis full versjon : Noen gravide her med lavt stoffskifte?

Vinterhåp
14-07-2004, 12:22
Heisann!

Har akkurat blitt gravid jeg da og har altså lavt stoffskifte. Var til legen i dag og fikk henvisning til Aker Sykehus (hormonlab.) for oppfølgning der.

Men - vet jo ikke om dette tar litt tid.. så nå er jeg litt urolig, burde jeg ha tatt økt dose med levaxin allerede nå eller???:undrer:

Tullejenta
14-07-2004, 14:37
Jeg har ikke økt min dose og det har gått bra så langt. Har hørt at det ikke er så unaturlig å få en reaksjon etter svangerskapet. Du får passe på og ikke la det gå for lang tid før du får svar på prøver, men ellers så tror jeg nok legene passer på deg.

Lykke til!

Tidl. bruker
16-07-2004, 11:56
Jeg har lavt stoffskifte, og begynte med levaxin en måned før jeg ble gravid. Da jeg var 2 måneder på vei, måtte jeg doble dosen to dager i uka. Skal til ny kontroll i 5. måned, og da er det mulig jeg må doble dosen hver dag. Det er bare farlig for babyen hvis stoffskiftet blir veldig lavt, og det skjer ikke i løpet av noen måneder. Men du bør nok ta blodprøver for å sjekke ca annenhver måned og få oppfølging av spesialist under svangerskapet.

Ninapia
17-07-2004, 15:31
Jeg har lavt stoffskifte. Begynnte med behandling i 99 så mitt var veldig fint regulert før svangerskapet. Jeg måtte øke dosen min en gang iløpet av svangerskapet. Legen din vil sikkert passe godt på deg. Det tar tid før stoffskiftet endrer seg under svangerskapet. Jeg økte dosen da jeg var ca 20 uker på vei.

Pippi-mor
17-07-2004, 22:34
Jeg har fått påvist lavt stoffskifte nå for noen uker siden bare. Har aldri hatt problemer med det tidligere, så jeg vet foreløbig veldig lite.

Har fått beskjed av legen om å passe på vekta, så jeg ikke legger på meg ALTFOR mye i svangerskapet (det er visst normalt med lavt stoffskifte!), så skal vi ta nye prøver etter at bebissen er født. Håper selvfølgelig det kan normalisere seg etterpå. Hvis ikke har jeg fått beskjed om at jeg må gå på medisiner, men det først ETTER at jeg er ferdig med å amme.

Mer enn dette aner jeg ikke....... :undrer: :undrer:

IzziCreo
19-07-2004, 13:03
Jeg har også lavt stoffskifte, men dosen var godt innarbeidet før begge graviditetene :) Har ikke måttet justere noe på dosen i noen av svsk, og blir ikke spesielt fulgt opp annet enn sporadiske tester hos legen min. Minner meg på at jeg kanskje bør ta en blodprøve for å sjekke på neste kontroll :blunk:

Tror du skal ta det helt med ro ang dette - det viktigste er at det står i papirene dine og at du fortsetter den behandlingen du allerede går på :)

millie
10-08-2004, 00:17
Jeg tok toffskifte prøver i forbindelse med en legesjekk i januar.Da viste det seg at jeg kanskje hadde lavt stoffskifte.Skulle da ta ny kontroll nå i august.Nå i mellomtiden har jeg da blitt gravid.Skal til første legesjekk denne uken og har tenkt å ta opp dette igjen,ta nye prøver.Hørt om at mange har SA pga dette.Uroler meg en del for det,men prøver å la være..

Mae-mor
09-09-2004, 14:57
Jeg har i dag fått påvist lavt stoffskifte og er litt bekymret. Gikk til legen i fjor sommer for å få tatt prøver og sjekket dette med stoffskiftet, da jeg har lett for å legge på meg, er mye svimmel og trøtt og fordi det ligger i slekta mi! Følte da at legen ikke tok meg på alvor - han tok et par blodprøver, veide meg og sendt emeg hjem med beskjed om å "slutte å spise så mye - og heller trene litt" For det første har jeg aldri vært noen storspiser - og for det andre har jeg alltid vært aktiv med handball, fotball osv...:mumle: Idiot av en lege!!!

Men nå altså - på mandag tok jeg noen blodprøver og i dag fikk jeg brev fra legekontoret om at jeg hadde lavt jernlager og lavt stoffskifte. Det fulgte med en resept på levaxin(?) og den har jeg nå vært og hentet ut. Jeg er 5mnd på vei nå - og det jeg da lurer på er om dette har innvirkning på babyen min???

I tillegg - er dette noe som varer livet ut?
Hadde håpet at kroppen min stabiliserte seg etter svangerskapet og at jeg kanskje fikk bukt med vekta en gang for alle siden jeg ikke har lagt på meg noe særlig foreløpig. Nå begynner jeg å bli redd for det motsatte....kommer jeg til å ese ut som en annen ballong etter svangerskapet???

Huff, dette bla mange spørsmål på en gang, men som dere kanskje skjønner så er jeg oppriktig bekymret over dette.............

achillea
09-09-2004, 17:10
Jeg har i dag fått påvist lavt stoffskifte og er litt bekymret. Gikk til legen i fjor sommer for å få tatt prøver og sjekket dette med stoffskiftet, da jeg har lett for å legge på meg, er mye svimmel og trøtt og fordi det ligger i slekta mi! Følte da at legen ikke tok meg på alvor - han tok et par blodprøver, veide meg og sendt emeg hjem med beskjed om å "slutte å spise så mye - og heller trene litt" For det første har jeg aldri vært noen storspiser - og for det andre har jeg alltid vært aktiv med handball, fotball osv...:mumle: Idiot av en lege!!!

Men nå altså - på mandag tok jeg noen blodprøver og i dag fikk jeg brev fra legekontoret om at jeg hadde lavt jernlager og lavt stoffskifte. Det fulgte med en resept på levaxin(?) og den har jeg nå vært og hentet ut. Jeg er 5mnd på vei nå - og det jeg da lurer på er om dette har innvirkning på babyen min???

I tillegg - er dette noe som varer livet ut?
Hadde håpet at kroppen min stabiliserte seg etter svangerskapet og at jeg kanskje fikk bukt med vekta en gang for alle siden jeg ikke har lagt på meg noe særlig foreløpig. Nå begynner jeg å bli redd for det motsatte....kommer jeg til å ese ut som en annen ballong etter svangerskapet???

Huff, dette bla mange spørsmål på en gang, men som dere kanskje skjønner så er jeg oppriktig bekymret over dette.............
Kan svare på det enkleste spørsmålet først - JA det er noe som varer livet ut.
Det er farligere for babyen å gå uregulert, enn å regulere stoffskiftet med Levaxin, så du bør begynne med medisiner nå. Den første tiden blir du vel fulgt opp med nye blodprøver hver 6-7 uke for å se når du finner den optimale dosen. Dette kan nok ta litt tid, nå som du også er gravid.

Har gjnnomgått 2 svangerskap med Hypothyreose og i begge svangerskapene har jeg vært nødt til å øke dosen med Levaxin, for så å regulere den ned igjen etter fødselen.

Hvordan vekten din vil reagere på behandlingen er det vanskelig å si noe om. For meg har det vært vanskelig å gå ned, mens gfor andre har det hjulpet godt, når stoffskiftet har blirr godt regulert.

Tidl. bruker
10-09-2004, 10:54
I tillegg - er dette noe som varer livet ut? Det varer livet ut, ja, men du skal være klar over at de fleste får lavere stoffskifte under svangerskap. Det kan derfor hende at du kan gå ned i medisindosen etter svangerskapet, og kanskje må øke igjen dersom du blir gravid senere.