PDA

Vis full versjon : Keisersnitt vs. vanlig fødsel

Sine
29-10-2002, 12:57
1. Vet noen av dere om magen går fortere tilbake ved vanlig fødsel i forhold til keisersnitt?
2. Kommer melkeproduksjonen også fortere igang ved vanlig fødsel?
3. Hvordan ligger det an med musklene i skjeden hvis en tar keisersnitt? Må en ta knipeøvelser da også?

Sine

Millus
29-10-2002, 13:19
Dersom det ikke er en grunn for at du bør ta keisersnitt (da tenker jeg på høyden din eller om bekkenet er påvist for trangt etc.) så bør du føde naturlig.

Keisersnitt er en forholdsvis komplisert og stor operasjon, og barnet har ikke vondt av og bli født på "normal" måte.

Magen går ikke fortere tilbake om en tar keisersnitt. Det kommer an på hvordan kroppstypen din er tror jeg, og selvfølgelig egeninnsats med mat, trening og div. etter en stund.

Ammingen blir jo satt i gang av sugingen til babyen og vel noen hormoner som utskilles etter fødsel...så det tror jeg ikke har så mye og si på hvilken måte en føder.
Hyppigheten på ammingen og sugemetoden til barnet har større betydning her tror jeg.

Musklene i skjeden bør trenes uansett. Men de blir jo ikke så tøyd om en ikke føder gjennom fødselskanalen.

Dersom en velger keisersnitt ut fra "lyst" og på grunn av at det høres så greit ut og mindre vondt ut...bør en tenke på at en får et stort sår etterpå som skal gro. Det gjør vondt, og en får ikke løfte på en del uker etterpå. Noe som kan oppleves som vanskelig da du har en baby du skal stelle, og kanskje søsken hjemme som krever sitt.

Formen på keisersnittfødende er generelt mindre god de påfølgende ukene en de som velger og føde på normalt vis.

Uansett må hver enkelt komme til enighet om dette sammen med lege/jordmor.

Lykke til med ditt valg!

Aud
29-10-2002, 13:33
Jeg måtte forløses med hastesnitt forrige gang, en opplevelse
med blandete følelser.
For å først svare på spørsmålene dine, magens fasthet eller manglende fasthet etter fødsel tror jeg ikke betyr noe i fht fødsel eller keisersnitt.
Vi med keisersnitt har ofte større problemer med å få i gang ammingen, er vi i narkose får vi jo heller ikke de dyrebare minuttene rett etter forløsning da barnet leter etter pupp, og selve fødselen fungerer melkestimulerende. Selv sleit jeg veldig med ammingen i begynnelsen. Det tar gjerne et par dager lenger før melken er i puppen.
Fordelen er som du nevner, at underlivet slipper billigere. Vi har den samme etterfasen som fødekvinner, med blødninger i skjeden, men skjeden har "sluppet" den mest smertefulle biten, mao: Du blir raskere restituert i fht å gjenoppta sex og sånn.
Tror det er lurt å høre på legen sin, er det ingenting i veien for normal fødsel, er nok det det beste, både for deg og barnet.
Du får da så mye fint innen smertelindring nå også!
Selv håper jeg veldig på å få føde tvillingene normalt - med epidural. Et digert kutt i buken er vel ikke det beste utgangspunktet for å ta seg av nyfødt baby, heller.. Uansett,- lykke til med ditt valg!!

Aud :storeb: :baby: :baby: 14+4

Sine
29-10-2002, 13:37
Har bare lyst å nevne at jeg aller helst vil føde normalt, men at jeg bare har disse spørsmålene i tilfelle noe skulle skje. Det er ikke i forbindelse med valg av fødemetode.

Sine :)

Paula
29-10-2002, 20:23
Hei

Jeg hadde et keisersnitt for 4 uker siden. Etter 16 timer med rier uten stor effekt, ble det bestemt at vi måtte da et snitt da hjertelyden til barnet falt veldig og det viste seg at barnet lå feil. Jeg fikk spinal - og var våken. Nå er magen litt slapp, men snart tilbake til normalen. Såret har grodd uten komplikasjoner. Arret er under trusekanten. Jeg hadde skikkelig vondt de to første dagene. Kunne nesten ikke bevege meg. Men allerede tredje dag var ting myye bedre. Jeg fikk ikke stelle barnet før 5. dagen.
Det tok sinnsykt lang tid før amminga kom i gang. Tror det var rundt 5. dagen at melka kom.
Skjeden er jo spart for mye, men jordmor sa at det er veldig viktig med knipeøvelser likevel.

Klem Paula

:)