Vis full versjon : Folinsyre - og andre vitaminer.
Hei!:nikker:
Jeg brukte folinsyre daglig (bortsett fra når jeg glemte det...) i ca 1 mnd før svangerskapet og de 3 første mnd av svangerskapet. Jordmor sa nemlig at det var da det var viktigst, og at jeg ikke lenger behøvde å ta dem.
Er nå i 5. mnd, så jeg tar dem ikke lenger - de ligger bare der og ser på meg..?:undrer:
Jeg tar ellers Omega-3 (Triomega! Møller's Dobbel brakk meg meg av pga oppstøtene....) og Hair & Skin Gain (fordi jeg vil styrke hår, hud og negler) med div. vitaminer i.
Hva med dere - bruker dere folinsyre lenger? Hva slags annet vitamintilskudd tar dere?
Jeg sluttet med folsyre etter ca. 3 måneder. Etter det har jeg bare tatt Møllers Dobbel, og prøver ellers å spise så sunt som mulig.
jeg brukte forinsyre lenge foer jeg ble gravid.brukte det siden, april 04. ble gravid i juni 04. saa spiser fortsatt folinsyre, er ikke over 3mnd enda. legen min sa jeg kunne ta ut hele glasset, selv om det gikk over 3mnd, var ikke noe farlig for barnet
:klemme:
:gravid: :sove:
Jeg tar ingenting.Jeg har et normalt og variert kosthold, da er det ikke nødvendig med tilskudd.Folinsyre prøvde jeg meg på i andre svangerskap, men fikk en voldsom allergisk reaksjon.Så da ble det ingen folinsyre denne gangen, men siden vi ikke har ryggmargsbrokk i familien var det heller ikke så veldig viktig.Og ultralyden har vist at Storm`s ryggmarg er helt prima:lettet:
De 3 første mnd brukte jeg folsyre og noe som heter gravid(vitamin-mineraltilskudd),fra 4 mnd begynte jeg og ta kun triomega er i 5 mnd nå og kommer til og fortsette med triomega`n ut svangerskapet,har begynt nå og ta hemofer pga litt jernmangel.
Jeg brukte folsyre fra jeg fant ut at jeg var gravid, ca 6 uker på vei, til glasset var tomt, nesten 5 mnd på vei. Nå spiser jeg kun en tablett Multivitamin om dagen fordi jeg ellers prøver å spise sunt og variert - med mye fisk.
Pulsatilla
19-07-2004, 12:21
Tok folat i "årevis" før jeg ble gravid (lang prøvetid, ja...) og tar det fortsatt. Tar en multivit/mineralkapsel og et B-kompleks i tillegg til omega3 nå.
Kommer nok til å fortsette med det lenge etter baby er født også, siden det B-komplekset (B-vitaminer+C+magnesium) er veldig effektivt for å holde meg fri for stresshodepine og migrene. Multivitaminer tar jeg fordi jeg er veldig dårlig til å spise fisk (og strengt tatt ikke så flink med grønnsaker heller). :flau:
Jeg leste på en amerikansk nettside at det er viktig å ta folat, kalsium, jern(Fe) og c-vitaminer fra uke 28. (Kan dessverre ikke finne tilbake til denne siden.)
Folat fordi hjernen til babyen er under en stor utvikling nå. :lese:
Kalsium fordi skjelettet og kranie blir sterkere og tåler større belastning ved fødselen. :tøff:
Jern fordi babyen er i stand til å produsere sine egne røde blodlegmer,
og c-vitamin fordi det hjelper kroppen til å ta til seg jernet. :kidoki:
Lynne
Mens/UL.termin: 6.oktober
... jern(Fe) og c-vitaminer fra uke 28.
Jern fordi babyen er i stand til å produsere sine egne røde blodlegmer,
og c-vitamin fordi det hjelper kroppen til å ta til seg jernet. :kidoki:
For de som har høyt ferritinnivå og for de som har høy Hb, kan det faktisk være skadelig å ta ekstra jern. Man bør uansett snakke med legen/jordmor om de kosttilskuddene man ønsker å bruke når man er gravide.
For de som har høyt ferritinnivå og for de som har høy Hb, kan det faktisk være skadelig å ta ekstra jern. Man bør uansett snakke med legen/jordmor om de kosttilskuddene man ønsker å bruke når man er gravide.
:klapper: Vel talt!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.