PDA

Vis full versjon : Skilpadde

Tidl. bruker
21-07-2004, 10:22
Sønnen min har lyst på en skilpadde til kjæledyr. Han er lungesyk og kan derfor ikke ha pelsdyr. Er det noen på Snart Mamma som har erfaring med skilpaddehold? Er det mye stell med dem, og hva trenger man av utstyr? Hvordan får man tak i en, og hva koster det eventuelt?

Tidl. bruker
21-07-2004, 16:23
hei jeg kjøpte meg en skilpadde for noen år siden men det var en vannskilpadde, men etter ett halvt år så klarte jeg ikke mere med den, den krevde utrolig mye.
Så jeg solgte den til erfarne folk..
Men da anbefaler jeg deg og ikke skaffe deg vannskilpadde, der må vannet skiftes opp til flere ganger i uken..
og det lukter fælt..
Så da anbefaler jeg at du kjøper en som kan leve på land..
og de krever ganske stor plass, og at de for bevege seg og ikke blir plaget..
og de krever en go del mat også.
Så må du også huske på at de helst skal være i dvale i en liten periode, men jeg husker ikke hvor lenge, men det får du sikkert vite hos dyrlege eller i en bok..

Jeg trodde en skillpadde var enkelt å ha med å gjøre siden de ser så rolig ut..
men man må ha tid til de og være OBS på at de blir stor..
Pluss at de lever i mange mange år når de har det godt..
Hva med å heller skaffe gutten din ett lite akvarie som han kan ha ett par gullfisker i ? er 10 ganger bedre..
eller noen guppyer som får levende unger.
Men tenk godt igjennom det før du bestemmer deg.
dette er nå min erfaring med skillpadde, skal si akvariet med småfisker kom fort opp igjen, etter at skillpadda hadde flyttet..

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for..

Tidl. bruker
22-07-2004, 11:21
Vi har allerede akvarium på 100 liter og en undulat, da.... :flau: Er så glad i kjæledyr, skjønner du, og skulle aller helst hatt en katt.

Tidl. bruker
22-07-2004, 12:44
:) er også glad i dyr, har 3 katter, 4 rotter, en fuggel og akvarie på 30 liter:)

men skal du ha skillpadde så tenk på en som lever på land..
Lykke til!!