Vis full versjon : Hva gjør man med neseblod?
Jeg blør bare neseblod når jeg er gravid.I de to andre svangerskapene har det bare kommet en dråpe en skjelden gang, men denne gangen renner det skikkelig:urk: Tørr ikke gå noe sted uten masse papir i veska, for plutselig så bare renner det.Men hva er det egentlig man skal gjøre?Hodet bakover eller fremover:undrer: Vil jo helst stoppe det fortest mulig.
Da jeg var liten, blødde jeg masse neseblod, og i begynnelsen var det sånn at man skulle knipe over neseryggen og holde hodet bakover. Men så lærte vi noe annet av en lege.
Han sa at man skal knipe igjen over nesevingene, og holde hodet lett foroverbøyd. Hvis man holder hodet bakover, vil blodet bare renne ned i halsen slik at man svelger det.
Når blødningen har stanset, så kan det hende det har blitt en koagel i nesa, som du etterhvert kan snyte forsiktig ut. En gang jeg blødde kjempemye neseblod, opplevde jeg at denne koagelen var stor som lillefingeren min neste, og den kom ut som en geleklump. :urk:
Men den er med på å tette igjen oppi der, så den har sin funksjon :)
Men som sagt, når du har sluttet å blø, så er det greit å få den ut, for før eller siden kommer den ut, enten gjennom nesa, eller ned i halsen. Og det er IKKE noe behagelig å plutselig svelge den :urk:
Tidl. bruker
22-07-2004, 19:51
Jeg har også lært den teknikken som Julibe forteller om. Jeg måtte ringe legevakta ei natt da sønnen min fossblødde fra nesa. Da det hadde gått 10 minutter uten at det hadde stoppet, begynte jeg å bli redd. De rådet oss til å holde nesevingene hans sammen og hodet framoverbøyd i 15 minutter. Det hjalp, blødningen gikk over.
Maggie74
22-07-2004, 22:04
Jeg har også lært at man skal ha hodet fremoverbøyd, dette fordi man ikke skal få blod i lungene. Det er ikke farlig å svelge neseblod, men derimot hvis man får det i lungene er det verre.
Jeg ville forøvrig tatt det opp med lege hvis en blør mye neseblod, selvom det kun skjer mens man er gravid.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.