Vis full versjon : Flergangsfødende: Kynnere eller rier. Hva er forskjellen?
Kan dere beskrive hvordan man kjenner forskjell på rier og kynnere? Har hatt vonde kynnere flere ganger, og trodd at NÅ starter fødselen. Men nei..... de går over etter hvert. Er det noen der ute ( dess flere dess bedre ) som kan fortelle meg hvordan disse riene vil kjennes ut?
Hilsen alltid undrende Amasone:baby: T-7
Kathinka
30-10-2002, 00:56
Kan vel egentlig ikke fortelle deg så mye om forskjellene da jeg lurer litt på dette selv.... Men mener å ha hørt at rier varer lengre enn kynnere.
Er selv plaget med masse kraftige kynnere, eller maserier, spesiellt om natten eller når jeg slapper av. Da kommer de som perler på en snor og holder meg våken en time eller to, før jeg endelig får sove og det er over for denne gang. Nå har jeg jo to uker til termin, og synes det er litt frusterende med sånt mas. Vet ikke om jeg skal tro at jeg føder før termin eller hva...
Er forøvrig andregangs.
Hilsen Kathinka T-15
Hadde masse kynnere med førstemann...som nå....blææ. Det er ikke sammenlignbart en gang kynnere / rier !!! Jeg trodde jeg hadde vonde kynnere på slutten, de var regelmessige og ganske lange. Men når de ekte riene kom forstod jeg at dette var noe HELT annet.... Smerten er anneledes, kommer som en bølge og bygger seg opp (som kynnere) men er mye,mye sterkere. Mange går jo med maserier en stund før det blir skikkelige rier av det også ! Da er de jo ikke nødvendigvis så vondt i starten.
Lykke til med fødselen :klapp:
Tror nok jeg kan si med sikkerhet at dere kjenner STOR forskjell på kynnere og rier!!! Det kan ikke sammenliknes i det hele tatt. Kynnere er ubehageligge og til tider slitsomt....rier er rett og slett direkte vonde. :uff: Men.....skal vel ikke prate for høyt jeg....som gikk med rier fra fredag kveld til jeg dro på sykehuset ved 3-tiden natt til søndag......og innbillte meg at jeg hadde luftsmerter!!!! :bonk: :bonk: :bonk:
Grunnen til at jeg trodde det, var at vi hadde vært ute og spist på en gresk restaurant.....så jeg var sikker på at jeg reagerte på maten jeg spiste. :o For akkurat da vi gikk fra stedet, fikk jeg ufattelig vondt i korsryggen og magen. Klarte såvidt å komme meg opp trappene hjemme, etter at gubben kjørte meg til døra......Det føltes virkelig som luftsmerter i starten. Dette var jo 3 uker før tiden, så jeg kopla det ikke helt kan man si. Og min første fødsel var helt annerledes, så jeg så ikke noe mønster der heller. :uff:
Så......det kan jo godt være at det er noe på gang!!!! :)
Ønsker deg iallefall lykke til!!!! :stakar:
Det er klart at man klarer å skille de kynnerne man har tidligere i svangerskapet ("hard mage") fra rier. Men jeg har problemer med å skille modningsriene fra ekte rier. Og modningsrier (eller maserier) er jo i grunnen det samme som kynnere. Rier som ikke påvirker åpningen..
Ekte rier blir kraftigere og kommer med kortere og kortere mellomrom. Modningsrier kan komme relativt regelmessig, men ikke på minuttet. Her en kveld hadde jeg kynnere hvert 10-15 minutt hele kvelden. Effektive rier ville ha kommet mer nøyaktig pluss at mellomrommene ville blitt gradvis kortere. Og aller viktigst: rier går ikke over, uansett om du står, sitter eller går! Dessuten kommer det som regel en baby ut etterhvert.. ;)
Disse modningsriene er jo en mellomting mellom de uskyldige kynnerne og de ekte riene. En mellomfase. Har man modningsrier er det jo et tegn på at fødsel nærmer seg, men man vet jo ikke om den er rett rundt hjørnet eller flere uker fram i tid..
Første gang jeg fødte var riene effektive fra første stund, og andre gangen hadde jeg modningsrier i nesten ett døgn. Jeg hadde ikke peiling på om riene hadde noen effekt, så vi reiste en "bomtur" på sykehuset. Så jeg skal ikke være eplekjekk og påstå at jeg kjenner forskjell umiddelbart denne gangen. For hvert tak i korsryggen må jeg innrømme at jeg tenker mitt. Men jeg slår jo fra meg tanken når neste tak ikke kommer før en halvtime etterpå.. Men noe er i gjære, det er helt sikkert! Skulle bare mangle, da! :D
Polyanna
30-10-2002, 02:54
Jeg har diskutert dette med venninner, og akkurat HVA som er forskjellen varierer, men at det er STOR forskjell er likt for oss alle sammen. Helt konkret så var det for meg mer i ryggen enn ved kynnere, mens en venninne fikk rier i "magen", mens kynnerene satt i ryggen...
Men selv om mine første rier var veeeeldig svake, så var jeg overhodet ikke i tvil - dette var "the real thing".:)
Mor til 3
30-10-2002, 10:44
Jeg vet ikke hva jeg skal svare her. da jeg fikk nr 1 ble jeg satt i gang med drypp, og vannet gikk først, riene startet rett etter og de var vonde fra første ri til barnet var ute 1 time og 25 minutter senere, med nr 2 reiste jeg på sykehuset fordi vannet gikk, ble spurt der om jeg hadde rier og jeg sa at jeg ikke hadde noe annet enn kynnere som jeg hadde hatt de siste 10 ukene, men da de undersøkte meg så hadde jeg 8 cm åpning, ordentlig vondt var de ikke mer enn ca 20-30 minutter før barnet kom. og det samme skjedde med nr 3. fikk regelmessige rier (trodde det var kynnere) reiste rett på sykehuset alikevel p.g.a mine raske fødsler tidligere. og denne gangen hadde jeg også 8 cm åpning før det var vondt. hadde vondt siste halv timen før barnet kom. så mine åpningsrier på de 2 siste har ikke vært vondere enn de kynnere jeg hadde hatt tidligere i svangerskapet, men de var regelmessige. skulle jeg ikke reist på sykehuset før de var blitt vonde så hadde jeg ikke rukket sykehuset. har hatt rier i ca 4 1/2 time sammenlagt på mine 3 barn, men bare 2 1/2 time av dem har vært vonde. på sykehuset kalte de meg en fødemaskin. gruer meg ikke noe til å føde, men er redd for å ikke rekke sykehuset. men for all del det kan jo gå lang tid denne gangen selv om jeg har hatt raske fødsler tidligere.
Tidl. bruker
30-10-2002, 23:02
Jeg kjente forskjell, men var faktisk ikke klar over at det var rier jeg hadde til å begynne med, jeg trodde det var kynnere. Jeg var nemlig ikke klar over at det jeg hadde kjent hver dag i flere uker var kynnere, jeg må ha trodd det var luftsmerter eller noe sånt.
Derfor ventet jeg til det var 4-5 minutter mellom dem før jeg ringte til legevakten. Og flere ganger i ambulansen på vei til sykehuset spurte jeg legen som var med, om det bare var kynnere og om jeg måtte hjem igjen samme natt. Noe hun sa at jeg ikke måtte.
Og når jeg kom på sykehuset hadde jeg faktisk 5 cm åpning. Men riene tiltok jo etterhvert, så jeg kjente stor forskjell en tid ut på natten.
Klemz
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.