Vis full versjon : Gynekologen.....
Heisann...
Det skal jo da sies at jeg i en alder av 22 år aldri har vært hos gynekolog... :eek:
Nå er jeg gravid i 20 uke, og legen min har ikke sagt noe. Må jeg bestille time hos egen gynekolog? Trodde almennlegen min tok den undersøkelsen? Skal innrømme at jeg føler ett ubehag ved å ta det opp med legen min da han er ganske ung (kan da umulig ha rundet 30???) og vi har ett litt rart lege-pasient forhold.. :blush:Får liksom ikke heeelt tilliten til ham.. Når sant skal sies føler jeg vemmelse med hele undersøkelsen. Hva skal jeg finne på? Tør ikke snakke med min unge lege om det.. Føles ikke riktig å si til han atte "Gidder du ta en titt nedentil, er du grei", for da er jeg sikker på at karen rødmer.. En annen ting er at hvis jeg skal få en time til det ett annet sted, koster det meg 600 pgra fastlegeordninga..
Gruer meg virkelig til dette... Noen råd om hvordan jeg skal gå frem? :bonk:
Victoria
30-10-2002, 08:47
Spør om du kan få en kvinnelig lege hvis du ikke vil at han skal gjøre det. Eller fortell ham at du aldri har hatt en gyn undersøkelse før og er det ikke snart på tide?
Jeg hadde gynekologisk undersøkelse på første svangerskapskontroll utført av min fastlege. Jeg var da ca 10 uker på vei og fikk inntrykk av at det var normalt å ta den biten rundt 10-12 uke, så det hadde kanskje vært greit å få sjekket ting?? Jeg likte heller ikke å gå til mannlige leger før så jeg ba alltid om å få en kvinnlig lege til sånne sjekker.
:findag:
Du bør virkelig få tatt en gynekologisk undersøkelse! Jeg ville gått til en annen lege eller privat om du synes det er vanskelig med den vanlige legen din. Gjerne en kvinnelig en, det føles ofte mer behagelig. Og fortell for all del at du ikke har gjort det før! De fleste leger vil ta hensyn til dette og fortelle underveis hva de gjør og hvorfor.
Det er svært viktig å foreta jevnlige underlivsundersøkelser, også om man ikke er gravid. En god del (også unge) kvinner får påvist celleforandringer. Det er viktig å overvåke dette, celleforandringer KAN utvikle seg til livmorhalskreft og det er viktig å forebygge. Dette kan ramme hvem som helst!
Dessuten vil du jo måtte bli undersøkt "der nede" når fødselen nærmer seg / er i gang, da kan det jo være greit å ha gjort det før?
Lykke til! :)
Tidl. bruker
30-10-2002, 11:53
Du trenger ikke å ta gynekologisk undersøkelse.
Jeg hadde ikke det i mitt første svangerskap.
Men denne gangen fikk jeg det i uke 9.
Jeg har heller ikke hatt noen gynekologisk undersøkelse i forbindelse med svangerskapet, men tok prøver for et par år siden.
Skjønner at du syns det er ekkelt, men jeg tenkte sånn at å ikke kunne be legen om en undersøkelse, er det samme som å ikke kunne be en snekker om et hus. Det er jo jobben hans :p
Johanna, 16+3
Kanutten
30-10-2002, 12:25
Synes du bør snakke med din lege om dette. Husk at han er jo profesjonell, og bør da kunne snakke med sine pasienter om dette. jeg selv har en mannlig lege, som jeg kjenner godt.. Har hatt han i mange år. Men fortsatt synes jeg at det er ekkelt og skulle ha gynekologisk undersøkelse hos han, men jeg må jo det. Jeg slapp nå, fordi jeg er nøye og går og tar slik undersøkelse annet hvert år. Men synes du det er altfor ekkelt og gå til din lege så gå til en spesesialist i gynekologi.. Jeg er så heldig at min lege har tatt spes utd. i gyn. så han vet hva han gjør...
Klem Kanutten.. Alltid ekkelt og ligge og sprike til en lege..
Jeg har spurt om å få en kvinnelig lege til den bite... Dvs at jeg har ringt rundt hele sarp og fredrikstad for å få til det..
Av en eller annen grunn er det ingen kvinnelige leger?!?!?!:bonk:
Det er jo noe av det tetteste jeg har hørt, men okay...
Jo, foressten, jeg fikk "napp" en gang, men de ville ikke ta i mot meg med mindre jeg byttet og brukte henne til fastlege?!:gal2:
Salgstriks, tenkte jeg da... Vi vet jo alle at de tjener mye på å ha fast pasienter....
Men det skal jo sies at jeg synes så absolutt det er på tide, selv om jeg vet at jeg ikke har noen sykdommer, så er det jo dette utstryket, da, samt at jeg synes jo de er greit med en sjekk..:(
Johanna; ville du bedt en snekker du ikke følte var proff nok til akkuratt å bygge et hus, om å bygge ditt hus? Selv om han var veeeldig flink til å lage hundehus og garasjer???:D (Selv om du jo har rett; han skal jo helst være proff!!;) )
Når alt kommer til alt så er vel egentlig den eneste proffen på området han som faktisk har smelt meg på tjukka, min samboer!!! Kanskje jeg bare skal be han gjøre det?!?!?!:D
Takker masse for alle svar og tar gjerne i mot flere!!
Klemz Anelska (som skal til jordmor i dag på kontroll!!!!)
:baby: 19+4
Venninnen min har heller ikke fått utført GU i dette sv.sk. og da hun selv brakte det på bane hos JM i uke 24 sa JM at man absolutt ikke burde ta GU etter uke 20.
Skulle man ta det, måtte det blitt gjort tidligere. Hun ga ingen grunn, og venninna mi spurte ikke heller.
Men nå er dette én JM's mening...
Tidl. bruker
30-10-2002, 23:36
Skjønner at du gruer deg jeg også...men når du først har kommet så langt så er det ikke så ille som du tror....bare slapp av mens han gjør sitt.
Jeg tok en GU i uke 9, det var aldri spørsmål om jeg ville eller ikke. Og det er jo greit å ha gjort det liksom da....
Lykke til.
Kontroller under svangerskapet skal være kostnadsfritt for deg..untatt evt. kostnader til matriell som må brukes....
Slik som legen min tok en celleprøve av meg første gangen jeg var der da det var 3/4 år siden forrige tror jeg... Det var jo ikke noe som var nødvendig for svangerskapet, så det måtte jeg betale utenom...
Men jeg valgte å gå til en gynekolog hvertfall, kunne ikke falt meg inn å gå til fastlegen min i det hele tatt....
Ta kontakt med en gynekolog som også gir fødselshjelp.... og forklar situasjonen...Du kan jo slutte å ta kontrollene hos legen din og fortsette hos gynekolog..disse har jo som regel større erfaring med gravide også..
Legen min har en egen dag bare for gravide blant annet... og enda er ikke det nok... :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.