Vis full versjon : Jordbær! Farlig?
lilleKevin
23-07-2004, 13:59
Jeg spiser mye jordbær for tiden. Har laget en masse jordbærsyltetøy også.
Så her spises det jordbær til frokost og kveld - og gjerne midt på dagen også.
Men så var det en venninne som sa til meg at gravide IKKE skal spise jordbær. Det var ikke bra for bebisen.
Har noen av dere hørt det????
En annen venninne påstod at det ikke stemte - det var under amming man ikke skulle spise jordbær. De svarte kornene på jordbærene var skadelig og allergi fremkallende.
Har noen av dere hørt dette???????
:undrer:
Broren min (som er lege) prøvde å lære meg en regle i går. "Ikke kål, ikke jordbær og ikke reker mens man ammer."
Men jeg gaflet innpå med jordbær i går, og det sa han ingenting om. Men ba meg huske det til etter fødselen. For om man spiser disse tingene da, så får babyen vondt i magen. Og det vil vi ikke ha noe av! :niks:
Så vi får bare gafle innpå mens vi ennå kan! :nikker:
Nordstjernen
23-07-2004, 14:20
De små "kornene" hører til nøttefamilien og er således meget allergifremkallende.
Men dette gjelder mens man ammer og mens barnet er ca under ett år, gjerne lenger om man har allergier i nærmeste familie.
Før var det sånn at man IKKE skulle spise reker, jordbær, kål og en del andre matvarer når man ammet.
Dette har man så vidt jeg vet nå gått bort i fra, og det nye er at man kan spise hva man vil, men med enkelte matvarer skal man være forsiktig og obs, fordi en del babyer KAN reagere. De gjør det ikke nødvendigvis.
Så det som blir sagt er at man kan spise hva man vil, og prøve seg fram forsiktig, og se hva babyen tåler.
Når det gjelder jordbær når man er gravid, så er det bare å spise i vei og kose seg!!
Nordstjernen
23-07-2004, 14:27
Jeg holder meg unna sterkt allergifremkallende matvarer den første tiden som ammende, fordi jeg ser ingen vits i å gamble med allergi eller ikke.
hei!
jeg fikk også høre at vi :gravid: ikke skulle spise jordbær..........men leste en plass at vi kan spise det, men vask de godt først pga. noe jord.........kommer ikke på hva det var......skal se om jeg finner det........
Nordstjernen
23-07-2004, 14:34
Toxoplasmose.
Det gjelder all frukt og grønnsaker.
lilleKevin
23-07-2004, 14:34
For å oppsummere litt: jeg kan spise jordbær mens jeg er gravid :nikker:
Julibe sier at før i tiden så kunne man IKKE spise jordbær, reker og kål når man ammet men nå er det ok allikavel.
Mens Ede sier at (iflg hennes bror som er lege) at man IKKE skal spise jordbær, kål eller reker når man ammmer.
Hvem har rett :undrer: ??
Satser på å holde meg unna dette når jeg ammer bare for å være helt sikker.
hei igjen:nikker:
fant dette nettopp.........nå kan du/dere spise jordbær:nikker: jeg skal spise jordbær m vaniljesaus..........mmmmmmmmmm:nikker:
-Ingen grunn til ikke å spise jordbær i svangerskapet. Som alt annet av frukt og grønt, spesielt det som har vært i kontakt med jord, bør de vaskes før de spises.
Når det gjelder amming, er det noen få som opplever at babyen reagerer hvis mor har spist jordbær. For de aller fleste går det helt greit og du kan trygt prøve.
Nordstjernen
23-07-2004, 14:35
Julibe sier at før i tiden så kunne man IKKE spise jordbær, reker og kål når man ammet men nå er det ok allikavel.
Mens Ede sier at (iflg hennes bror som er lege) at man IKKE skal spise jordbær, kål eller reker når man ammmer.
Det går fint an å spise hva man vil når man ammer, men man KAN risikere at barnet enten får vondt i magen eller utvikler allergi mot produktene.
Liten sjanse, men lell ikke verdt å ta, syns jeg.
Før trodde man at barnet kunneutvikle allergier av det mor spiste bøde mans hun var gravid og ammet. I dag har man gått bort fra dette (selv om den gamle "kunnskapen" henger igjen hos mange). Det man vet er at ammende ofte merker at babyen får magesmerter (som oftest av luft) når den ammende spiser f.eks: melkeprodukter, jordbær, reker, løk, purreløk, kål, salat, brokkoli (alt fra korsblomstfamilien), brus og noen andre matvarer. Noen babyer reagerer ikke i det hele tatt mens andre babyer er veldig følsomme. Som mamma må man prøve seg frem.
Pass på å nyte både jordbær og reker og brus og salater og løk nå, det er slettes ikke sikkert at magen til din baby vil tåle det etterpå :blunke:.
:knegg:
Det er mange av diskusjonene her på sidene som er forvirrende. Man får gode råd i alle retninger, og det er søren ikke enkelt å vite hvem som har rett.
Akkurat i denne diskusjonen så stoler jeg på broren min. :blunk: Men så har jeg selv også en ganske ømfintlig mage...
PÅ denne siden: http://www.mozon.no/andre_saker/andre_saker/saker/forebygging_av_allergi_og_intoleranse_hos_spedbarnstår det veldig mye interessant som er relevant for hva som diskuteres i denne tråden!
Nordstjernen
23-07-2004, 15:45
Barn kan jo utvikle intoleranse mot melk f.eks. når det ammes av en mor som drikker melk/spiser melkeprodukter. (selverfart)
Jeg er uansett hva som blir sagt, skeptisk til babyer og sterke allergener, uansett hva som blir sagt.
Man skifter jo mening annenhvert år, så da er jeg heller føre var.
Jeg klarer meg fint uten de store inntakene av jordbær og nøtter et års tid. ;)
Lille Ru
23-07-2004, 17:03
Jordmoren min har nå anbefalt meg å spise jordbær pga. jerninnholdet...
Og det er slettest ikke bevist at noen man spiser i svangerskapet kan føre til allergier hos barnet..
Jeg vasker dem og stapper i meg, og har ikke troen på at lille prikk får allergi av den grunn... Det er jo så mange som er overforsiktig, og ender gjerne opp med de hyperallergiske ungene, så jeg har ikke helt troen på å ikke innta en masse greier bare på grunn av et kanskje muligens...
Mamablue
23-07-2004, 17:41
Spis og kos deg mens du er gravid, men pass på når babyen kommer...!:nikker:
Pippi-mor
23-07-2004, 23:12
Spis og kos deg! Jordbær-sesongen er kort!
Tidl. bruker
23-07-2004, 23:38
Spis og kos deg! Jordbær-sesongen er kort!
:nikker:
Nordstjernen
23-07-2004, 23:41
Jordmoren min har nå anbefalt meg å spise jordbær pga. jerninnholdet...
Og det er slettest ikke bevist at noen man spiser i svangerskapet kan føre til allergier hos barnet..
Jeg vasker dem og stapper i meg, og har ikke troen på at lille prikk får allergi av den grunn... Det er jo så mange som er overforsiktig, og ender gjerne opp med de hyperallergiske ungene, så jeg har ikke helt troen på å ikke innta en masse greier bare på grunn av et kanskje muligens...
Er det noen som har sagt at man kan påføre barnet allergier mens det er i magen da?
Er det noen som har sagt at man kan påføre barnet allergier mens det er i magen da?
Kanskje ikke i denne tråden, men det har tidligere vært en del som har ment at det kan være tilfelle ja. Det er vel derfor noen har fått høre at de ikke skal spise diverse matvarer i svangerskapet...
Det står litt om det i linken jeg la ut tidligere.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.