PDA

Vis full versjon : Min aller første svangerskapskontroll!

MokkMokk
30-10-2002, 15:00
Jeg var hos gynekologen min idag, på første ordentlige kontrollen
(jeg teller ikke med alle de undersøkelsene på sykehuset; det er liksom noe annet..). :uff:

Først var jeg inne hos gyn, der jeg måtte fortelle om alt dette som har hendt den siste tiden. :gal2:
Han hadde ikke mottatt utskrift fra journalen min fra sykehuset, enda de lovte på sykehuset å sende ham dette! :sint:
Men han skulle purre på dette selv sa han. Så var det GU - og alt så visst fint ut.
"- Det ser bra ut det her, her er det potte tett", som han sa, for å beskrive livmortappen min.. :lol:

Og så fikk jeg ny UL da.. Og nok en gang, en liten skapning, nå 1,5 cm stor, med et hjerte som banket jevnt og trutt! :hjerter:
Bildet var ganske utydelig, de har litt dårligere utstyr ved klinikken enn på sykehuset, tydeligvis.
Men vi så det vi skulle se, at det er liv, og livet vokser som det skal, det er det viktigste! :klapp:

Vi fylte ut helsekort for gravide, skrev søknad om UL ved sykehuset og fødeplass,
de analyserte urinprøven min og tok masse blodprøver.
Dessuten fikk jeg time til jordmor, skal dit om 4 uker, samme dag som jeg er 12+0 :D
Terminen min ble flyttet 2 dager frem, siden de regner 40+2 uker, og jeg til nå har gått ut fra 40+0.
Det spiller ingen rolle egentlig, jeg er jo kommet like langt nå for det, og i starten er jo det det viktigste.. ;)

Vel, her er mine aller første "kontroll-tall":

Uke: 8+1
Vekt: + 1 kg :o
(akkurat DET fryktet jeg litt..men får skylde på røykeslutt og kvalme.. Skjerpings!)
BT: 105/60
(fortsatt lavt altså, ikke rart jeg er så svimmel.. :gal: )
Urin: Negativ :klapp:
Blodprøver som er tatt (og som jeg får svar på neste gang):
Ferritin, Hb, HIV, toxo, rubella, antistoff (tror ikke det var mer..?)

Det føles ganske bra å være "inne i systemet",
og jeg føler meg enda litt mer gravid nå enn tidligere tror jeg.. :latter:

Klem fra

opus
30-10-2002, 15:08
Da er du igang på ordentlig liksom:).

Herlig!

fruit
30-10-2002, 15:38
Eg skal til min første kontroll imorgen........
GLEDER meg VILT!!

Kjekt å høre at alt er perfekt hos deg....

Oppdatering i fra min kontroll kommer imorgen!!!

Hipp hurra hvor glad jeg er idag :) og det gjør ikke akkurat humøret mitt "verre" at jeg har funnet ut hvordan jeg skal kontrollere kvalmen.... thi-hi!!! ... og at sola skinner :)

klem, Fruit...

Gretchen
31-10-2002, 13:12
Jeg går til kontroll hver uke på sykehuset, og legen har skrevet helsekort for gravide, men alt ble ikke testet på meg. Skal vel til jormor etter hvert, regner med at det blir litt andre kontroller da. Jeg har gått ned 4 kg siden starten, og det er helt normalt for meg. Det gjør ikke så mye, for jeg har en del å gå på fra før!!
Klem Gretchen 9+3 ;)