Vis full versjon : Trenger jeg søskenvogn?
Lurer på om jeg trenger søskenvogn? Det blir 2 år og 5 mnd mellom ungene. Storebror like godt å sitte i vogna enda.
Hvis jeg skulle kjøpt søskenvogn hvilken vogn anbefaler dere da?
Babyen blir født på vinteren, så den må være lun og god. Vil helst at det skal være fotposer på vogna. Og det må være full liggestilling på vogna siden den skal kunne brukes fra nyfødt.
Håper noen kan dele sine erfaringer med meg.....
Om du trenger søskenvogn, er det egentlig bare du som kan finne ut av ;). Selv har jeg det allerede og kommer til å fortsette å bruke den. Jeg har ei vogn som tilsvarer InStep Safari Dobbel (se ev barnevogna.no). Vi kommer til å bruke den med Voksipose. Sprell vil være 1 år og 9 måneder, jeg regner med at hun vil leke mye med storebror og derfor kommer til å bruke vinterdress og ev pledd. Storebror Turbo må gå (2 år og 11 måneder).
For meg er det viktig med singbart fremhjul, viktigere enn at vogna har håndbrems, siden vi bor relativt flatt og jeg tråler endel butikker :flau:. God fremkommelighet og at jeg kan snu på liten plass og at jeg slipper å løfte på vogna teller for meg svært positivt. Vogna har en liggevinkel på ca 30 grader.
Støtter bare opp under forrige innlegg. Venter lillesøster nå til uka, og det blir 2 år og 3 mnd mellom dem. Storesøster er overhodet ikke klar til å stå på brett eller gå selv hele tiden, så for oss var det en selvfølge med søskenvogn.
Har også kjøpt InStep Safari dobbel med svingbart forhjul, også kjøpte vi en myk bag til å ha i. Vogna kan også kjøpes hos Babyshop i Oslo eller på nettstedet www.going.no. Ryggen i vogna kan legges så godt som helt ned, og ryggene er separate ( ikke alle har det...) sånn at storesøster kan sitte oppe selv om vesla lligger. Lykke til med valget!
Hestehoven
26-07-2004, 20:49
Heisann :vink:
Vi har 2 år i mellom våre og jeg synes søskenvogna virker uunnværlig allerede (Lillebror er bare 3,5 uker). Jeg liker å gå mye turer, og da blir det for langt for en på 2 å gå hele veien + at det går litt tregere enn mor har tålmodighet til bestandig.
Vi ville ha en rimelig vogn, og landet på Carena 3W Air Twin. Den har separate rygger med tilnærmet full liggestilling. Den har ikke svingbart forhjul, men jeg synes den er grei å styre med (spørs nok om det blir litt tyngre når Lillebror nærmer seg året :nikker: )
Jeg signerer Happy sitt innlegg, jeg har samme vogna som henne :nikker:
Svingbart forhjul syns jeg også er et must. Og en nyfødt ligger helt fint oppi denne vogna med lammeskinnspose/voksipose e.l.
Eldste min blir 2 år om 1mnd, og lillebror er 6mnd. Vi har brukt vogna MYE. Har den alltid med, selv om eldste går mye ved siden av :nikker:
IzziCreo
27-07-2004, 00:03
Har svart deg på NM :blunk:
mor -igjen
30-07-2004, 22:53
Ser det er noen dager siden diskusjonen var igang, men jeg hiver inn ett innlegg likevel. Jeg får min andre i februar, og det blir nøyaktig 2 og 1/2 år i mellom. Har ikke tenkt å kjøpe søskenvogn. På dagtid vil storesøster ikke være hjemme, og om ettermiddagen på vinteren er det ikke mye turgåing. Jeg går vanligvis mye tur, men nå som hun er to år blir det ikke mye vognsitting for vår del.
Men jeg må innrømme at jeg har tatt det som en selvfølge at jeg ikke trenger det. Kanskje det må til?
Ser det er noen dager siden diskusjonen var igang, men jeg hiver inn ett innlegg likevel. Jeg får min andre i februar, og det blir nøyaktig 2 og 1/2 år i mellom. Har ikke tenkt å kjøpe søskenvogn. På dagtid vil storesøster ikke være hjemme, og om ettermiddagen på vinteren er det ikke mye turgåing. Jeg går vanligvis mye tur, men nå som hun er to år blir det ikke mye vognsitting for vår del.
Men jeg må innrømme at jeg har tatt det som en selvfølge at jeg ikke trenger det. Kanskje det må til?
Sånn som du beskriver livet deres, så tror jeg at du kommer til å klare deg helt fint uten søskenvogn :nikker:.
Grunnen til at jeg lurer på om jeg trenger søskenvogn, er at jeg må gå til og fra barnehagen med Storebror. Har ikke bil tilgjengelig på den tida av dagen. Ser ikke helt for meg at han blir stående på et ståbrett hele veien. Kjenner jeg han rett kommer han nok til å prøve å stikke av....
Dere som ikke har søskenvogn, hvordan gjør dere det når dere skal på handlesenter o.l. med begge ungene?
Har brukt en del søskenvogner i forskjellige barnehager jeg har jobbet i, og kan skrive unna på at de fort blir tunge å skyve på om du ikke tenker på detaljer som hjulenes tykkelse og størrelse, og dreibare forhjul. Med så stor aldersforskjell er det også nødvendig at du kan ha mykbag i den ene delen og storebror sittende i den andre om du skal bruke den fra starten. Merkediskusjonen får jeg heller si meg innhabil i, siden jeg har søkt jobb i en utstyrsforretning...
Men et par strøtanker som kanskje kan hjelpe deg å vurdere behovet skal du heller få: Om du har ett år permisjon, og velger å ha storebror hjemme det året, er han kanskje gammel nok til å stå/gå større deler av turen? Kanskje kan en bæresele/meis til minstemann og en trille til storebror være en mulighet? For bare få år siden het det tvillingvogn, og svært få søsken med ett år eller to aldersforskjell brukte slike. Kanskje kan et søskensete på hardbagvogn være en mulighet?
marie elise
06-08-2004, 19:37
Vi skal iallefall ha søskenvogn, det blir vel ca 14-15 mnd mellom de to minste så et must for oss. Vi har en helt ny vogn da men det må vi selge nå...noen som er interessert....Hartan Racer 2003 modell duo-vogn...veldig pen altså:nikker: Vi har nå tenkt og kjøpe Hoco Twin Spacer m 1 bærbag oppi. Har ikke hørt noe spes om den men den kommer fra Østerike og ser veldig fin ut. Dama på Barnas Lekebutikk på Jessheim anbafalte den på det varmeste også. Dere kan jo se på www.hoco.at (http://www.hoco.at) der finner dere den iallefall.
Lykke til:lykketil:
Vi skal iallefall ha søskenvogn, det blir vel ca 14-15 mnd mellom de to minste så et must for oss. Vi har en helt ny vogn da men det må vi selge nå...noen som er interessert....Hartan Racer 2003 modell duo-vogn...veldig pen altså:nikker: Vi har nå tenkt og kjøpe Hoco Twin Spacer m 1 bærbag oppi. Har ikke hørt noe spes om den men den kommer fra Østerike og ser veldig fin ut. Dama på Barnas Lekebutikk på Jessheim anbafalte den på det varmeste også. Dere kan jo se på www.hoco.at (http://www.hoco.at) der finner dere den iallefall.
Lykke til:lykketil:
Hvordan tror du det går i snøen når hjulene er så små da? Synes dette så mest ut som ei sentertrille, jeg da.. men det er kanskje de du vil bruke den til?
Hvordan tror du det går i snøen når hjulene er så små da? Synes dette så mest ut som ei sentertrille, jeg da.. men det er kanskje de du vil bruke den til?
Må si meg enig med Happy her. Jeg har så og si bestemt meg for å kjøpe Carena Twin Jogger :nikker: Har hørt mye bra om den og stoler på at det blir et bra kjøp.
Nå blir det jo 2,5år mellom mine. Eldste skal gå i barnepark fra 1030-1430. Men tror ikke jeg skal ha ham der hver dag. Dessuten er det veldig greit å kunne ha begge to i en vogn. For vi er veldig glad i å gå på tur. Og det er begrenset hvor langt en på 2,5 klarer å gå. Og på den vognen jeg har blir det vanskelig å feste stå-brett.
IzziCreo
07-08-2004, 21:45
Enig med Happy jeg også, så ikke så anvendelig ut egentlig... Den var svært tung også med sine 18,5 kg. Men den så fin ut da :)
marie elise
11-08-2004, 18:00
Hmm....det har jeg faktisk ikke tenkt på...hvilken skal jeg da velge.. Jeg syns nå den Safari dobbel ikke var noe fin... Liker ikke trehjuls vogner.. får høre i butikken igjen så blir det nok en løsning tilslutt...
Safari dobbel er forresten satt ned med 1000,- nå ut uka på Jessheim.
IzziCreo
12-08-2004, 00:35
Safari dobbel er forresten satt ned med 1000,- nå ut uka på Jessheim.
Oj, det var da som bare :eek: Hvor på Jessheim da? Er vel ikke så langt fra Oslo det :undrer: Koster den 2999,-?
koster 2995,- mener jeg. Det er "Barnas Lekebutikk" som kjører tilbudet. Vet ikke om det gjelder i de andre butikkene deres også.
marie elise
15-08-2004, 08:35
Syns ikke noe om den vogna jeg, men det er jo opp til enhver det da... Kjøper den ikke selvom prisen er relativt lav. Har bestemt meg for Emmaljunga sin Twin Cerox, kjempefin den. Store fine lufthjul så da har jeg nok ingen problemer i snøen, Happy...hehehe:skratte:
Syns ikke noe om den vogna jeg, men det er jo opp til enhver det da... Kjøper den ikke selvom prisen er relativt lav. Har bestemt meg for Emmaljunga sin Twin Cerox, kjempefin den. Store fine lufthjul så da har jeg nok ingen problemer i snøen, Happy...hehehe:skratte:
:dulte:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.