Vis full versjon : Når barnet akkurat er født....
særingen
30-10-2002, 23:07
Er det bare jeg som syns det er ekkelt å få barnet rett opp på magen? Bare tanken gjør meg dårlig... Selvfølgelig er det ikke sikkert jeg syns det da, men det går vel an å skrive det i ønskebrevet at man helst foretrekker at barnet blir vasket først?
Og så ser jeg at det står at man oppfordrer mor til å kjenne på hodet til barnet når det er på vei ut? Er det nødvendig da? Man kjenner vel at hodet har flyttet seg?
Jeg er redd jeg ikke kommer til å klare å ta i barnet engang, når det ligger der fullt av blod og slim og sånt...
Hva syns dere?
Jeg tror du har litt feil forestilling om hva som venter. Jeg har født 3 barn og ennå ikke opplevd barna som hverken blodige eller slimete. Vet ikke om de kanskje tørker babyen med et håndkle før de legger han på magen din?
Tror du kommer til å føle det som den naturligste ting i verden.
Når det gjelder å kjenne på hodet på vei ut så har jeg aldri gjort det heller. Har hatt mer enn nok med å presse og å slappe av mellom riene.
Lykke til med fødsel!
:)
særingen
30-10-2002, 23:34
ånei, jeg har bare sett bilder i bøker, jeg, så jeg vet virkelig ikke hvordan de ser ut når de kommer ut. Men i de bøkene og bildene jeg har sett i, så virker det som om de ikke har blitt tørket eller noe.... Og når man oppfordrer til å selv "dra" ut barnet og ta det på magen så reagere jeg, i alle fall.
Men jeg håper jo det er som du sier, at de blir tørket litt først.
Martin blei tørket av på vei ut og opp på magen min. Jeg blei spurt om jeg ville kjenne hodet, men svarte at: JEG VIL BARE HA UNGEN UT! Orket heller ikke å se på morkaka etterpå, men syntes det var greit at de spurte...
Det kommer nok til å gå greit for deg også, Særingen, men du kan jo skrive i ønskebrevet at du vil at de tørker av barnet? Det skulle da være den minste ting å gjøre for jordmor! :klem: Håper du får en flott og fantastisk fødsel.
Cinnamon
31-10-2002, 16:22
Tenker igrunn ikke noe på det, man blir kanskje litt vant til litt blod, slim og fostervann i løpet av fødselen.
Når jeg fødte nå sist løftet jeg ut babyen selv når den kom, sammen med jordmor - spør ikke åssen det gikk til for det skjedde så fort! men fikk ham ihvertfall rett på brystet. De pakket ham jo inn med noe lakengreier og tørket ham på brystet mitt. VAr slett ikke ekkelt, var ikke noe spesielt "gørrete"! HAn var bare helt nydelig, selv om han så skikkelig snål ut :) VAr ihvertfall et vakkert øyeblikk, husker så tydelig følelsen av å ta på den varme våte hodet og den myke huden for første gang.
Førstemann tørka de litt før han kom på magen, men følte heller ikke da at det var nødvendig, ville bare ham ham til meg så fort som mulig, og synes det tok en evighet før han kom i armene mine.
Vil også si at jeg er ikke noen fødemaskin som synes at alt er så fryktelig naturlig og helst vil ha morkaka på utstilling sammen med bildene fra fødselen - er ganske prippen av meg og liker ikke klin og"griseri". Men jeg har bare ikke følt at det er noe ekkelt i forhold til det å føde, da er det helt andre ting som opptar meg.
Men det er bare å si fra om du vil at de skal tørke h*n først, en venninne av meg nekta plent å ta i ungen før den var tørr, og det gikk visstnok helt fint!
Cinnamon
Cinnamon
31-10-2002, 16:26
Glemte...de vasker helst ikke barnet så mye med engang, de har et stoff på huden som bekytter huden og det bør få sitte på en liten stund. De bare tørker av det som er nødvendig. Men tro meg - de lukter deilig som varme boller, nystekt brød og alt det nydelige du kan tenke deg!
Cinnamon
Har heller ikke opplevd det som vemmelig å få barna rett opp på magen etter fødselen.(har født 3 ganger)De ble tørket av før de ble lagt på magen, men ikke vasket.
Har aldri blitt spurt om jeg vil kjenne på hodet når det var på vei ut, barnefaren har derimot blitt bedt om å ta en titt...noe jeg ikke har vært begeistret for...
Tidl. bruker
03-11-2002, 15:28
Jeg ble ikke spurt om å ta på hodet, men i mitt tilfelle var det ikke veldig aktuelt heller. Storebror hadde navlestrengen rundt halsen så allle var mest opptatt av å få ham ut.
Da jeg leste spørsmålet så tenkte jeg med en gang at det husker jeg ikke noe av. Våt, slimete eller tørke av? Etter at det fikk gått rundt en gang eller to oppi hodet skjønte jeg det. De løp jo bare av gårde med babyen, og da han kom tilbake så hadde de nok tørket av ham litt.
Ville bare si at jeg HÅPER jeg får oppleve det jeg......
Sist så jeg henne bare noen sekunder før de løp avgårde, så denne gangen håper jeg inderlig at jeg skal få hilse på barnet mitt med en gang:)
Ps. Det jeg så av henne var hverken slimete eller ekkelt;)
Veninnen min fødte sit andre barn nå i vår.
Hun hadde veldig sterke meninger om hvordan hun ville at fødselen skulle skje.
Gav klar beskjed til jormor om at hun ikke ønsket å se ungen, eller vite kjønnet før det hadde gått en times tid etter fødselen. Hun ville ha litt tid for seg selv først.
Alle hennes litt unormale ønsker ble oppfylt uten at de kikket rart på henne en gang.
Jeg kommer også til å gi beskjed om at jeg ikke ønsker å få lagt ungen på magen min før den er vasket... ja jeg syns det ser ekkelt ut..
Gi beskjed om hva du ønsker på forhand du!!! Vi fortjener vel litt særbehandlig, eller hva?
Jr. var bare fuktig og hverken slimete eller blodig da han kom ut :) :)
og jeg kjente på hodet.. det var helt sprøtt å kjenne hodet til barnet mitt mens det var på vei ut og var ikke ekkelt i det hele tatt.. Studerte morkaka sånn passe nøye og konstatere at jeg synes det var underlig at noe slikt hadde holdt liv i sønnen min så lenge :) :)
Føl på det mens du ligger der, det er ingen som tvinger deg om du ikke vil :)
Jeg tenkte akkurat det samme som deg,- og kjenne på hodet var jeg i allefall ikke interessert i.
Vel - så lå jeg der da - og fødte - og det varte og det rakk med evige pressrier (i ca en time). Jeg var så sliten, så sliten, for fødselen hadde allerede holdt på i over et døgn. De maste og maste om at jeg skulle kjenne på hodet (for å muntre meg opp) Så til slutt så gjorde jeg det - og ble fryyyykelig skuffet. Herregud - var det ikke kommet lengre ut - og jeg som hadde holdt på med pressingen så lenge - og hadde så vondt. Ingen smart sak for meg nei.
Det eneste jeg tenkte da unden var ute var at - puh - nå endelig - NÅ kan jeg få sove. De kunne forsvunnet med henne i mange timer uten at jeg hadde fått sette henne - jeg var IKKE interessert, bare fryktelig trøtt og sliten. (mistet mye blod) Synes ikke det var noe spesielt festelig å få henne på magen - i tillegg bæsjet hun svart bek bæsj på meg.
Jeg høres vel ut som verdens mest utakknemmelige mor, men jeg er ærlig og forteller bare hvordan det var for meg. Det første jeg gjorde da jeg ble trillet inn på barsel (midt på natten) var å sende ut baby'n. Jeg hadde likevel ikke krefter til å løfte henne opp om hun skulle begynne å gråte...
Håper det ikke tar så lang tid denne gangen!!!
Si fra hvordan du vil ha det, du.
Tror ikke dette er et uvanlig ønske på føden!
Min mening er nå uansett at den naturligste måten en kan starte mor-baby-båndet på etter fødselen, er ved hudkontakt så raskt som mulig. Jenta mi hadde navlestrengen rundt halsen og møkkete fostervann i lungene da hun ble født, så hun ble tatt med på naborommet før noen rakk å sjekke kjønnet engang. Mitt høyeste ønske er at nestemann slipper en så hektisk velkomst. Handler tross alt litt om ungen også her! H*n kjenner jo mamma'n best!
Det å kjenne på hodet midt under fødselen skal jeg ikke ha noe av. Interesserte meg ikke sist, gjør det heller ikke nå. Jeg ble ikke spurt engang, så jeg tror nok fødselshjelperne er flinke til å avlese mors vibber akkurat når det gjelder!
Men som jeg startet med: Si hvordan du vil ha det. Det er din fødsel.
Nok en gang leverer Ramgad et suverent svar! :klapp: for deg, jenta!! :klem:
Tidl. bruker
21-11-2002, 13:45
Tror du vil føle er det beste som er skjedd deg. Jeg syns iallefall det da nr; 1 ble født
25+0
Men jeg vet jo ikke hva som skjer når vi kommer så langt! Uansett så kommer nok jeg til å snakke med jordmor/lege om det, og få det med i et evt ønskebrev at de kanskje tørker av eller noe før jeg får mirakelet på magen....
Men det kan jo hende jeg ikke vil det allikevel når det kommer til stykket;) men da har jeg vel muligheten til å ombestemme meg, regner jeg med.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.