Vis full versjon : Noen som kan hjelpe meg?
Jeg har den siste uken hatt anfall som minner om anginaanfall...d sterkeste varte i 20min og var temmelig vondt...de andre sånn ca 5min og ikke så vonde...på fredagen fikk jeg ett anfall som var litt vondere men varte kun 5min...etter dette anfallet ble jeg kortpustet og svimmel...det går greit å ligge med litt opphøyet rygg,men setter jeg meg opp eller reiser meg knyter det seg i brystet og jeg blir tungpustet og svimmel...jeg har tatt en haug med prøver på sykehuset og på Volvat,men de finner ikke noe feil på meg....er det noen som har opplevd noe lignende dette her? Vær så snill å svar meg!!! Dette er så ubehagelig :dåne:
lilleKevin
03-08-2004, 21:25
hmm...godt det ikke er noe med hjertet, det ville nok Volvat ha funnet ut.
Kan det være panikk-anfall? Jeg hadde slike anfall for mange år siden: kortpustet, press mot brystet føltes som om jeg ikke fikk puste.
Det var panikk-anfall i følge legen min.
Stor klem til deg som sliter med helsen uansett:klemme: og :lykketil:
hmm...godt det ikke er noe med hjertet, det ville nok Volvat ha funnet ut.
Kan det være panikk-anfall? Jeg hadde slike anfall for mange år siden: kortpustet, press mot brystet føltes som om jeg ikke fikk puste.
Det var panikk-anfall i følge legen min.
Stor klem til deg som sliter med helsen uansett:klemme: og :lykketil:
Men jeg er jo ikke redd for noe og det er sånn hele tiden...helt fra fredagen...med en gang jeg reiser meg opp..
Hvor lenge hadde du det slik da?
Ung Frue
03-08-2004, 21:59
Hmm, hvordan arter det seg egentlig. Du skriver ikke noe om det. Kun klem i brystet? Kan også være muskulært. Utstråling i venstre arm? Hvordan går pusten din? Hvilke prøver er tatt? Kan være lurt og evt ringe sykehuset neste gang. Vannskelig å si, er jo bare legesekretær, men det beste er om en lege ser deg mens du har dette anfallet! Takk EKG? Prøvd medsiner for angina? (Helt ufarlig om du ikke har angina også)
hmm, deilig å få brukt noe kunnskap igjen
God bedring :klemme:
Har (som tidligere nevnt) hatt noe lignende selv. Hadde kjempevondt, det knøt seg i brystet, skikkelig vondt. Jeg ble svimmel og måtte sette meg ned. En gang besvimte jeg også , det var veldig skremmende. Det viste seg å være muskler. Legen mente det kunne være stress som forårsaket det. Jeg hadde ikke tenkt over at jeg var så stresset, men likevel reagerte kroppen.
Synes du skulle nevne det for legen din jeg.
Det er jo godt å vite, og det er jo ikke vits å ta noen sjanser.
Håper det ikke er noe alvorlig da. God bedring.
Synes du skulle nevne det for legen din jeg.
Det er jo godt å vite, og det er jo ikke vits å ta noen sjanser.
Håper det ikke er noe alvorlig da. God bedring.
Tror nok hun har nevnt det til en lege, siden hun har vært på Volvat Legesenter og tatt prøver.
Åshild:
Føler med deg. Selv har jeg jevnlige hjerteklapp-anfall. Pulsen er så høy at det gjør vondt i hjertet og jeg må bare konsentrere meg om å puste. Det varer ikke mer enn få minutter og så er det over for noen uker. Jeg brukte å lure på hva det var, men siden jeg har hatt det i mer enn 10 år så bekymrer jeg meg ikke stort.
Skjønner dog at de lange anfallene du har volder deg bekymring i tillegg til at det er vondt. Har du bare kontaktet Volvat? Kan de sende deg videre? Noen burde vel klare å finne ut hva som feiler deg! Lykke til.
Takk for mange svar!!!
Under anfallet som varte i 20min, forplantet smertene seg ut i armen og jeg ble kvalm...de småanfallene har ikke gått ut i armen...
Det siste anfallet hadde jeg på fredag...etter dette har jeg vært konstant tungpustet og svimmel!!
Fredag kveld ble jeg lagt inn på sykehus...de tok hjerteprøver, prøver for å se om jeg hadde lungeemboli,blodpropper osv..men de fant ingenting...har tatt mange EKG,men aldri under et anfall...lå med hjerteovervåkning hele natten..alt var bra!
Men hvorfor er jeg da så tungpustet? Og svimmel? Dette er så slitsomt...kan d være lungebetennesle? De har lyttet på meg og ikke hørt noe piping/lyder i lungene...alt virker bra, men ikke jeg...jeg må finne ut hva dette er altså...i morgen må jeg vel gå til enda en lege...jeg må jo finne ut hva dette er...:dåne:
Går du tom innen tradisjonell medisin, kjenner jeg flere som har gode erfaringer med homeopat. Man skal ikke ta homeopatimedisiner ukritisk når man er gravid (ikke ellers heller, slik er det med all medisin) men man kan i alle fall snakke med noen som også har kunnskaper innen kroppens funksjoner.
Ung Frue
03-08-2004, 23:50
Takk for mange svar!!!
Under anfallet som varte i 20min, forplantet smertene seg ut i armen og jeg ble kvalm...de småanfallene har ikke gått ut i armen...
Det siste anfallet hadde jeg på fredag...etter dette har jeg vært konstant tungpustet og svimmel!!
Fredag kveld ble jeg lagt inn på sykehus...de tok hjerteprøver, prøver for å se om jeg hadde lungeemboli,blodpropper osv..men de fant ingenting...har tatt mange EKG,men aldri under et anfall...lå med hjerteovervåkning hele natten..alt var bra!
Men hvorfor er jeg da så tungpustet? Og svimmel? Dette er så slitsomt...kan d være lungebetennesle? De har lyttet på meg og ikke hørt noe piping/lyder i lungene...alt virker bra, men ikke jeg...jeg må finne ut hva dette er altså...i morgen må jeg vel gå til enda en lege...jeg må jo finne ut hva dette er...:dåne:
Har de sjekket angina på deg? Det er nok det jeg tenker på her. Det har jeg opplevd i nær familie (min mor hadde det siden -90 påvist da antagelig hatt det siden tidlig ungdom og frem til hun døde av hjerte, men ikka angina'n) og ellers har svigerfamilien min det. Jeg ville fått dette sjekket også. Det gjør seg ikke utslag i EKG eller andre prøver!! En Nitroglyserin under anfallet kan være beviset. Send gjerne PM for nærmere info.
Pusten din kan komme av hjerte. Men en lungebetennelse burde de hørt med stetoskop. En lungebetennelse påvises også på røntgen! Så i morgen synes jeg du skal ta en tlf og forlange å få en ordentlig undersøkelse. Blir det verre i natt så ringer du AMK og ber om hjelp fra dem. Ender på akutten og videre på hjerte mest sannsynelig. Men det kan trengs for en kortere periode.
Prøv å slapp av midt oppi alt sammen. Hvet det er lett å si, men ikke gjøre, men om du ikke slapper av blir det mange mange ganger verre.
:klemme:
Har de sjekket angina på deg? Det er nok det jeg tenker på her. Det har jeg opplevd i nær familie (min mor hadde det siden -90 påvist da antagelig hatt det siden tidlig ungdom og frem til hun døde av hjerte, men ikka angina'n) og ellers har svigerfamilien min det. Jeg ville fått dette sjekket også. Det gjør seg ikke utslag i EKG eller andre prøver!! En Nitroglyserin under anfallet kan være beviset. Send gjerne PM for nærmere info.
Pusten din kan komme av hjerte. Men en lungebetennelse burde de hørt med stetoskop. En lungebetennelse påvises også på røntgen! Så i morgen synes jeg du skal ta en tlf og forlange å få en ordentlig undersøkelse. Blir det verre i natt så ringer du AMK og ber om hjelp fra dem. Ender på akutten og videre på hjerte mest sannsynelig. Men det kan trengs for en kortere periode.
Prøv å slapp av midt oppi alt sammen. Hvet det er lett å si, men ikke gjøre, men om du ikke slapper av blir det mange mange ganger verre.
:klemme:
Jeg skal få time snart for å ta ul av hjertet...røntgen vil de ikke ta pga at jeg er gravid...jeg må nok ta meg en tur til fastlegen i morgen...hos han har jeg ikke vært ennå...fordi jeg ble syk på kvelden og da dro til legevakta...På Volvat var jeg hos Indre medisiner...Tok EKG der,den var fin...tok pusteprøve 98% var den på..samme med oksygen i blodet 98%...Når jeg sov var pulsen min nede i 55..d var også bra..Jeg vet ikke helt hvordan dem kan skjekke om jeg har angina....jeg har også tidligere hatt sånne småanfall..men dem har jeg bare føyd vekk med at det sikkert ikke har vært noe farlig...
Jeg har en mistanke om at det kan være angina....vil de kunne se noe på ul tro?
Jeg skal få time snart for å ta ul av hjertet...røntgen vil de ikke ta pga at jeg er gravid...jeg må nok ta meg en tur til fastlegen i morgen...hos han har jeg ikke vært ennå...fordi jeg ble syk på kvelden og da dro til legevakta...På Volvat var jeg hos Indre medisiner...Tok EKG der,den var fin...tok pusteprøve 98% var den på..samme med oksygen i blodet 98%...Når jeg sov var pulsen min nede i 55..d var også bra..Jeg vet ikke helt hvordan dem kan skjekke om jeg har angina....jeg har også tidligere hatt sånne småanfall..men dem har jeg bare føyd vekk med at det sikkert ikke har vært noe farlig...
Jeg har en mistanke om at det kan være angina....vil de kunne se noe på ul tro?
Angina KAN vises på EKG, men da må EKG bli tatt mens du har smerter. Anginasmerter kommer dersom hjertet får for lite oksygen, og dette kan slå ut på EKG under anfall.
Det jeg imidlertid stusser over, er at du får smerter når du setter deg opp. Vanligvis ved hjerteproblemer (og lungeproblemer også), så er plagene verst i flat stilling, og bedres ved å heve overkroppen.
Fysisk anstrengelse er også noe som vanligvis utløser et angina-anfall pga kroppens og hjertets økte behov for oksygen. En sykkeltest (arbeids-EKG) er derfor rutine i utredning av angina.
Uansett hva det er, så håper jeg du finner ut av det! Lykke til :lykke:
Ung Frue
04-08-2004, 00:26
Fysisk anstrengelse er også noe som vanligvis utløser et angina-anfall pga kroppens og hjertets økte behov for oksygen. En sykkeltest (arbeids-EKG) er derfor rutine i utredning av angina.
Helt klart. Men ikke bestandig, men da pleier det jo å være langtkommende (hadde en mor som endte akutt på hjerteovervåkingen på natta pga et anfall). Ellers er det jo bare flaks om en treffer EKG midt i et anfall. Det jeg mente med at det ikke syntes på EKG var at man så det ikke om anfallet ikke var der. Detaljerte ikke så veldig :flau:
Nei, jeg ville bedt om nøye undersøkelse. Legen jeg jobbet for ga ofte pasienten med seg en Nitroglyserin hjem som han tok når et anfall kom. Pasienten ringte oss etter anfallet og fikk time. Hadde denne hjulpet ble det videre utredning, men selv om de ikke fant noe der så var det nok til å påvise angina.
Bra PEFF test av deg forresten. Tvilsomt lungebet av den :hyper: Enda godt noe er bra :nikker:
Lykke til uannsett i alle fall. Hold oss oppdatert da.
Angina KAN vises på EKG, men da må EKG bli tatt mens du har smerter. Anginasmerter kommer dersom hjertet får for lite oksygen, og dette kan slå ut på EKG under anfall.
Det jeg imidlertid stusser over, er at du får smerter når du setter deg opp. Vanligvis ved hjerteproblemer (og lungeproblemer også), så er plagene verst i flat stilling, og bedres ved å heve overkroppen.
Smertene kommer etter måltider eller hvis jeg anstrenger meg litt...har ikke konstant smerter seh...det som er konstant er kortpusten jeg fikk etter anfallet jeg hadde på fredag....kortpustheten og svimmelheten kommer når jeg sitter eller står/går...når jeg ligger med litt hevet ryggestøtte blir d så godt som bra...Jeg hadde akkurat et lite anfall igjen i stad og da hadde jeg gått i trappa og var veldig sliten...Men noe nytt som har dukket opp nå er at jeg har fått en sånn brennende følelse på hver side...der lungene sitter...merkes fra ryggen...men også litt foran...jeg fikk time hos lege i morgen!!
Smertene kommer etter måltider eller hvis jeg anstrenger meg litt...har ikke konstant smerter seh...det som er konstant er kortpusten jeg fikk etter anfallet jeg hadde på fredag....kortpustheten og svimmelheten kommer når jeg sitter eller står/går...når jeg ligger med litt hevet ryggestøtte blir d så godt som bra...Jeg hadde akkurat et lite anfall igjen i stad og da hadde jeg gått i trappa og var veldig sliten...Men noe nytt som har dukket opp nå er at jeg har fått en sånn brennende følelse på hver side...der lungene sitter...merkes fra ryggen...men også litt foran...jeg fikk time hos lege i morgen!!
Kom til å tenke på en ting når du nevner forbindelsen til måltider.
Hadde en gang en pasient, som ble innlagt med spørsmål om hjerteinfarkt, og lå til observasjon for hjertet. Ingen hjerteproblemer ble påvist, men det ble derimot påvist et kjempestort magesår! Så et magesår kan tydeligvis gi kjempestore smerter, som kan forveksles med hjertesmerter...
Det er slett ikke sikkert at det er noe sånt med deg... men ville bare nevne det...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.