PDA

Vis full versjon : Folat

Manga
04-08-2004, 13:20
Jeg vet jo at man skal ta folat de tre første månedene av graviditeten. Det gjorde jeg og sluttet så med tablettene. Så var jeg hos legen etter det og han lurte på om jeg tok folat. Jeg sa at jeg hadde gjort det, men sluttet etter 3 måneder. Du må ta folat i 3 måneder, sa han og ba meg fortsette :undrer:
Nå hører det med til historien at legen min er utenlandsk og snakker litt dårlig norsk. Innimellom blir det derfor noen misforståelser. Dette ordner seg som regel, men akkurat dette med folat fikk jeg ikke helt ordnings på. Jeg sa jo at det hadde gått mer enn 3 måneder og spurte om jeg skulle ta allikevel. Folat er alltid godt, eller noe sånt sa han. Svarte litt sånn i det fjerne.
Det jeg lurer på er om det er noen grunn for å fortsette å ta folat nå i uke 20? Jeg ble liksom ikke noe klokere av legen. Noen av dere som fortsatt skal ta folat ifølge legen???

Skvise
04-08-2004, 13:26
Det er de tre første måndene som er viktig å ta folat i.

Legen min sa berre at ej skulle ta de de tre første, har ikkje nevnt det seinare.
Men det skader selvfølgelig ikkje...
så har du en eske liggandes er det jo berre å forsette til det er tomt .....!

Simone
04-08-2004, 13:30
Dei siste åra har det blitt dokumentert at folat/folsyre har ein svært gunstig helseeffekt for dei fleste, uansett om dei er gravide eller ikkje. Så det skadar absolutt ikkje om du fortsetter med å ta det. Dei tre første mnd av ein graviditet skal ein ta 0,4 mg per dag, mens anbefalt dagsdose for ikkje-gravide og dei som er meir enn 3 mnd på veg er 0,2 mg. Folat er uansett vannløselig, så det er ikkje farlig å ta for mykje. Kroppen skiller ut det som er til overs gjennom urinen.

LilleLeo
05-08-2004, 00:24
Jeg begynte å ta folat rett før jeg ble gravid, og tar det fortsatt.

Pippi-mor
05-08-2004, 08:55
Jeg begynte med folat da vi planla å bli gravide igjen. Så fortsatte jeg 3 mnd ut i svangerskapet! Men jeg kastet opp døgnet rundt, så jeg vet ikke hvor mye jeg fikk i meg egentlig. Både legen og jordmor sa jeg kunne slutte etter 3 mnd. Men tran måtte jeg fortsette med! :nikker:

Pulsatilla
06-08-2004, 22:25
... og jeg har knasket folat i "årevis" (lang prøvetid, ja... :sparke: ) Har ikke sluttet ennå - for jeg innbiller meg at det B-vitamin-komplekset jeg tar (B-vit, C-vit + magnesium) også hjelper meg å holde hodepinen unna. Uansett er det som Simone skriver ikke farlig å ta for mye (og det er ganske mye mer enn 0.4 mg!), siden det er vannløselig og det du ikke trenger tisser du bare ut igjen. :)

Nijmegen
14-08-2004, 16:20
Jeg har ikke tatt en eneste folat- tablett jeg, litt sånn somlete og nå har jeg kommet så langt i sv.sk likevel.. Har jeg eller er jeg en dårlig gravid..? :undrer:

Nijmegen

Termin 5. oktober