PDA

Vis full versjon : Noen som har mistet en tvilling?

Turbomamma
04-08-2004, 23:14
Jeg har nå fått forklaringen på blødningene mine...jeg har mistet en tvilling..!! Sjokk, for det ante jeg ingenting om. Jeg sørger ikke over det heller, er bare sjeleglad fordi den andre lever og har det bra!

Men nå dukker det opp noen spørsmål som jeg ikke fikk stilt legen i forfjamselsen...

Antageligvs har tvillingen gått til grunne veldig tidlig, men "sekken" har vokst videre pga hormonene... Nå har jeg blødd i to uker, men kun middels mensblødninger i to dager, resten har vært brunt og "slintrer"...
Vil jeg blø mye mer enn dette? Jeg spurte legen om det, men husker dessverre ikke hva han sa.. (ammetåke, jeg?) Hadde massive blødninger i fjor da jeg mistet et 7 uker gammelt foster, men denne tvillingen må ha vært mye yngre enn det da h*n døde... Er litt redd for at storblødninger skal dra med seg den andre ut.... Vet ikke om det er mulig en gang, men.. Og vil det ta lang tid før alt er ute? Hva skjer dersom alt ikke kommer ut..? Blir "ting" absorbert av livmoren..?
Skal på ny ul om en uke, og får huske og spørre mer da, men enn så lenge hadde det vært fint å få høre erfaringer fra noen som har opplevd å miste en av to...

Nordstjernen
04-08-2004, 23:17
Det er veldig vanlig at en tvilling som dør tidlig blir absorbert i kroppen og ikke tilstøter den gjenværende tvillingen noe.
Jeg antar at du blir fulgt opp. :)

Turbomamma
04-08-2004, 23:19
Det er veldig vanlig at en tvilling som dør tidlig blir absorbert i kroppen og ikke tilstøter den gjenværende tvillingen noe.
Jeg antar at du blir fulgt opp. :)

Ok, takk for svaret! Ja, jeg blir fulgt godt opp. Ul med en ukes mellomrom nå... Får mange titter på krabaten i magen :D Skal gå til jordmor med ul også :D :D

synnemor
04-08-2004, 23:26
Hei Turbis !

Jeg var også gravid med :baby: :baby: denne gangen.
Den ene så vi ikke hjerteslag på i uke 6, og på neste ul var både embryo og fostersekk borte. Heldigvis uten blødning av noe slag. Kroppen hadde fikset opp i det selv, og alt var absorbert.

Håper det samme vil skje hos deg etterhvert, og at blødningene avtar.
I alle fall :lettet: å bli fulgt tett opp, jeg har hatt ul ca. hver 14. dag.

Jeg har heller ikke fokusert på sorgen over å miste den ene, bare på den uendelige gleden over at det endelig endelig er et levende foster som utvikler seg fint i magen min....

Klem og lykke til videre fra

Turbomamma
05-08-2004, 09:12
Hei Turbis !

Jeg var også gravid med :baby: :baby: denne gangen.
Den ene så vi ikke hjerteslag på i uke 6, og på neste ul var både embryo og fostersekk borte. Heldigvis uten blødning av noe slag. Kroppen hadde fikset opp i det selv, og alt var absorbert.

Jøss, hadde du ingen blødninger..? Snedig at kroppen absorberer ting da... Da slipper man at det kommer ut...med alle bekymringer det medfører.. Ja, håper sekken er borte på neste ul...

Bounty
07-08-2004, 09:48
:liste: Hvordan i alle dager går det til at kroppen absorberer et bittelite dødt foster? :undrer: Blir det bare løst opp liksom? Kommer det ikke ut på noen som helst måte? Sorry nysgjerrige meg, men jeg lurer seriøst på det.

juice
07-08-2004, 10:36
blander meg inn her selvom jeg slett ikke vet noe sikkert om dette... :sparke: MEN, jeg vet at naar 1 av to eller flere foster gaar til grunne saa kan disse noen ganger "ses" paa morkaken naar det gjenlevende barnet födes; som et fossil-avtrykk, liksom... dette har jeg ihvertfall lest...
haaper det stemmer og at jeg ikke leder dere ut paa vidvanke...
:klem:
lykke til, turbomamma!!!

Nabbe
07-08-2004, 10:41
Da jeg fikk datteren min, var det "tvillingrester" i morkaken, sa jordmor etterpå. Så det er nok riktig det du sier her!

Nordstjernen
07-08-2004, 10:44
Et dødt foster vil ofte innkapsles og reabsorberes av kroppen.
Dette er snakke om tidlig, ikke om man mister sent.

Turbomamma
07-08-2004, 21:59
Et dødt foster vil ofte innkapsles og reabsorberes av kroppen.
Dette er snakke om tidlig, ikke om man mister sent.

Takk for svarene, jenter! Lurer på hvordan en slik innkapsling vil se ut på ul... Jeg så jo ikkeno inni den fostersekken, jeg, det var bare noen mørke skygger som legen sa var rester.

Tidl. bruker
07-08-2004, 22:38
Det heter "vanishing twin" på fagspråket, og hvis du bruker en søkemotor her på internett, vil du finne masse om det temaet.

Lykke til videre i svangerskapet!

Klemmer fra

Tidl. bruker
08-08-2004, 00:00
Da jeg var gravid med :babygutt: mistet jeg en tvilling. Det var også tidlig i svangerskapet og ble oppdaget pga blødninger. Det sies at så mange som 1 av 10 svangerskap dreier seg en en "vanishing twin". På UL i uke 8 var kun fostersekken igjen, og den kunne sees på UL også i uke 10. Faktisk så blødde jeg ikke så mye, så jeg antar at kroppen ordnet opp i det selv.