PDA

Vis full versjon : UL 9 uker -se kjønn?

charlie
31-10-2002, 14:48
på terminkalender'n på BiM står det at i uke 9 kan man se kjønnet. det syns jeg var liddeli' tidlig - har noen av dere vært med på det/ hørt noe om det?

sånn i praksis,mener jeg...

skal på 1. kontroll i morgen - gleder meg! like spennende som å teste- kanskje mer..

men legen min har ikke UL, så kanskje jeg må få meg time hos gynekolog..

ha en fin dag, jenter!!:D

Maz
31-10-2002, 15:08
Jeg var på UL i uke 9 og uke 12. Legen som utførte den i uke 12 har jeg i ettertid hørt er en av de beste på fosterdiagnostikk i Norge.

Hun sa iallefall at det var for tidlig.

Husk det viktigste er ikke hva det blir men at det blir!!! Det er ikke uvanlig at de ikke ser kjønn på ordinær UL heller og om de ser så er det ikke med 100% sikkerhet.

Til slutt så bør du også vite at mange som utfører privat UL ikke opplyser om kjønn.

Linejenta
31-10-2002, 15:38
er mest avhengig av UL appratets kvalitet. Norske sykehus begynner å få svært gammelt utstyr nå, men på nye UL apparater er det mulig å se kjønn allerede i uke 12.

Skjønner godt at du er nysgjerrig på kjønn jeg charlie;)
Det er jeg selv.

Skal selv på UL i uke 13, ved en bedrift som utvikler UL apparater og annet medisinsk utstyr. Da skal jeg få ta både 3D og vanlig UL...

Jeg har et lite håp om å få se kjønn. Og du Maz, selvfølgelig er ikke kjønn det viktigste (Sorry men det provoserte meg litt den setningen din)! Man kan vel lure uansett kan man ikke, og dessuten er det mulig med riktig/nytt utstyr...i dag..

Hilsen fra en litt provosert

Maz
31-10-2002, 15:46
For oss som har opplevd å miste barn så er dette ekstreme fokuset på kjønn nokså uforståelig. Klart man lurer, men det er faktisk ingen selvfølge at det går bra og at man får en baby med seg hjem.

Det er en rekke etiske spørsmål mht å informere om kjønn tidlig også. Spesielt før 12 uker da enkelte ville bruke dette som grunn til abort. (Ja faktisk også her til lands).

Dette er også en av grunnene til at regjerningen har nektet å etterfølge Sturla Eik Nes (usikker på stavemåten) sitt ønske om 2 rutineundersøkelser i alle svangerskap.

Linejenta
31-10-2002, 16:09
at man kan abortere heller...

Jeg skjønner at dette kan bli sårt for de som har mistet, men man kan jo ikke gå rundt på tå hev fordi "dette kanskje vil hende meg"??

Dessuten går det jo bra med de fleste også da, og vi kan vel få lov å glede oss over at vi får tatt UL mer enn en gang, slik at ting blir litt mer virkelig for oss??

Men nok om det, dette var ikke ment for start på en diskusjon.

Spørsmålet til Charlie var jo tross alt ! UL 9 uker- se kjønn? Ikke en debatt om abort..

MASSE KLEMMER FRA

charlie
31-10-2002, 18:17
jeg er bare nysgjerrig,jeg. jeg syns det er veldig praktisk å vite sånt tidlig. selv om jeg ikke er tilhenger av supperosa....

hadde en SA måneden før jeg ble gravid denne gangen, så jeg vet jo at det kan gå galt, også.

jeg bare syntes det hørtes litt vel tidlig ut, men det er det jo antakelig da.

har nemlig tenkt å ta UL snart, fordi jeg hadde 2 folikler før eggløsning.

takk for gode innspill, alle sammen!

hilsen charlie - 8 uker i dag :D

Shecat
31-10-2002, 19:19
Lister meg inn her, kommer fra aprilklubben jeg da...;)
Jo de kan se det tidlig ved UL, men om de klarer det ved uke 9 kan jeg ikke utale meg om.
Men de må ha godt nok/nytt UL apparat for se det tror jeg.
Jeg var på UL i uke 8+5 da så vi hjertet og div, men ikke kjønn (spurte heller ikke da....)
Var på ny UL i uke 12+5:D da så vi mere av ungen, og da var det en liten miniatyrbaby vi så:D
Jeg spurte gyn. da om når han kunne se kjønnet på ungen, og fikk til svar at det ser ut som om det er en liten gutte:baby: som ligger her inne;)
Han tok da og letet opp(vrei og vente på UL-hodet inne i sjeden på meg) slik at han kunne vise meg det.
Der fikk vi frem et tydelig bilde av en liten tissemann på skjermen:D så jeg fikk se det med mine egne øyne.
Helt utrolig!!!! Men han poengterte at det ikke var helt 100% sikkert da........ Sikker blir han ved neste UL-undersøkelse.
Jeg lå også og telte alle fingre og tær på ungen min under den undersøkelsen, bildene ble jo så klare og tydlige, har ikke opplevd makan før jeg iallefall.
Nå er dette mitt 4. svangerskap, så jeg har jo vært igjennom dette en del tidligere, men aldri opplevd det jeg fikk oppleve nå.
Nå kan det jo ha litt og si at jeg går hos en privat gyn. her nede på Gran Canaria (han har iallefall det helt nyeste av UL-apparat inne på sine lokaler)
Men jeg skulle tro at en del av de private klinikkene hjemme i Norge også skal ha slikt utstyr.
Jeg fikk også høre hjertelyden klart og tydelig i uke 8+5 når jeg var på UL den gangen. Den hørte vi på høytalerne på UL-apparatet hans men han så på hjertet til ungen, han tok et tastetrykk og opp på skjermen kom det et diagram som spratt opp og ned (hjertefrekvensen på ungen) og tok så nytt tastetrykk, og der fikk jeg høre hjertelyden:D

Men som sagt har de godt nok UL-apparat og ungen ligger slik til, så kan man altså se kjønnet tidlig;)