PDA

Vis full versjon : stakkars katten min

tjm
05-08-2004, 22:50
Hei har et spørsmål litt utenom,det er katten min,hun fikk kattunger som vi ga bort i går 8 uker gamle,nå går hun bare rundt og skriker og når jeg kjenner under buken hennes kjennes det ut som hun har skikkelig melkespreng,noen som har hatt kattunger og opplevd dette på kattemamma`n?Vil melkesprenge bli borte?
Er så redd det skal være vondt for henne!:sukk:
klem

Pippi-mor
06-08-2004, 07:56
Ei venninne hadde en perser-katt som måtte få en sprøyte hos dyrlegen mot melkespreng. Kan du ikke ta en telefon da? Stakkars lita! Lykke til!

kep
06-08-2004, 08:26
Det var litt tidlig, kanskje, å ta kattungene fra moren så tidlig? Det er anbefalt å vente til de er minst 10 uker, og helst vente til de er 12 uker gamle før de skilles fra moren. Skal du ha flere kulle kan det jo være en tanke å ta med. Kanskje kattemor vil slippe melkespreng også da.

Bare et godt råd på morgenkvisten.http://www.snartmamma.com/plassen/images/icons/smile.gif

Boffen
06-08-2004, 09:11
Når det gjelder melkesprengen så vil den bli borte, slik den gjør med oss når vi slutter å amme. Det at katten går rundt å mjauer er helt normalt, da hun roper på barna sine. Om et par dagers tid tenker jeg at det roer seg.

Leveringstiden på katter er vel 8-12 uker, dyrebeskyttelsen anbefaler 10-12 uker, men de er store nok til å leveres bort ved 8 uker.
Snakket med en dyrlege om det der da vi hadde kattunger og det ble sagt at de kan leveres 8 uker gamle.

Tidl. bruker
06-08-2004, 09:25
vel, 8 UKER er ALT FOR TIDLIG.. Kattungene SKAL være 12 uker når de skal gies bort fra moren( ikke mange som forstår det) Grunnen til det at ungene kan få problemer senere. De har jo såvidt lært å spise på egenhånd.. Beklager men jeg blir så SINNA når jeg høre om folk som gir bort kattene alt for tidlig..
og sjangsen for at du overlater ett problem til andre, hvis kattene får problemer.
Kattene er jo ikke engang færdi lært når de er 8 uker, de skal lære å jakte, spise og bruke sandkassen.
Verken mor eller barn har godt av det.. Jeg vet om så mange som har måttet avlive kattungene sine for at de har fått dem alt for tidlig, og det er synd det..
Ang melksprenga så må du nok tømme henne selv hvis hun lar deg få lov.. eller at du forhører deg med dyrlegen.Hadde hun mange kattunger?
og det at folk lar kattene sine få kattunger og at de bare gir dem bort for at de skal på ferie osv når de er 8 UKER gjør meg også vondt. (burde ikke fått lov til å ha dyr) Vil DU ha en vare som er halv ferdig, det vil ikke jeg.. Håper du tenker deg om neste gang du får kattunger på henne hvis du ikke sterilisere henne (koster800 kr ca.)eller gi henne p-piller. (koster 250 kr pakken ca)
Beklager blir bare frustrert når jeg hører sånnt. Kattene er jo ikke gamle nok til å klare seg selv..
Jeg har 3 katter selv og har litt erfaring for å si det sånn..

Dette var vel dagens lekse.. Beklager men jeg likte ikke at du hadde gidd de bort 8 uker gamle..

Tidl. bruker
06-08-2004, 09:28
Når det gjelder melkesprengen så vil den bli borte, slik den gjør med oss når vi slutter å amme. Det at katten går rundt å mjauer er helt normalt, da hun roper på barna sine. Om et par dagers tid tenker jeg at det roer seg.

Leveringstiden på katter er vel 8-12 uker, dyrebeskyttelsen anbefaler 10-12 uker, men de er store nok til å leveres bort ved 8 uker.
Snakket med en dyrlege om det der da vi hadde kattunger og det ble sagt at de kan leveres 8 uker gamle.
Katter er ikke leveringsklare ca 8 uker gamle.. hvilken dyrlege sier at de kan leveres ved 8 ukers alder... ??? den dyrlegen har tydligvis ikke peiling..

julibe
06-08-2004, 13:50
Katter er ikke leveringsklare ca 8 uker gamle.. hvilken dyrlege sier at de kan leveres ved 8 ukers alder... ??? den dyrlegen har tydligvis ikke peiling..

Signerer denne!!!

Greit at katter kan spise selv og kanskje er renslige ve 8 ukers alder, men de er IKKE klare til å taes fra mora.

Kattunger skal også "sosialiseres", og rett og slett lære å være katter, og de uke fra 8 til 12 ukers alder, er utrolig viktige i så henseende.

Katter som taes fra mora ved 8 ukers alder får derfor ofte atferdsproblemer når de vokser til, for de har gått glipp av den viktige læreperioden når de er små... de vet rett og slett ikke hvordan en katt skal oppføre seg...

Izabella
06-08-2004, 16:17
Har ingen kommentar til hvor gamle de bør være når de gis bort. Men ang melkespreng så kan du ta en myk klut og fyppe den i lunkent vann. Prøv å legge henne ned og kos masse med henne mens du stryker kluten over pattene hennes. Dette for å lindre noe av smerten. Vi gjorde dette med vår hunnkatt rett etter hun hadde født.

Cathius
06-08-2004, 16:42
Helt enig at kattungene bør være uker gamle pga opplæring og sosialisering. Skulle likt å se det menneske som gjør den jobben bedre enn kattamamman....
Det går også an å ikke la alle forsvinne samtidig, men la det gå noen dager i mellom. Jeg tror det vil være bedre for kattemamman pga mindre savn også.

Amanas
06-08-2004, 17:17
Når hunden våres mistet sine valper og fikk melkespreng ble vi anbefalt å legge en klut duppet i lunket vann og eddik på brystene. Dette skulle dempe sprengen hennes og stoppe melkeproduksjonen.
Dette funka bra her, men da på en hund. Men er kansje verdt å prøve på katten så hun hvertfall slipper å ha vondt grunnet det!

Åshild
06-08-2004, 18:32
Ja, jeg er enig i at dere skulle ventet noen uker til før de ble gitt bort...det er sant at kattungene blir litt rare hvis de mister mora si fortidlig...jeg bor på en bondegård og her fødes katter titt og ofte...reven er flink til å renske opp, så enkelte ganger har det hendt at kattungene har mistet mora si!! De blir litt rare...suger på hverandre for å stille suttebehovet...men utrolig nok så har d aldri vært noe problem med jakting på mus o.l. Det er dem veldig flinke til alikevel :-) Så det ser ut som det blir katter ut av dem også ;-)
Jeg vil nok anbefale at kattungene får være hos mora til de er 11-12 uker gamle, da er de mer rustet og har litt mer erfaring ;-)
Lykke til!!
Melkesprengen gir seg..katta mjauer også fordi hun leter og savner kattungene sine!!

IzziCreo
06-08-2004, 19:30
Håper du tenker deg om neste gang du får kattunger på henne hvis du ikke sterilisere henne (koster800 kr ca.)eller gi henne p-piller. (koster 250 kr pakken ca)

Ikke det at det var det det var spørsmålet her, men visste du at p-piller til katt så og si er forbudt i England? 2 av 3 (minnes jeg) katter får nemlig jurkreft ved lengre bruk en 1 år... Mistet min pus til jurkreft, og vi har gitt henne p-piller i alle år uten å vite dette. Jeg skjønner at du blir sint når du hører om dyr som ikke får den pleien du vet de bør ha, men mange vet dessverre ikke om hvordan man best mulig pleier sine små firbente... Viktigere å informere enn å hugge hodet av de som man kommer over som ikke vet :) Er man dyreeier så bør man sette seg så godt som mulig inn i dyret ve og vel, men slik som jeg selv har opplevd så ble jeg ikke engang fortalt av min dyrlege at p-piller til katten var farlig... Så det er kanskje ikke alltid like enkelt å vite.

Til hovedinnlegger så vil jeg tipse om å kjøpe en pose med kattemynte til pusen din. En slik pose gir litt ekstra kos, og det trenger hun nok nå :) Ta kontakt med dyrlegen om du føler hun har det vondt med melkespreng. Lykke til :vink:

tjm
06-08-2004, 21:06
Tusen takk for svar,snakket med dyrlegen i dag ang melkespreng + det og gi bort kattunger som er 8 uker gamle,hun mente ikke det var noe galt det vi hadde gjort,men vi kan jo ha det i bak hode til neste gang hvis vi skal ha kattunger en gang senere,vi fikk dessuten den pusen vi har nå da hun var 7 uker gamel og hun er verdens herligste og kosete katt hun har ingen problemer,men kanskje vi hadde flaks .Vi fikk noen dråper(galastop) mot melkespreng som hun skal gå på i 4-6 dager ser ut til og funke bra.:nikker:

Tidl. bruker
10-08-2004, 13:05
Ikke det at det var det det var spørsmålet her, men visste du at p-piller til katt så og si er forbudt i England? 2 av 3 (minnes jeg) katter får nemlig jurkreft ved lengre bruk en 1 år... Mistet min pus til jurkreft, og vi har gitt henne p-piller i alle år uten å vite dette. Jeg skjønner at du blir sint når du hører om dyr som ikke får den pleien du vet de bør ha, men mange vet dessverre ikke om hvordan man best mulig pleier sine små firbente... Viktigere å informere enn å hugge hodet av de som man kommer over som ikke vet :) Er man dyreeier så bør man sette seg så godt som mulig inn i dyret ve og vel, men slik som jeg selv har opplevd så ble jeg ikke engang fortalt av min dyrlege at p-piller til katten var farlig... Så det er kanskje ikke alltid like enkelt å vite.

Til hovedinnlegger så vil jeg tipse om å kjøpe en pose med kattemynte til pusen din. En slik pose gir litt ekstra kos, og det trenger hun nok nå :) Ta kontakt med dyrlegen om du føler hun har det vondt med melkespreng. Lykke til :vink:jeg vet at pus kan få jurkreft ja, men skal man ha kull på katten så er det jo ikke så lurt å sterilisere henne, Nei jeg visste ikke at det var forbudt i england..(når jeg fikk min første pus for 5 år siden da lånte jeg i hvertfall 20 bøker på bibliotekt, spurte og gravde hos dyrlegen, folk i katteklubben og katteoppdretter og alle sier at kattungen BØR være 12 uker gamle inkl dyrebeskyttelsen)
Min dyrlege anbefaler å sterilisere katten hvis man ikke skal ha kull..
Men får katten kattunger så bør man jo finne ut av hvor lenge kattemoren bør ha kattungene ikke sant? Det er jo det som hører med til å ha dyr.
Men har flere erfaringer fra folk som har tatt imot kattene når de er 7-8 uker for at katteoppdretter gir fra seg kattene , kan faktisk gi problemer til den eieren som overtar de.. og vet om mange som har måtte avlive katten for at de har fått den for tidlig pga avferdsproblemer og div.. Er jo litt synd det da?

Kattemynte hva har det med melkespreng å gjøre?? :undrer:
ellers så kan jeg henvende deg til www.kattesnakk.com (http://www.kattesnakk.com) der er ett forum som snart mamma og at man kan sette ut spm om det man lurer på ang katten. veldig fint forum..
Sikkert mange som kan gi deg ett klokt svar på melkespreng.. Lykke til!!

Tidl. bruker
10-08-2004, 13:05

Til hovedinnlegger så vil jeg tipse om å kjøpe en pose med kattemynte til pusen din. En slik pose gir litt ekstra kos, og det trenger hun nok nå :) Ta kontakt med dyrlegen om du føler hun har det vondt med melkespreng. Lykke til :vink:jeg vet at pus kan få jurkreft ja, men skal man ha kull på katten så er det jo ikke så lurt å sterilisere henne, Nei jeg visste ikke at det var forbudt i england..(når jeg fikk min første pus for 5 år siden da lånte jeg i hvertfall 20 bøker på bibliotekt, spurte og gravde hos dyrlegen, folk i katteklubben og katteoppdretter og alle sier at kattungen BØR være 12 uker gamle inkl dyrebeskyttelsen)
Min dyrlege anbefaler å sterilisere katten hvis man ikke skal ha kull..
Men får katten kattunger så bør man jo finne ut av hvor lenge kattemoren bør ha kattungene ikke sant? Det er jo det som hører med til å ha dyr.
Men har flere erfaringer fra folk som har tatt imot kattene når de er 7-8 uker for at katteoppdretter gir fra seg kattene , kan faktisk gi problemer til den eieren som overtar de.. og vet om mange som har måtte avlive katten for at de har fått den for tidlig pga avferdsproblemer og div.. Er jo litt synd det da?

Kattemynte hva har det med melkespreng å gjøre?? :undrer:
ellers så kan jeg henvende deg til www.kattesnakk.com (http://www.kattesnakk.com/) der er ett forum som snart mamma og at man kan sette ut spm om det man lurer på ang katten. veldig fint forum..
Sikkert mange som kan gi deg ett klokt svar på melkespreng.. Lykke til!!

Mamablue
10-08-2004, 14:22
Katter er ikke leveringsklare ca 8 uker gamle.. hvilken dyrlege sier at de kan leveres ved 8 ukers alder... ??? den dyrlegen har tydligvis ikke peiling..Jeg må nok signere denne jeg!
De er jo ikke ferdig utviklet engang...:trist!:

MissesX
10-08-2004, 15:38
8 uker er for tidlig ja, det kan jeg skrive under på.

Ga du bort alle på samme dag også? I såfall er det absolutt ikke rart hun har spreng. Det annbefales og gi de bort i løpet av en uke, en av gangen. For da nedsettes melkeproduksjonen også.

Tidl. bruker
10-08-2004, 15:41
Beklager dere, men er det noe som gjør meg sint er at når dyr uansett katter eller hunder, marsvin eller hva det måtte være blir tatt i fra moren sin ALT for tidlig..

Sånn er jeg bare..

Tidl. bruker
10-08-2004, 16:03
Håper det går bra med både pusen og kattungene.. dakar :(

tjm
10-08-2004, 20:54
Hei

Vil bare fortelle at alt går bare bra med pusen min hun har fått noen dråper nå siden fredag så nå er hun helt fin:nikker: ,nå er det vel mer varmen som plager,uff all den pelsen sikkert veldig varmt,men får passe på så hun får i seg MASSE friskt og kaldt vann ihvertfall.

klem,klem