PDA

Vis full versjon : Progestan eller profasi- hva er best?

Elvira
31-10-2002, 15:11
Har vært inne og spurt om profasi før, men har nå ett nytt spørsmål ang dette. Etter å ha hatt to SA og en MA, kommer jeg vist nå til å få tilbudet om å gå på profasi eller progestan stikkpiller når jeg blir gravid igjen. Lurer derfor på om det er noen som vet om hvem av de to som er "best"? Kjempe takknemmelig for svar!!
:findag:

Demeter
14-11-2002, 14:09
Hei!

Nå er jo ikke jeg doktor, men jeg er nokså sikker på at det er progestan du skal bruke. Har brukt begge deler i forbindelser med prøverørsforsøk:

Profasi het eggløsningssprøyta, den settes i magen halvannet døgn før egguttakt.

Progestan het stikkpillene (urk) jeg brukte de første 14 dagene etter egginnsettingen. Progestan optimaliserer forholdene i livmoren og øker sjansen for at egget fester seg/holder seg fast.

Enkelte som mister gang på gang eller har problemer med å få egg til å feste seg får resept på blodfortynnende midler som fx albyl e eller fragmin.

Håper det ordner seg for dere!

Hilsen Demeter

Beate
18-11-2002, 14:32
Jeg satte profasi-sprøyter hver 3. dag (5000ie) fra jeg ble gravid og fram til uke 14.

Har også satt progesteron-sprøyter (samme virkning som progestan-pillene, men jeg synes det var noe skikkelig søl...) fra jeg ble gravid, hver dag, og setter disse hver dag enda.

Beate, 23+4