Vis full versjon : Halsbrann
Hei
Flere med halsbrann?Det brenner og brenner,spise:is: hjelper jo da,men jeg fikk noen tabletter av mamma mot halsbrann som heter Novaluzid mint noen som har prøvd dem?Disse er vel greie og ta,? står ingen uheldige effekter på fosteret er vist,vil bare høre om det er flere som har brukt dem eller burde jeg kontakte :lege: min og bruke noe han annbefaller?
Håper på svar for her brenner det!
Prøv Love Hearts, det funker! :kidoki:
På apoteket vet de godt hvilke anti-halsbrann-tabletter du kan ta, fra svake til sterke. Har - hm -Gaviscon og Afflurax - i veska, mest for å skremme brannen, hæler ikke å spise dem. Men blir det for ille har jeg lært at jeg skal ta en av dem rett etter måltidet, da blir det ingen brann (altså føre var igjen)
Foreløpig sverger jeg til melk, melk og atter melk. (og så litt litago innimellom)
Lel.
Novaluzid er ikke farlig å bruke når man er gravid. og det hjelper sikkert.
Men det funker litt på "feil" måte når man er gravid...
Novaluzid er nemlig syrenøytraliserende, og egentlig til bruk dersom man har for mye magesyre eller for sur magesyre...
Det har man ikke når man er gravid, da får man halsbrann fordi magen/livmora trykker på magesekken, og gjør at syra skyves litt oppover i spiserøret, noe som gir halsbrann. I tillegg er lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret ofte litt svekket pga hormoner i svnagerskapet, noe som også bidrart il at lekkasjen oppover øker.
Men magesyre skal jo alle ha, det er viktig for fordøyelsen!
Derfor ble jeg anbefalt på apoteket å heller bruke Gaviscon eller Aflurax, fordi de fungerer på en sånn måte at de legger et slags lokk oppå magesekken, og forhindrer at syra kommer oppover. Men de forstyrrer ikke syrebalansen slik Novaluzid gjør.
Jeg prøvde først Gaviscon mikstur, men smakte så pfy at jeg greide ikke å bruke den. Så jeg kjøpte Aflurax tyggetabletter i stedet, og det funker... Ikke spesielt gode de heller, men bedre enn Gavisconen hvertfall (synes JEG da)
Snikende ullteppe
08-08-2004, 20:44
Etter at jeg sluttet å drikke appelsinjuice, har jeg vært mye mindre plaget av halsbrann. Ellers hjelper det godt for meg med melk..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.