PDA

Vis full versjon : Neeesten svangerskapsforgiftning?!?

Lel
08-08-2004, 19:44
Jeg blir ikke helt klok på disse svangerskapskontrollene - og verdien av dem -jeg.

Forrige uke var jeg til kontroll, har hatt tendenser til stigende / høyt blodtrykk tidligere i svangerskapet, men legen har undersøkt igjen og igjen, og etter god tid i horisontalen på benken hennes, har hun fått det ned til akseptable nivå. (les under 140/90) Jeg må innrømme at jeg stusser litt over dette - jeg ligger jo ikke akkurat på en benk og tenker på en strand, hverken på jobb eller sammen med de søte små hjemme. Gjelder liksom ikke de høye målingene?!?

Og forrige gang hadde jeg 4+ i urin - er det ikke protein de undersøker da? Dette ble sendt til dyrking for å utelukke urinveisinfeksjon, men det var aldri snakk om muligheten for svangerskapsforgiftning - noe jeg i ettertid synes ville være naturlig med mitt grensehøye blodtrykk??

Til sist har jeg selvsagt tømmerstokker til ben for tiden, men det har vel alle i varmen?

Uansett - såvidt jeg har forstått det - høyt blodtrykk, proteinuri og ødem trodde jeg var definisjonen på svangerskapsforgiftning. Tenkte ikke på det før jeg gikk ut. Men er jeg bekymret nå? :undrer:

(må i rettferdighetens navn sies at det er legen min - litt - i alle fall nok til at hun har sykemeldt meg noe og kalt meg inn til ny kontroll om 2 uker)

Lel.

julibe
08-08-2004, 20:05
Vil bare kommentere a de undersøker urinenfor mer enn bare proteiner.
De undersøker også på leukocytter (hvite blodceller), sukker, nitritt, blod, ketoner.

Siden den er sendt til dyrkning, er det mulig at det var leukocytter det var utslag på, for det er typisk ved urinveisinfeksjon. Da sendes prøven til dyrkning, for å se om det blir oppvekst av bakterier (=urinveisinfeksjon)