Vis full versjon : om å revne\bli klipt-unngå dette??
Jeg syntes det virker som alle enten revnet eller ble klipt
-Jeg slapp unna faktisk, men lurer på hvor mange som har opplevd dette?
Og hvordan vi kan unngå dette???
Klem baby
Tidl. bruker
16-08-2002, 17:42
...og tror det er fordi jeg lå på siden under utdrivinga.
Jeg skrev i brevet til sykehuset på forhånd at jeg var livredd for å bli klippet, og jordmor mente at denne fødestillinga kanskje minsket sjansen til revning.
Hadde visst noe med at presset ble mindre mot skjeden.
Ikke vet jeg om det har noe for seg, men jeg kommer til å bruke den stillinga denne gangen også. Syns det hjalp meg utrolig å få holde (skvise) samboerns hender med begge mine, samtidig som jeg pressa som f...
Hadde ikke smørt meg inn med noe på forhånd.
Har hørt om en krem som skal være god å bruke der nede, men husker ikke hva den het.
Noen som vet? (kobberkrem eller noe sånt????)
Klem fra
Zafir 13+5
Jeg ble klippet, men fikk totalreptur for det:(
Hadde ikke pressrier, og jeg klarte ikke presse på egenhånd, så tilslutt måtte de bruke tang...
Har vært til samtale på Rikshospitalet ang. fødsel. De tar veldig hensyn til hva jeg ønsker denne gangen!
Jeg har sagt klart i fra at jeg ikke ønsker tang, (heller sugekopp) epidural og at de støtter godt opp!
Jeg har også sagt at jeg heller vil revne, enn å klippe!Det som revnet, grodde mye lettere og fortere en det som ble klippet!
Selv om det høres veldig avskrekkende ut med total reptur, synes ikke jeg det var så ille... Merket nesten ikke noe til det under fødselen! Sårene har grodd fint, og har ikke vært plaget med det i ettertid:klapp:
Selv forebygger jeg her hjemme med å smøre med kobbersalve...
Klem Hege T-2
:findag:
Tingeling
16-08-2002, 18:06
Jeg smørte og smørte på en olje (husker ikke hva den heter). Veldig flink hver eneste kveld.
Utpressinga starta..... du er for trang sier "hespetreet" , kan jeg klippe for da kan det kanskje gå fortere? KLIPP, KLIPP, KLIPP skrek jeg. Merka ingenting jeg, men det gikk ikke lang tid før Emil var ute
Derimot har jeg merket mye i ettertid :sint: :) :klapp:
Jeg er en av de som ble klippet litt, jeg da....men ikke mer enn at jeg måtte sy kun 3 sting. Det er jo ikke mye å snakke om da ;)
Jeg har ikke smurt meg med noen ting i dette svangerskapet, håper jeg ikke revner....jeg tror faktisk jeg vil foretrekke å bli klippet for da føler jeg at de har mer kontroll over det som skjer. Synes det å revne virker så barbarisk og skremmende.
Det å bli klippet var som en velsignelse syntes jeg da jeg lå der....det eneste jeg kjente idet jordmor klipte var at det i et par sekunder ble bedre plass til babyen og det var som å komme til himmelrike :D
Mormona T-16
Heisann
Min jordmor sa at om man klarte å la VÆR å press i det hodet var på vei ut, så klarer faktisk livmoren å "pumpe"hodet ut selv...
Sånn unngikk man visst å revne / bli klippet
Men hva vet vel jeg ? :)
Klem og lykke til
Vimsen T-18
Tidl. bruker
16-08-2002, 23:26
Jeg ble klippet med førstemann. Men det var fordi hjerte lyden hans begynte å gi tap på slutten. Hadde navlestrengen da rundt halsen sin:( . Hadde ikke det vært på grunn av det ville jeg ikke blitt klippet. Jordmoren fortalte meg det. For jeg ville ikke hatt noen problemer å presse :baby: ut. Så hadde ikke det vært så kritisk på slutten, ville jeg ha presset han ut uten å bli klippet.
Jeg ble klippet littegrann. Merket det ikke engang.
Sydde 2 eller 3 sting.
Jeg smurte meg et par ganger med kopperkrem. Jeg tror ikke det hadde særlig effekt.
Hodeomkretsen til Ola var 38cm , altså STORT. Flaks at jeg ikke revna.
Olli
Kremen heter Cuprum metallicum praeparatum , laget av Weleda. Selges på apoteker som forhandler homeopatisk medisin.
Malinmor
17-08-2002, 00:45
Jeg blei ikke klippet , men fikk 4 rifter utenpå og 4 inni, og måtte sy ca 8 sting, men det syntes det gikk greit. Eneste som ikek var greit var det sisste stinget bakerst mot rompa, da kunne de ikke sette bedøvelse pga. de var redd for å bedøve et visststed eller noe i den duren????:???: :???: ¨Så det var litt vondt:uff: I ettertid så var det bare litt stramt når man satt på huk, og ikke så behagelig, nå er jeg som før:klapp:
:stakar:
Jeg revnet.... Vegret å presse, ble kommandert ned på fødekrakk, og da hadde jeg ikke så mye valg :(
Jeg revnet forover, helt fram til urinrøret. Hadde full blære-vet ikke om det var derfor. De prøvde å sette meg på bekken-men prøv å tisse på bekken midt under veer på slutten da :bonk: Det går IKKE :leiseg:
Har ikke peiling på hvor mange sting det ble. Men det svidde veldig når jeg var på do dagene etterpå. Fikk rom som hadde hånddusj på toalettet, så jeg kunne spyle samtidig, og det letta litt på sviingen.
Ei venninne av meg smørte seg med med en aromaolje. Men det endte med keisersnitt, så hun vet ikke om det funka. Lurte litt på om jeg skulle prøve det denne gangen.
(10+4)
Jeg revnet mye, og fikk ikke vite hvor mange sting, men jeg ble sydd både utenpå og inni. Der og da var jeg bedøvd, og kunne ikke brydd meg mindre, men fikk litt problemer i ettertid. Au, au!!!
Fødselen tok bare to timer, så kroppen min fikk ikke "forberedt" seg skikkelig..Han måtte også bli tatt med sugekopp, vet ikke om det var da jeg revnet...
Månestråle
17-08-2002, 19:25
Jeg har ikke født tidligere, men vil bare si at jordmoren min anbefalte å massere ca 3 min daglig de 4-6 siste ukene nedentil med hvetekimolje (Fåes kjøpt i helsekostforretninger).
Klem Månestråle T-25.
Nennemor
18-08-2002, 03:29
Jeg har revnet litt begge gangene, men det gjorde meg ingenting. Det var litt ubehagelig etterpå første gangen, fordi storesøster ble tatt med sugekopp og det var nok flere sting den gangen. Andre gangen var det bare et par, tre sting. Det var vondere å sy etterpå enn det var å revne, så jeg kommer ikke til å gidde å prøve å forebygge neste gang heller.
Tidl. bruker
18-08-2002, 16:24
Hei!
Jeg revnet forrige gang, de hadde et spesielt navn på akkurat den måten å revne på - innover i skjeden. Jeg kjente ingenting til det, men hadde store problemer hver gang jeg måtte tisse i flere uker etterpå. Nå har jeg ingen problemer. Jeg har tro på at hvis man kan få la tyngdekraften hjelpe til - noe jeg ikke fikk - så kanskje man ikke trenger klippes eller å revne.
Klemz
En viktig ting for å unngå å revne er å slutte å presse når rien gir seg! Det er veldig fristende på slutten å bare presse i vei for å få babyen ut, men trykker du uten en ri til å hjelpe deg kan du lett revne. Jordmoren vil sannsynligvis be deg om å slutte å presse og vente på neste ri -- og da er det viktig å gjøre som hun sier, selv om det gjør kjempevondt og du helst vil presse videre.
Hilsen Gida - som gjorde som jordmoren sa og ikke fikk så mye som en rift denne gangen (måtte klippe første gangen pga. tang).
Tidl. bruker
19-08-2002, 01:36
Eg måtte klippes for at poden skulle klare å komme seg ut.
Hadde en veldig(!!) laang fødsel, som resulterte i at eg og livmora var totalt utslitt når det virkelig gjaldt.
Uten klippinga hadde det nok blitt verre.
Men det ble kun sydd 5 sting, og det ble heller ikke klipt så dypt.
Revnet ikke i det hele tatt.
Når det gjelder å få ut den lille, så var eg villig til hva som helst.
Berget meg akkurat unna vakumet & legen.
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.