Vis full versjon : Noen som har peiling??
Jeg var hos jordmor i dag, der fikk jeg et hefte "Graviditet, fødsel og den nye familien". i dette heftet fant jeg en side om tvillinger - trillinger, og der står det: "Jo eldre man er, jo større er sjansen for å få tvillinger. Det skyldes at kvinner i 30 årene utskiller flere modne egg ved hver eggløsning, i takt med at eggenes kvalitet blir dårligere."
Jeg er snart 31 år, betyr det at mine tvillingegg er dårligere enn andres?! Eller betyr det at kroppen min slipper flere friske egg i høyere tempo fordi den biologiske klokka tikker? Jeg må si jeg liker dårlig tanken på at mine egg i utgangspunktet skulle være dårligere enn enlingeegg..
Noen som har peiling?..
Aud:baby: :baby: 15+2
karlista
03-11-2002, 13:23
Hei.
Jeg er ikke ekspert på området, men har hørt begge disse argumentene.(flere egg-dårligere kvalitet)
Men, jeg har ikke hørt dem i sammenheng om du skjønner.
Altså, noen kvinner "slipper" mer enn ett egg ved eggløsning. Dette gjelder for kvinner som er 30+, men det gjelder også yngre kvinner (gjerne arvelig disponert).
Etterhvert som en blir eldre blir ofte eggkvaliteten dårligere. Dette gjelder, etter hva jeg har skjønt, alle kvinner. (derfor anbefaler de fostervann-prøver av dem over 40 år).
Men jeg vil tro at i de fleste tilfellene er alt i den skjønneste orden.
Jeg tror ikke du skal engste det for dette.
Snakk med jordmor/ lege om dine tanker omkring dette ved neste time.
Hilsen Karlista 31+3
:storeb:, :stores: og to i magen :baby: :baby:
desuten er du for ung til å egentlig høre til denne kategorien, det er kvinner over 35, jeg mener jeg har hørt 37 og oppover dette er vanligere hos. Det er selvsagt individuelt og sjansene øker med alderen for to egg - og jeg har alltid tenkt at det er den biologiske klokken som tikker i livmoren og at eggstokkene derfor tar litt ekstra sats - men altså, ikke særlig vanlig for så unge kviner som deg, du er nok heller disponert på annet vis, eller så kan de jo være eneggede, og da faller jo all denne argumentasjonen på stengrunn...;)
lazylionezze
04-11-2002, 16:45
Hvis du slapp to egg og begge ble befruktet så funker de jo som bare rakkeren :D
Takk for beroligende svar,- jeg slår meg herved til ro med at "det funker som bare rakker'n":D
Forresten er de toeggede..
Aud:storeb: Laurits og:baby: :baby: 15+6
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.