PDA

Vis full versjon : bekkenløsning

monicaa
16-08-2002, 19:40
åååååå, har vært hos legen i dag og han har gitt meg diagnosen bekkenløsning med gangvansker... Håpet å trodde at smerter i rygg og i bena var forbigående.
Håper bare på at det ikke blir verre for det har jeg ikke "tid" Til. Har fått henvisning til fysioterapi/manuell terapi noe som er gratis mens man er gravid og 6 mnd. etter fødsel.
Noen som har råd og tips for ikke bli verre??? Noe jeg ikke bør gjøre?
En annen ting jeg lurer på er at alle sier jeg ikke skal løfte tungt, hvorfor og hva menes med tungt?? Det kan fort bli noen kilo når jeg har vært å handlet eller vasker hus og flytter på møbler , rister salongtepper...

Elma
16-08-2002, 22:22
Hei Monica! :)

Når du kommer til fysioterapeuten kommen han/hun til å lære deg masse nyttige ting for å bedre hverdagen din. Som bekkenløsningspasient blir du prioritert - så du kommer fort til. Sikkert i gang allerede neste uke. ;)

Det er kjedelig å ha bekkenløsning, men det er fult ut til å leve med noen måneder. Tar du det med ro så er du kvitt det etter fødselen.

Lykke til! Vi er mange som sliter med det samme! :stakar:

Noni
17-08-2002, 02:12
Undersøk med jordmor og/eller med fødeavdelingen der du skal føde om de har tilbud om akupunktur, det var rene mirakelmiddel for meg:) og jeg kunne kaste krykkene og fungere normalt etter en god del behandlinger.

:stakar: GOD BEDRING!

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (26+5)

birnaa
19-08-2002, 20:44
hei der.
eg har sjølv bekkenløsning for 4.gang og kan kanskje si at eg har rimilig god erfaring. Denne gangen har eg vært helt sykemelt siden uke 17.
Min erfaring er, ta det med ro og ta det litt mer med ro. Husarbeid er bann, spesielt støvsuging og vasking av gulv.
Bæring av tunge saker, og matvarer er også ikkje godt.
Men vis du trenger å bære matvarer så prøv å ha jevn tunge i begge hender. Stå med lik tyngde på begge bein alltid....
Når du snur deg i senga prøv å ha beina samlet og også når du står opp og legger deg, physioterapeuten viser deg sikkert hvordan.
Hvil deg før du blir trøtt eller kjenner store smerter.
Eg går turer men aldri langt og prøver altid å sette meg ned når eg kjenner at eg er begynt å bli trøtt.
Små barn skal man ikkje holde på, ikkje større heller men det er litt vanskeligare å sie nei til dei små. Prøv å legge alt til rette slik at du ikkje trenger å bøje deg ned hele tiden, f.ex. når du henger opp klær, ha med deg en krakk eller noe til å ha baljen på. Det kan hende at jordmora har noen hjelpemidler ho kan låne deg, eg fik låne sklimadrass,en stol til å ha på kjøkkenet, krykker og ei klype til å plukke opp ting og tang med(kjempenyttig).
Men det er veldig vigtig å ta det med ro og ikkje prøve å stå på lengst som muglig, da kan det være fare for at detta ikkje gir seg etter fødselen.
LYkke til vidare og ta imot all den hjelp du kan få, du kommer til å behøve den.
:findag:

sarah
20-08-2002, 00:15
ja...huff, bekkenløsning/:leiseg:

Jeg har vært sykmeldt siden uke 7 pga bekkenløsning. Fikk det i de siste 2 mnd. med min første.....den gikk over med en gang ungen var ute. Denne gangen derimot har dessverre svangerskapet vært en eneste lang pine pga bekkenløsningen:( Jeg er total funksjonshemmet og klarer knapt å dusje stående. Har krykker og bruker rullestoler på lange gåturer. Dessverre er det ikke noe som har hjulpet meg......

Det er litt kjedelig når man må gå med dette i flere måneder og klarer ikke å stå opp og lage brødskive til minsten:bonk:

Jeg har prøvd å være sterk og tøff og "late som" jeg ikke har bekkenløsning...men endte med å gråte av smerte i ettertid.

Beste råd er å ikke utfordre smertene, hvis det er ekte bekkenløsning (vondt i skambenet og nedre del av korsryggen...begge sidene av halebenet, SAMTIDIG) da er den beste trening.....horisontal. Altså å ligge mest mulig og gjøre minst mulig.

Heldigvis har jeg en :blush: fantastisk ektemann som masserer meg jevnlig hjemme og det lindrer. Dessuten har jeg lært han massasje som skal gjøres med føttene. Vi sitter på hver vår kant av senga (jeg ligger utstrakt med knærene opp og han sitter ansikt til ansikt med meg). Han plasserer da sine hæler inntil rompeballen mine og masserer og knar med disse. Og "skyver" på plass bekkenet. Tro meg,........det er det eneste som lindrer når smertene er uutholdlige.......fører meg igjennom natten i hvertfall.. Prøv dere frem med denne massasjen. Den er så god!!:klapp:

Lykke til videre!

Sarah

28+1

toby
21-08-2002, 00:23
Her var det mange gode råd å få.:klapp:

Jeg har også fått bekkenløsning, humper til tider rundt på krykker.
Har fått henvisning til FT.
Jeg vet at det er mulig å få Akupunktur på sykehuset under fødselen, så det vil jeg prøve.
Selv er jeg Aromaterapaut, men det er ikke så lett å massere seg selv, og så er det så mange soner jegskal passe på nå.
Men jeg er blitt anbefalt fotsoneterapi, så det skal jeg prøve nå.
Fikk noen meeget nyttige brosjyrer hos legen min, og så står det en reportasje i bladet Gravid denne gangen og bekkenløsning.

Toby 29+0