PDA

Vis full versjon : Jeg har så lyst på hus!

Bente83
18-08-2004, 16:40
Synes alle kjøper hus/leilighet for tiden! jeg vil og det!!! Dumme bank som ikke vil gi oss lån bare fordi jeg fremdeles går på skole!!
Svigersøsteren min og samboeren hennes kjøpte seg hus til 2220000kr igår....Den som bare hadde hatt råd til det.....

Marry
18-08-2004, 16:49
Kjenner meg godt igjen.Det er kjipt å leie, man bor liksom litt på andres nåde og det kan føles utrygt.Spesielt nå som dere skal ha barn.

Har dere forresten prøvd forskjellige banker?Vi fikk først avslag i husbanken fordi jeg ikke var i jobb.Men så fikk vi lån i en "vanlig" bank.Det er nok forskjellig praksis i de forskjellige bankene.Det er jo kanskje verdt å undersøke?
Og jeg skal love deg at det er deilig når man endelig får kjøpt seg noe eget.Vi kjøpte i nov 01 og har ikke angret en dag:nikker:

tøtta
18-08-2004, 16:49
Vi skal mest sannsynligvis bygge nå vi. Mangler bare tomtepris så er alt i orden, så til sommeren bor jeg mest sannsynlig i en enebolig:hyper: Og ikke en leid leilighet:nikker:

Panthea
18-08-2004, 16:58
Skjønner du synes det er kjipt å leie! :klemme:
Vi kjøpte for halvannet år siden, og det er så deilig å ha sitt eget! :D

Irene
18-08-2004, 17:38
Hvis dere setter opp et detaljert budsjett som viser hva dere har i disponibel inntekt pr måned og hvilke utgifter dere vil få pr måned (kommunale avgifter, utgifter til bil, forsikring, strøm/oppvarming, barne'ting', mat, legebesøk, tannlegebesøk, klær, fritidsaktiviteter og ferier) og så viser at dere sitter igjen med en sum som gjør at dere kan betjene et lån av en viss størrelse så kan det være at banken vil gi dere lån. Ellers er det også mulig å be kommunen om å kausjonere for lånet. Da må dere søke om det til en eller annen nemnd som jeg ikke husker navnet på. Ring kommunen og spør. Det som er viktig er at budsjettet er realistisk og at det viser at dere kan klare dere med de utgiftene slik at banken føler at risikoen de tar er minimal.

Det er sikkert ikke noen trøst, men det er jo ikke så mange som har sitt eget hus når de er 21 år (hvis det er fødselsåret ditt 83 står for). Vi kjøpte nettopp vårt første hus og skal ta over om kort tid. Vi er 32 og 34 år... Jeg har stort sett leiet og kjøpte min første leilighet i 2001 når jeg var 29 år... Det jeg prøver å si er; du får helt sikkert ditt eget hus! Du må bare gjøre et av to valg; få det nå og leve på et veldig stramt budsjett, eller leie noen år til og så kjøpe når du har fast inntekt og dermed er 'kredittverdig'.

Lykke til!

Mymlen
18-08-2004, 19:32
du kan kjøpe mitt? det er så billig at jeg nekter å tro at det kan være vanskelig å få lån....

annonnsen (http://www.finn.no/finn/realestate/object?pdc=1092849260512&id=4481455)

(neida, jeg er IKKE desperat etter å få solgt.... :sparke: )

Bente83
18-08-2004, 22:01
Hvis dere setter opp et detaljert budsjett som viser hva dere har i disponibel inntekt pr måned og hvilke utgifter dere vil få pr måned (kommunale avgifter, utgifter til bil, forsikring, strøm/oppvarming, barne'ting', mat, legebesøk, tannlegebesøk, klær, fritidsaktiviteter og ferier) og så viser at dere sitter igjen med en sum som gjør at dere kan betjene et lån av en viss størrelse så kan det være at banken vil gi dere lån. Ellers er det også mulig å be kommunen om å kausjonere for lånet. Da må dere søke om det til en eller annen nemnd som jeg ikke husker navnet på. Ring kommunen og spør. Det som er viktig er at budsjettet er realistisk og at det viser at dere kan klare dere med de utgiftene slik at banken føler at risikoen de tar er minimal.

Det er sikkert ikke noen trøst, men det er jo ikke så mange som har sitt eget hus når de er 21 år (hvis det er fødselsåret ditt 83 står for). Vi kjøpte nettopp vårt første hus og skal ta over om kort tid. Vi er 32 og 34 år... Jeg har stort sett leiet og kjøpte min første leilighet i 2001 når jeg var 29 år... Det jeg prøver å si er; du får helt sikkert ditt eget hus! Du må bare gjøre et av to valg; få det nå og leve på et veldig stramt budsjett, eller leie noen år til og så kjøpe når du har fast inntekt og dermed er 'kredittverdig'.

Lykke til!
Det går ikke uansett, for banken har sine egne satser de går etter, ang hvor mye man f.eks. bruker på mat/husholdning o.l. pr måned. Er vel kanskje likegreit å vente litt..sånn til jeg er ferdig på skolen hvertfall..

unca
18-08-2004, 22:21
Vil dele min erfaring med huslån:

Jeg går på skole, er nå ferdig med 2 kl på bacelorgrad i sosialt arbeid. samboeren har fast jobb som elektriker.
jeg satt opp et detaljert budsjett for to år fremover i tid. (året med permisjon og det siste året på skolen) Jeg hadde med papirer som viser hva jeg har krav på av inntekt i perioden. vi fikk huslån i samboerens bank. han har vært kunde der i mange år, har ingen anmerkninger og sparer 500 kr i mnd på bsu.

vi kjøpte hus i juli.

vi gjør det slik at i de to årene som kommer så betaler vi ikke avdrag, bare renter, og når jeg er ferdig på skolen så begynner avdragene. da får man råd til det. for renta er ikke dyr. det blir jo som å leie disse to årene , men det er deilig å ha enebolig og vite at vi har lån på det og det er v årt.

masse lykke til.

kittikatt
18-08-2004, 22:28
du kan kjøpe mitt? det er så billig at jeg nekter å tro at det kan være vanskelig å få lån....

annonnsen (http://www.finn.no/finn/realestate/object?pdc=1092849260512&id=4481455)

kjempefint hus da.... meeen har kjøpt eget og jeg trenger ikke to... forøvring ligger det på riktig side av mjøsa ;)

Evah
19-08-2004, 11:01
Vet så godt hvordan du har det... Jeg har også kjempe lyst på hus. Vi leier leilighet med 2 soverom, og med 2. unge på vei kan det bli trangt. Har planer om 3. unge om ikke altfor mange år frem i tid, og da blir det for lite her :nikker: . Eneste positive er at det er mamma som eiger huset, og derfor ikke så dyr husleige, og vil vi pusse opp/ ha noe fiksa så ordner vi det sammen med mamma og samboeren hennes og de betaler. Vi har også tilgang til hele hagen. Men :bryn: skal begynne på skolen igjen neste høst for å bli ingeniør, og jeg skal også på skole igjen, så vi må nok bare vente. Kjipt er det, vertfall når vennene våre begynner å bygge hus :urk: . Men nå er vi bare 23 år også da, så hastverk har vi ikke, blir tidsnok store lån :dåne: .

Duracell
19-08-2004, 11:22
Helt enig!!!

Jeg har ennå ikke fortalt "nyheten" til noen i min familie, tenkte jeg skulle vente til jeg passerte de magiske tolv ukene. Siden vi er en liten familie, regner jeg med at mamma kommer til å gå i taket av lykke, og hadde håpet på en del økonomisk støtte der fra. Bestefar bor alene i et stort gammelt, men fint hus, og vil gjerne at det skal bli i familien. Ikke at jeg vil at "Høvdingen" skal bli tullete og havne på et eller annet hjem, men ... uff, det høres slemt ut.

Det hadde vært den beste løsningen på sikt... Men vi bor fint i den leiligheten vi leier nå, den er stor og lys og trivelig uten slemme husverter, så jeg tror nok vi skal overleve.

klem

maj
19-08-2004, 15:23
Vi fikk etableringslån i kommunen, og betalte bare rentene de første 3 årene. Og alt mens eg bare var en 20 år gammel student.. Men min mann er ferdigutdannet da..

Har du lyst har du lov.. Men du bør kanskje undersøke litt først..

Jannike_79
19-08-2004, 16:15
Vi eier vår egen leilighet, men jeg har lyst på enten større leilighet eller hus fordet.. Vi fikk startlån av kommunen, har dere sjekket ut det? Eneste de ser på er at dere har mulighet til å betjene lånet, og de er ganske snille og prøver å ordne det for dere..

Mymlen: Skjønner ikke at du ikke har fått solgt enda, det er jo kjempefint og så billig da..

Mymlen
19-08-2004, 21:29
Mymlen: Skjønner ikke at du ikke har fått solgt enda, det er jo kjempefint og så billig da..

skjønner ikke jeg heller, kan jo ha noe å gjøre med at vi hadde visning første helgen i fellesferien, og at megleren min vistnok er flink til å fremheve at veien ikke akkurat er så bra :mumle:

yoghurt
19-08-2004, 22:07

Ja, det er virkelig billig! :dåne: Av og til skjønner jeg ikke helt hvorfor vi bor her nedi gryta i en leilighet som koster et middels statsbudsjett... :undrer:

:ide: Bor du der fremdeles? Så kan dazzl3d få tissepause neste gang vi kjører forbi på vei til hytta :knegg:

Yoghurt

Meg selv
19-08-2004, 23:02

Et helt hus til 690 000! Det skulle vært her! Har du mer du skal "gi bort"?

Alice
20-08-2004, 11:34
Kjenne meg i gjen, vil å kjøpe hus no selvom vi snart skal flytte inni det fine huse. Men så vet vi ikke helt kor vi vil kjøpe hus, så da hjelpe det lit. Trur desuten ik vi heller får lån:mumle: ..

Mymlen
20-08-2004, 13:24
:ide: Bor du der fremdeles? Så kan dazzl3d få tissepause neste gang vi kjører forbi på vei til hytta :knegg:

Yoghurt

Nei, bor ikke der...men dere kan jo kjøpe det og bruke det som tissepause-sted?????

pssst....visning på lørdag

yoghurt
20-08-2004, 17:14
Nei, bor ikke der...men dere kan jo kjøpe det og bruke det som tissepause-sted?????

pssst....visning på lørdag
Litt dyrt for bare å gå på ramma, kanskje :hehehe:
Men lykke til med visningen!

Yoghurt

maya80
21-08-2004, 16:00
Sjekk med andre sier jeg også, kjenner to der han jobbet hun gikk på skole de fikk innvilget lån de var bare rundt 18-19 begge to og ventet barn