PDA

Vis full versjon : 4 katter og..

Tidl. bruker
18-08-2004, 22:09
baby... Nå er det sånn at jeg venter en baby i desember og lurer litt da på om hvordan det er å ha 4 katter da? Har det gått bra med dere her eller blir det for mye.. (det vet vel kanskje dere som har oppdrett?)
Jeg har 3 og spekulere på å ta inn en til , hvis ikke blir den avliva før uka er omme for at det ikke er min pus. Veldig snill pusi men eier kan dessverre ikke ha den pga diverse ting.
Nå har jeg passet denne pusen i 4 dager og har fått veldig godt inntrykk av den , og siden hun er 4 år og ganske rolig..noen som kan gi meg gode råd?? Hvordan gjør dere det med en baby i huset i tillegg til puser..
Skal jeg beholde katten?? det er jo bare en katt til.. :flau:

Majen
18-08-2004, 22:14
Vi har to katter, og det har ikke vært noe problem for oss. Klart det blir mer støsuging enn ellers og ellers litt annet små plukk. Men Martin har masse glede av kattene, og kattene er veldig snille mor Martin. Så jeg har ingen innvendinger mot å ha katter og barn i hus. Lykke til!

unca
18-08-2004, 22:14
Hei! Jeg har ikke katter, men vil bare fortelle deg en ting. Lillebroren til kameraten min døde da han bare var noen mnd gammel. Katten ville kose og la sg på halsen hans. gutten ble kvalt. Derfor er jeg veldig negativ til dette. du har sikkert planer klare for å unngå dette, men jeg ville bare si det. i tilfelle du ikke har tenkt på det, men det har du sikkert.:nikker:

Tidl. bruker
18-08-2004, 22:18
Hei! Jeg har ikke katter, men vil bare fortelle deg en ting. Lillebroren til kameraten min døde da han bare var noen mnd gammel. Katten ville kose og la sg på halsen hans. gutten ble kvalt. Derfor er jeg veldig negativ til dette. du har sikkert planer klare for å unngå dette, men jeg ville bare si det. i tilfelle du ikke har tenkt på det, men det har du sikkert.:nikker:vel, jeg vet godt at dette kan skje, men ingen av kattene mine ligger oppe ved halsen osv.. og dem vet godt hva FY og NEI er ..
Jeg avliver ikke kattene mine for at det kommer en baby i huset heller da..
da får det være en saklig god grunn.. Men det jeg ikke helt vet om jeg skal ta inn denne 4 katta.. :undrer:

Angelcat
18-08-2004, 22:40
Bare :liste: meg inn jeg :)

Vi har 2 voksne katter, de er ikke så begeistret for lillemor.
Men den tredje katten vår er en kattunge på omtrent 3mnd.
Den har en tendens til å legge seg der det er mennesker og varme, så om det betyr oppå lillemor gjør ikke katten noe.

Men det "vokser" det vel av seg når den blir større.

Eneste jeg anbefaler er å holde øya vidåpne.
Å la kattene være aleine med lillemor gjør jeg ikke.

Så vist en tar sine forhåndsregler mener jeg det kommer til å gå bra å ha 4 katter :nikker:

Lykke til!

:liste: lister meg "hjem" igjen jeg

Tidl. bruker
18-08-2004, 22:44
vet jo at man ta sine forhåndsregler, men blir aldri å la kattene være sammen alene med lillebabyen uansett da..
(man vet jo aldri)

Eternal
18-08-2004, 22:58
Har selv 4 katter (en er for tiden borte :trist: ), og snart 4 barn. Mine barn er vokst opp med katter, og vi har aldri hatt noe problem på hverken den ene eller andre måten. Eneste jeg vil advare masse mot er at iallefall mine katter elsker barnevognen. Derfor er jeg uhyre påpasselig når ungene sover ute. Bruker alltid myggnett og ser vognen hele tiden. Men som du sier...; man tar sine forhåndsregler.

Azina
18-08-2004, 23:51
Har selv 4 katter (en er for tiden borte :trist: ), og snart 4 barn. Mine barn er vokst opp med katter, og vi har aldri hatt noe problem på hverken den ene eller andre måten. Eneste jeg vil advare masse mot er at iallefall mine katter elsker barnevognen. Derfor er jeg uhyre påpasselig når ungene sover ute. Bruker alltid myggnett og ser vognen hele tiden. Men som du sier...; man tar sine forhåndsregler.

Dette bør man være forsiktig med uansett om man har katt selv eller ikke. Andres katter kan jo lete etter et varmt sted å sove. Det finnes kattenett til vogn og sprinkelseng, dette har jeg tenkt å kjøpe. Selv om katten min ikke er noe gla i å ligge på mennesker. Hun liker ikke engang å ligge på fanget. Har hørt at det kan være lurt å sette opp sengen før babyen kommer, og fylle den med brusflasker, da finner katten ut at dette ikke er et egnet sted for å sove. Da vil den unngå sengen også etter flaskene er borte.

Nussa
19-08-2004, 00:36
Hei! Jeg har ikke katter, men vil bare fortelle deg en ting. Lillebroren til kameraten min døde da han bare var noen mnd gammel. Katten ville kose og la sg på halsen hans. gutten ble kvalt. Derfor er jeg veldig negativ til dette. du har sikkert planer klare for å unngå dette, men jeg ville bare si det. i tilfelle du ikke har tenkt på det, men det har du sikkert.:nikker:Katter gjør det samme med "våre" barn, som sine egne kattunger.. De vil gjerne passe på de, holde de varme o.s.v. Derfor skjer det at de legger seg i barne sengen, UANSETT OM DE PLEIER Å GJØRE SLIKT ELLER IKKE.. Jeg har selv tre katter, de er veldig snille, kjælne og gode puser, som aldri ligger oppunder halsen på oss, MEN jeg vil ikke ta sjangen og satse på at det ikke skjer. Derfor er det viktig å ta forhåndregler for slikt. Myggnetting, som noen sa her, fungerer fint. Utenom det, finnes det også et sånt "beskyttelseslokk" til barnesenger o.l.

Som sagt, jeg ville ikke tatt sjangsen på at det ikke skjer, men jeg vil heller ikke måtte omplassere/avlive kattene våre heller, derfor er det bedre å være føre var...:nikker:

Tidl. bruker
19-08-2004, 10:57
Dette bør man være forsiktig med uansett om man har katt selv eller ikke. Andres katter kan jo lete etter et varmt sted å sove. Det finnes kattenett til vogn og sprinkelseng, dette har jeg tenkt å kjøpe. Selv om katten min ikke er noe gla i å ligge på mennesker. Hun liker ikke engang å ligge på fanget. Har hørt at det kan være lurt å sette opp sengen før babyen kommer, og fylle den med brusflasker, da finner katten ut at dette ikke er et egnet sted for å sove. Da vil den unngå sengen også etter flaskene er borte.vi har satt opp sengen vi. men den er fylt med mye annet barneutstyr at dem synes det er ubehageli å ligge der :)

Azina
19-08-2004, 14:52
Et annet tips er å begrense oppmerksomheten man gir kattene før babyen kommer. Katter kan reagere negativt dersom de plutselig ikke får masse kos slik som før fødselen. Dette kan blant annet gi utslag i markering for å dekke over luktene til babyen. Så det er ikke noe lurt å gi katten ekstra mye oppmerksomhet før babyen kommer pga. dårlig samvittighet.

maja
19-08-2004, 14:56
Ta den nye pusekatten du ;)

maj
19-08-2004, 14:57
Ta den nye pusekatten du ;)

:nikker: Hva gjør vel en pus fra eller til????

maja
19-08-2004, 15:09
:nikker: Hva gjør vel en pus fra eller til????
:nikker: Jeg :hjerter: katter!
Tror ikke jeg har klart å si nei hvis noen spurte om jeg kunne ta en pus til.
Men så har jo selvfølgelig :bryn: veto-rett i den saken da.... :mumle:
Jeg kan gjerne ta alle pusene i hele verden jeg :hyper:

hovann
19-08-2004, 16:16
BEHOLD KATTEN! (stakkar lille pysen som dør viss ikke)
Vi har også 4 katter, 2 hann og 2 hu, de er jo bare så fine alle sammen, og det jeg tenker minst på er det å ha barn og dyr sammen. -det går som regel alltid bra! (viss ikke hele familien har allergi og sånnt,da er det jo en skjans for at bebyen også får det) men viss ikke så synes jeg dere skal prøve å se. -ingen skade i det. -bebyen kan ikke bare få allergi sånn helt uten videre om du har katt, -da må det ligge latent.

nei kos deg med pysene og magen du, og ta ting som det kommer.:nikker:

lykke til :klemme:

Ede
19-08-2004, 16:51
Behold katten. :nikker:

Har man tre, og har lyst på en til, er det neppe et praktisk problem. Man passer jo på barnet sitt uansett, og de fleste vet at de bør passe på slik at pus og baby ikke trenger å være alene sammen. (Tenker på dette med at de kan legge seg over ansiktet.)

Jeg har hatt mange katter, men akkurat nå har jeg bare en. Jeg fikk henne da hun var fire-fem uker (av FOD, som jeg jobbet litt for før, moren var påkjørt og drept) og vi har flasket henne opp. Hun er verdens snilleste og mest renslige katt (hun har aldri gjort noe utenfor kassen!), men hun tror nok i større grad enn andre katter jeg har hatt at hun er barnet vårt. Hun blir lett sjalu, så jeg er spent på hvordan hun vil reagere på det nye familiemedlemmet.

Det har aldri vært aktuelt å kvitte seg med henne, men vi vente henne av med å sove på soverommet vårt for tre måneder siden.

Ettersom hun er sjalu i utgangspunktet ville vi ikke nekte henne å sove på soverommet fra samme dag som babyen kom inn... Da virker det mer fornuftig å være ferdig med den delen. :nikker:

Leste endel om katter og babyer i begynnelsen av graviditeten, og da kom jeg over en artikkel med en litt annen vinkling. - Husk å beskytte katten mot babyen! Å la katten få ha do og matskål på en plass hvor den får være i fred, slik at den slipper å hive i seg maten, eller ikke "tør" å gå på do fordi den kan bli forstyrret. Følg med på at den ikke blir herjet for mye med. En måte å se ting på som jeg ikke hadde tenkt mye på, men som virker veldig selvfølgelig når man leser det. :nikker: