Vis full versjon : Arvelig??
Jeg har hört at svangerskapssymptomer (saerlig morgenkvalme :spy: :spy: ) er arvelig fra mor til datter, dvs. at datters svangerskap ligner mors svangerskap.
Selv var min mor og söster ikke kvalme naar de var gravide. Jeg er heller ikke kvalm :klapp: (ennaa...... - og haaper det holder seg slik...)
Noen andre som har hört om dette? Stemmer det for dere og mödre/sösken?
Lineamor
02-11-2002, 17:31
Jeg mener å ha lest et sted at svangerskapssymptomer ikke skal være arvelig og at to svangerskap slett ikke trenger å være like hos samme person. Men jeg synes ofte jeg hører om folk som kan bekrefte det motsatte. Selv har jeg hatt et lett svangerskap med lite kvalme og andre plager og sånn ser det ut til å bli denne gangen også. Moren min hadde det omtrent på samme måte. Vi har også hatt fødsler av omtrent samme varighet.
Så selvom det kan være forskjeller tror jeg hvordan morens svangerskap har vært ofte gir en pekepinn ihvertfall.
Linejenta
02-11-2002, 18:10
jeg kvalm, ganske så mye og, men det begynner å avta nå (er i uke 10) Mamma var ikke kvalm i det hele tatt, mens mormoren min var kvalm i hele svangerskapet.
Men svimmelheten hadde mamma, men ikke så mye som meg..
Vet ikke riktig om det er arvelig men både og må jeg vel si for min del.
Klem
Etter det min mor forteller var hun veldig kvalm da hun var gravid, mens jeg er litt kvalm, men har ennå ikke hatt trang til å kaste opp. Tror heller ikke at det er arvelig. Symptomene kan jo variere fra svangeskap til svangerskap hos samme kvinne.
Tror nok ikke det er arvelig, men det er jo ikke til å komme ifra at mange av symptomene nødvendigvis må bli ganske like fra mor til datter ;).
Mine tre svangerskap har vært vidt forskjellige. Med nr 1 var jeg ikke kvalm i det hele tatt, ikke trøtt, men jeg fikk urinveiskolikk.
Nr.2 ga meg både trøtthet og kvalme i bøttevis. Men det gikk over etter ca 10 uker.
Nr.3 forløp med en ekstrem trøtthet, ingen kvalme.
I tillegg fikk jeg både bekkeløsning, svangerskapsdiabetes og store ødemer.
Nå så er jeg trøtt, har fått diabetes igjen - og kvalmen melder seg til kvelden.
Vidt forskjellig altså. Det samme gjelder fødselene.
Mens min mor har hatt både lette svangerskap og fødsler. Så vi er ikke like i det hele tatt.
Er ganske plaget av kvalme om dagen, men siden jeg er sykmeldt er det ikke så farlig. Gruer meg til å gå tilbake til jobb om en uke dersom jeg er like dårlig.
Mamma var veldig plaget av kvalme i begge sine svangerskap, men har lansert teorien om at jeg kommer til å slippe billigere unna fordi jeg ikke pleier å bli så kvalm i andre situasjoner.
Blir sjelden bilsyk, båtsyk ol., oh hun mener det kan komme til å skåne meg for de verste rundene.
Men jeg vet nå ikke, jeg. ...Vandrer rundt i leiligheten med en rød plastbøtte på slep. Kaster opp minst en gang hver dag.
Det verste er å dusje. Jeg kan rett og slett ikke dusje uten at jeg begynner å spy. Det er noe med den varme dampen, tror jeg.
Trøster meg med at det er et godt tegn, og at det forhåpentligvis går over om noen uker.
Trolley 6+2
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.