PDA

Vis full versjon : Hva man ikke skal spise? Hjelp.

Ariel_1977
20-08-2004, 11:40
Nå begynner jeg å bli litt småstresset. Og litt oppgitt også tror jeg.

Har nettopp lest gjennom denne linken en gang til ang hva man skal/ikke skal spise under graviditet.
http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html (http://snt.mattilsynet.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html)

Nå ser jeg jo at jeg har spist flere av de tingene......
Jeg visste at man ikke skulle spise rødt kjøtt,men jeg tenkte rett å slett ikke på at spekeskinke også er det...så det har jeg spist. Visste heller ikke at man skulle holde seg unna pålegg nær utløpsdato.....jeg har jo spist roastbiff (som ikke var rød) den dagen den gikk ut.....

I linken over snakkes det jo om misdannelser og alle mulige ekle ting. Hvor farlig er det egentlig?

Jeg er foreløpig bare 8+2 og skal ikke til kontroll hos jordmor/lege før på 11+1.

Hvis det som står i den linken stemmer og ting er så farlig - hvorfor er det ikke allmennkunnskap? Det er jo ikke alle gravide som sitter å lese all mulig fakta på nettet. Jeg husker jo fra sist jeg var gravid at man ikke skulle spise rødt kjøtt og vaske grønnsaker og frukt men det var alt jeg fikk vite dengangen. Hvordan skal man vite alt dette av seg selv? Hvis disse tingene var så viktig burde ikke noen opplyst om dette da jeg ringte helsestasjonen å sa jeg var gravid feks?

julibe
20-08-2004, 13:56
Jeg (dette er bare mine meninger) tror at det er ganske,liten sjanse for å bli smittet av noe som helst. Norge er et land med gode kontroller av kjøtt og matvarer.

Selvsagt KAN det skje at det er bakterier i kjøttet, men det er jo forsvinnende liten sjanse for at det er tilfelle. Det er ikke større sjanse for å bli smittet når man er gravid, men konsekvensene er ofte mer alvorlige. Defor blir man advart, selv om sjansene er små for at man skal bli smittet.

Jeg har selv spist rødt kjøtt og spekemat, men sørget for at det har vært frosset først.

Jeg har også spist roastbiff, i begynnelsen av svangerskapet, før jeg tenkte på at det kunne være noe skadelig. Røkelaks har jeg også spist... og sikkert mye annet jeg ikke burde spise.

Ingenting tyder på at det er noe galt med min baby til nå hvertfall...

Barbita
22-08-2004, 08:12
Faren for å få toxoplasmose her i Norge er ganske liten, men den er der.
Det er mye større sjans for å bli smittet om man er i sydligere strøk.

Jeg for min del har hatt katt i ca 20 år, jeg har spist rå kjøttdeig (ikke en engangshendelse heller) og rå bacon (knallgodt!), blodige biffer har jeg også spist, og jeg har ikke alltid vært like nøye med å vaske frukt og grønnsaker.
Da jeg skulle få svar på toxo-prøven var jeg temmelig sikker på at jeg allerede var smittet, men det var jeg ikke.
Og det eneste jeg ble frarådet fra å spise, var gatekjøkkenmat (i tilfelle hamburgeren ikke var skikkelig stekt).

Nå som jeg er gravid passer jeg på å vaske frukt og grønt, jeg spiser ikke rå bacon eller kjøttdeig, men spekeskinke spiser jeg.

Det er greit å være litt forsiktig når man er gravid, men jeg synes det er unødvendig å bli helt hysterisk også.

Bluelady
27-08-2004, 13:24
Det er greit å være litt forsiktig når man er gravid, men jeg synes det er unødvendig å bli helt hysterisk også.

Helt enig :nikker:
Sist jeg var gravid for 2 år siden så spiste jeg spekemat og røykelaks gjennom hele svangerskapet. Rykelaksen spiste jeg fersk slik som anbefalt, men spekematen spiste jeg fordi jeg ikke hadde hørt eller lest noen steder at det kunne være farlig. Spiste til og med spekeskinke som vi hadde tatt med fra Spania jeg... det hadde jeg aldri gjort nå når jeg vet, men jeg visste ikke.
Og hvis det var så farlig hvorfor ble jeg ikke da opplyst.. både legen min og jordmora mi hadde snakket om fy-mat til meg.

Lucie
02-09-2004, 13:46
I den linken står det at man ikke skal spise innholdet i krabbeskall, men at klør og slikt fungerer godt.

Hva med hummer, reker, kreps, blåskjell..?

Vil gjerne vite :)