PDA

Vis full versjon : Svangerskaps trøtthet ingen sykdom!?

celinemamma
30-08-2004, 12:37
Uff sitter her og er litt lei meg og frustrert!:undrer:
Var hos legen til kontroll i dag og ønsket meg delvis sykemelding fordi jeg nå er suupertrøtt! Trøttheten er altoppslukende og det hjelper ikke legge seg tidlig på kvelden når man er oppe maange ganger i løpet av natten for å tisse.
Det går ganske greit å stå opp om morgenen, men etter noen få timer så er jeg like trøtt igjen. Det er jo ikke så lett å jobbe da! I tillegg så pendler jeg og kjører minst 1 time hver vei til jobb. :trøtt:

I mitt forrige svangerskap så var jeg slik fra uke 8 til 16, noe som resulterte i blant annet bulking av bilen fordi jeg var så trett og uoppmerksom. Den gang var jeg delvis sykemdlt (husker ikke akkurat prosentgrad).

Men nå - Legen sier at trygdekontoret ikke utbetaler sykepenger pga "normale symptomer på svangerskap"! Det at jeg er trøtt er ingen sykdom! Hva skal jeg gjøre? Legen sier at i følge de nye sykemeldingsreglene så har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge arbeidssituasjonene, bla, bla...... Men hva skal arbeidsgiver gjøre da? Hvis de gjør slik at jeg kan sove en times tid et sted på jobben midt på dagen så må jeg jo hente inn igjen den timen fordi jeg må jobbe 37,5 timer i uka! En hvil midt på dagen er jo en pause! Dessuten så har jeg ikke fortalt noe om at jeg er gravid til hverken familie eller arbeidsgiver enda!

Noen med lignende erfaringer? Har legen min rett i forhold til trygdfekontoret?

Tidl. bruker
30-08-2004, 12:55
Søkte litt på nett, eneste jeg fant ang. tretthet og sykdom/gravidiet var dette (http://www.lommelegen.no/art/art536.asp).

Det er sant som legen sier at arbeidsgiver skal forsøke å tilpasse arbeidsoppgaver best mulig... Men som du selv sier kan det i ditt tilfelle uansett ikke tilpasses godt nok.

Ikke mye hjelp å få fra meg, beklager...
:comfort:

Meg selv
30-08-2004, 13:13
Hei!

Jeg er sykmeldt til 12+6 på grunn av kombinasjonen abortfare og trøtthet. Så hos meg har i allefall trøttheten noe av skylden. Jeg synes du skal snakke med legen igjen. Det hadde vært umulig for meg å jobbe fullt, men jeg håper jeg klarer det nå fremover. Jeg jobber litt hjemmefra, men det er begrenset hva jeg har av arbeidsoppgaver uten å være på kontoret. Prøv å tenk etter hvordan dagene kan gjøres enklere for deg, uten full sykmelding. Med så lang reisevei er det nesten ikke hjelp i litt kortere dager, men kan du jobbe noe hjemmefra? Eller få hvile på jobben, ikke ved å jobbe lenger, men å være sykmeldt en time eller to midt på dagen? Det er helt grusomt å ha det slik. Nå har jeg vært hjemme i over en måned, og har nesten ikke gjort noe som helst, annet enn det aller mest nødvendige. Stakkars mannen min som både er på jobb og vasker huset!

Lykke til fremover.

Det var en bra link, ELT!

nolo
30-08-2004, 14:16
Er det bare meg som syns det er merkelig at en ikke kan få sykmelding dersom plagene/symtomene er en følge av graviditet, men hvis de samme symptomene opptrer hos en ikke gravid er det mulig å bli sykmeldt?:undrer:

Jeg syns det må være grenser for hvor friske og raske og normale vi skal erklæres. Vi er vel for ..... forskjellige med forskjellige behov fordet om vi har kul på magen:mumle: .

Jeg har fått gradert sykmelding bla pga trøtthet, og hadde ikke taklet hverdagen uten. Snakk med legen din igjen!

Marry
30-08-2004, 14:30
Jeg syns det må være grenser for hvor friske og raske og normale vi skal erklæres. Vi er vel for ..... forskjellige med forskjellige behov fordet om vi har kul på magen:mumle: .
Jeg er så enig med deg!Det er lite som provoserer meg mer enn utsagn som "svangerskap er ingen sykdom".Nei det er greit det, men du verden for enn unntakstilstand det er!Og for ikke å snakke om alle plagene man kan få av et svangerskap.For min del er ikke mulig å kombinere jobb, to barn på utsiden og ett på innsiden.Det orker jeg bare ikke.Jeg er 100% sykemeldt, alt pga svangerskapsrelaterte plager.Så får folk se så ned på meg de bare vil, jeg bærer på et barn!

Synes du skal snakke med legen din en gang til Celinemamma.

VLN
30-08-2004, 14:31
Er det bare meg som syns det er merkelig at en ikke kan få sykmelding dersom plagene/symtomene er en følge av graviditet, men hvis de samme symptomene opptrer hos en ikke gravid er det mulig å bli sykmeldt?:undrer:

Jeg har fått gradert sykmelding bla pga trøtthet, og hadde ikke taklet hverdagen uten. Snakk med legen din igjen!

Men, hadde du blitt sykemeldt pga trøtthet hvis du ikke var gravid?

Lilliank
30-08-2004, 15:39
Men, hadde du blitt sykemeldt pga trøtthet hvis du ikke var gravid?
Da kan du vel kanskje gjøre mere med det? F.eks legge deg tidligere??
Det nytter ikke med graviditetstrøtthet, og alle gangene en må tisse osv.

celinemamma
30-08-2004, 16:01
Takk for alle svar! Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til legen min som kan hjelpe!

Han sa ikke at han ikke kunne skrive ut en sykemlding, men at trygdekontoret kom til å nekte å betale sykepenger! Ergo vil altså arbeidgiver trekke meg i lønn tilsvarende prosentandelen jeg er sykemeldt.

Jeg er så enig i alt dere skriver om at dette er en unntakstilstand og vi ber jo ikke om en sykemelding for å prøve å utnytte et i utgangspunktet godt velferdstibud Vi gjør det fordi vi trenger det!

Normalt sett er trøtthet selvforskylt. Så sant man ikke har et søvnproblem som gjerne skyldes andre problemer igjen. Og man kan jo si at dette også er selvforskylt, jeg visste jo at det ville komme. Men jeg kan jo ikke la være å bli gravid fordi jeg i 6 til 8 uker blir veldig trøtt!!!!

Hvilken betegnelse må stå på sykemeldingen for at trygdekontoret skal godta den? Skulle gjerne likt å visst det..... Kan ikke legen bruke litt smidighet uten å lyve? Jeg fikk inntrykk av at dette var noe som hadde blitt strengere i forbindelse med de nye sykemeldingsreglene:mumle:

pludre
30-08-2004, 22:45
Hei

Blir så inderlig irritert over enkelte av svarene du får her :urk:

Jeg er sykmeldt pga. trøtthet, og det 100%, for jeg klarer rett og slett ikke å holde meg våken på jobben.

Er liksom ikke mye vits i en bussjåfør som sovner bak rattet :urk:

Den dagen jeg var på veg over i motgående felt med bussen fordi øynene bare ramlet igjen, ringte jeg til legen og klagde min nød.

Og jeg fikk sykemelding på flekken, var ikke spørsmål engang :nikker:

Og trøttheten min var ikke selvforskyldt, den var bare der, jeg kunne sove 10 timer hver natt, allikavel var jeg så trøtt at jeg måtte legge meg til å sove i baksetet på bussen når jeg hadde muligheten, for i det hele tatt å klare neste tur......

Syns dette hørtes rart ut med trygdekontoret at de nekter å betale ut sykepenger.... :undrer:

Snakk i alle fall med legen din en gang til, ikke gi deg på tap :klemme:

Masse lykke til fra meg

:klemme: fra Pludre 13+3

dazzl3d
31-08-2004, 03:26
Det er opp til legen din å vurdere om du er syk eller ikke, ikke trygdekontoret. Og har legen sagt du er syk, må trygdekontoret pent betale deg sykepenger!
Ekstrem tretthet er sykemeldingsgrunn god nok, og kan godt gå under svangerskapsrelaterte plager som kvalifiserer til sykemelding/sykepenger. Problemet er at legene har fått i oppdrag å begrense antall sykemeldinger slik at statistikkene skal se litt penere ut, og greier de ikke det så får de bråk med myndighetene. (Det gjør de faktisk!) Hvis du er virkelig alvorlig plaget synes jeg du skal sette hardt mot hardt og kreve ordinær sykemelding, alternativt %-vis, aktiv sykemelding e.l. Graviditet er som sagt ingen sykdom, men det er heller ikke noen garanti for at en ikke kan bli syk!

Ulla
31-08-2004, 10:17
Hva med å ringe Trygdekontoret og høre hva de har å si? Det er godt mulig at legen tar feil!

Lille Ru
31-08-2004, 10:46
Hmmm, jeg var da sykemeldt for det der i begynnelsen...
Gikk på aktiv sykemelding, slik at jeg fikk komme senere, fordi min trøtthet som regel førte til :spy:
Nå var dette før de nye reglene, men vi er IA-bedrift, så sånn sett skal reglene være de samme... Så jeg fikk nå lov :undrer:

Georgia
02-09-2004, 17:25
Det er virkelig frustrerende at det skal vaere saa stor forskjell fra lege til lege. Det er slitsomt og vondt aa ikke bli hoert naar man er saa sliten og troett at man ikke fungerer. Jeg har det saann naa mot slutten av svangerskapet og det er vanskelig aa bli hoert. Hver dag paa jobb den siste uken har jeg bare hatt lyst til aa graate, saa sliten er jeg. Ikke gi deg! Det er ingen som kjenner din kropp bedre enn deg selv. Det er alt for mye prat om at svangerskap ikke er noen sykdom. Nei, det er ikke det, men det er tungt arbeid. Alle skal fortelle deg hvordan du skal ha det og faa hoerer deg naar du proever aa fortelle dem hvordan du virkelig har det. Ta vare paa deg selv og :baby: du og sloss litt med legen hvis du maa. :klemme:

lila71
24-09-2004, 10:13
Hva er egentlig gradert sykmelding? Min arbeidsgiver og jeg diskuterte det tidligere i uka, og hun syntes jeg skulle snakke med legen om dette. Jeg er utslitt, og klarer så vidt en full arbeidsdag + 3 timer ekstra som det ofte blir.

Tidl. bruker
24-09-2004, 12:59
Hva er egentlig gradert sykmelding? Min arbeidsgiver og jeg diskuterte det tidligere i uka, og hun syntes jeg skulle snakke med legen om dette. Jeg er utslitt, og klarer så vidt en full arbeidsdag + 3 timer ekstra som det ofte blir.
Gradert sykemelding betyr at du ikke er fullt sykemeldt, men delvis. Man må være sykemeldt minst 20% for at trygdekontoret skal dekke sykepenger til arbeidsgiver. Man kan f.eks. begynne med 50% sykemelding, og så øke eller minske den etter behov. Man kan da bli enig med arbeidsgiver om man f.eks. skal arbeide halve dager eller annen hver dag.

Norah22
25-09-2004, 00:03
:sove: Jeg var også veldig mye trøtt i begynnelsen av svangerskapet... men etterhvert kvikner du til å får mer overskudd... bare sov når du føler for det hvis du har mulighet... ingen skam å sykemelde seg pga det... Frisk meld deg når du føler du er kvikkere igjen... skal love deg du får nok energi... vil gjøre alt... supert...:):hyper: Lykke til!!