PDA

Vis full versjon : Røyk og gravid

Beate2
04-11-2002, 16:51
Hei alle sammen.

Jeg er en røyker. Jeg venter nå barn nummer 2. Da jeg var gravid første gang, klarte jeg å stumpe røyken. Jeg holdt meg bort fra røyken i 2 år. Så begynte jeg igjen med å ta meg en røyk til fest osv.

Denne gangen har jeg ikke klart å stumpe røyken...ennå iallefall.

Jeg røyker ca 5 for dagen. (Prince ekstra mild) Jeg har forsøkt å slutte, men har så langt ikke klart det.

Kjenner meg selv så godt, at når jeg hører fostret sin hjertelyd for første gang, vil jeg ikke ha samvittighet til å forsette.

MEN: JEG VIL GJERNE SLUTTE NÅ!!!

Har dere noen tips, på hvordan jeg kan stumpe røyken nå. Vet at all moral sier at man må tenke på barnet og giften den får i seg.

Det er nettopp derfor jeg spør dere om hjelp nå!

Er det flere som røyker, som har klart eller ikke klart å slutte nå?

Klem Beate

Maz
04-11-2002, 17:22
Har hørt mye om røykeslutt-boka til Allen Carr. Har iallefall tenkt å kjøpe denne til min røykende mann. Så vidt jeg vet har denne en anderledes vinkling og er veldig effektiv.

Du vet problemet er ikke å slutte (du gjør sikkert det flere ganger om dagen) det er bare så veldig vanskelig å ikke begynne igjenn.

Jeg er helt røykfri nå, men har flere ganger holdt opp i et år for så å ta bare en....

Lykke til. Dette fikser du

:klapp: :klapp:

MokkMokk
04-11-2002, 18:06
Jeg har sluttet, men har dessverre ingen "vidunderkur" å gi deg.
For meg var det bare et spørsmål om motivasjon og viljestyrke,
og det fikk jeg nok av i massevis da jeg fant ut at vi ventet barn.. :hjerter:
verene-mannnen sluttet sammen med meg, for å støtte meg,
siden han også syns det er kjempeviktig at jeg ikke røyker nå.
Det hjalp jo også mye - å slippe å se ham røyke når jeg ikke kan.

For meg funket altså dette, men det gjør sikkert ikke det for alle. :uff:

Ønsker deg lykke til, dette greier du om du vil! :klapp:

Klem,

liefje
04-11-2002, 23:00
Hei paa deg,

Jeg er nybakt ex-röyker. Hadde liksom alltid sagt til meg selv at jeg skulle slutte naar jeg ble gravid, men tiden varte og rakk för det skjedde (vi prövet i over 4 aar og hadde nesten gitt opp haapet). Sluttet likevel paa dagen da jeg fikk vite det. Da hadde jeg vaert oppe i minst 20 röyk per dag, noen dager BETRAKTELIG mer...

Som Verene, har jeg ingen vidundertips, det er kun viljestyrke og tanken paa den lille - intet annet - som gjör at jeg "holder ut" uten röyk. Det hjelper litt at det store röykesuget (i.e. tanken paa en röyk er det minst en gang i timen) forsvant etter en uke. Naa tenker jeg paa röyk bare saann cirka 1 gang om dagen...

Jeg har tidligere sluttet (men holdt bare ut 3 maaneder) med boken til Carr - den er virkelig bra. Snakker om hvordan man skal slutte saa man kan nyte livet/maten/en fest etc. fordi livet/maten/en fest i seg selv er verdt nytelsen. Som röyker er det jo saann (i alle fall var det saann for meg) at jeg liksom ikke helt kunne nyte ting uten aa ha en röyk sammen med den tingen... Det er jo dumt aa vaere en slik slave, eller hva?? Dette prinsippet bygges paa i boken, paa en veldig bra og lettlest maate.

Jeg har ikke bestemt meg for om denne röykeslutten skal vare for alltid. Det blir liksom saa drastisk. Men paa den annen side har jeg over hodet ingen tro paa at "skikkelige" röykere som meg kan bli feströykere etter at de har sluttet - for meg er det enten/eller. Og tilbake til de usunne 20+ om dagen vil jeg egentlig ikke naa som jeg har det utrolig fint uten.

Önsker deg lykke til og masser av styrke!!!

Gina
04-11-2002, 23:08
....

bobla
05-11-2002, 13:52
jeg er også en x-røyker...hadde desverre ingen problemer med å slutte å røyke før jeg skulle ha barn...tok ganske mange år før jeg ble gravid og da er jo motivasjonen på topp!!

jeg rett og slett bare sluttet!!

det er mange gode tips over her så jeg bare ønsker deg riktig lykke til:klapp: :klapp:

(9+1)

charlie
05-11-2002, 15:01
du kan også prøve røykeslutt-produktene til f.eks. nicorette.

det står på at du ikke skal bruke dem når du er gravid, men HALLO: man skal jo ikke røyke heller. jordmor har sagt til meg at av valget mellom to onder osv. er dette bedre.

hva du trenger,kommer litt an på "røykebehovet" ditt. hvis du har behov for noe å ha i hånda, er inhalatoren en god ide. .evt tyggegummi. hvis du allerede er nede i 5, tror jeg ikke det er en så god ide med plaster, det vil jo i tilfelle bety at du trapper OPP.

fordelen med disse hjelpemidlene i forhold til røyken ,er at du da ikke får i deg karbonmonoskyden etc., alle disse kullstoffene til lungene, men bare nikotin. det er tross alt bedre enn "full pakke" av gift som du får fra en røyk.

bare pass på at det ikke tar overhånd, sånn at du bruker dise tingene mer enn for "verdien" av 5 sigaretter, for da er du fort ute å kjøre...

;)

opus
05-11-2002, 15:27
Jeg mener at det bare er å bestemme seg for at nå er det slutt. Ikke dille med allslags bøker og hjelpemidler.

Jeg gikk fra 20 til 0 sigaretter da jeg testet positivt forrige gang. Men jeg lovet meg selv at jeg skulle få ta meg en røyk på julaften, da virket det ikke så uoverkommelig (dette var i oktober). Julaften kom og gikk uten at jeg røkte. Slike delmål satte jeg meg hele tiden, og en dag så tenkte jeg ikke på røyk i det hele tatt.

Har klart å holde meg røykfri siden(unntatt på fest) og det er jeg glad for nå som jeg er gravid igjen.

Lykke til med røykekutt :)!