PDA

Vis full versjon : stoffskifte

millie
31-08-2004, 15:40
Jeg har et lett forhøyet stoffskifte.I februar,altså lengefør jeg ble gravid var jeg hos legen min og tok en rutinesjekk.Da var Tsh på 7,47 og fritt tyroxin 17.Normalen på Tsh er 0,2-4,5 så det var bare litt forhøyet.
Tok deretter nye kontroll der åde ths og fritt tyroxin var fine,men antistoffet tbo var på 148( normalen er mndre enn 60)
Fikk brev fra lgen min at jeg skulle ta ny kontroll om 6 mnd,noe jeg gjorde nå da jeg ble gravid.
Nå har jeg ikke sett svarene selv,men ringte til legekontoret i dag for å høre,fikk bare med meg at tsh nå var på 6,32,dvs lett forhøyet.Vet faktisk ikke om de tok TBO denne gangen.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med stoffskifteproblemer i svangerskap?Jeg har lest mye om at stoffskifteproblemer kan føre til abort,og at det er mye uvitenhet ute og går hos fastlegene.At man bør søke inforamsjon og time hos folk som kan mye om nettopp dette.Jeg er så usikker,fordi jeg vet alt for lite om dette,og da jeg spurte en lege jeg var hos(ikke fastlegen)så sa han bare at stoffskifte aldri kunne påvirke svangerskapet.
Ikke vet jeg ,noen som vet mer om dette?
Burde jeg snakke med legen om å begynne på thyroxin?

millie:klemme:

Hufsa
31-08-2004, 19:32
Hei!

Er gravid i uke 31, og har over tid hatt et forhøyet stoffskifte. Blir på grunn av dette fulgt spesielt opp i svangerskapet, men har ikke hatt noen problemer jeg kan knytte til dette i svangerskapet. Stoffskifteforstyrrelser er kompliserte saker som skal behandles og utredes av spesialister, men jeg kan gi deg noen svar basert på mine egne erfaringer.

Du har ikke prøvesvar som er forendlig med høyt stoffskifte, men lavt stoffskifte. Tsh produseres i hypofysen, og har til oppgave å fortelle skjoldbrukskjertelen hvor mye tyroksin den skal produsere. Produseres det for mye (høyt stoffskifte), senkes tsh og kjertelen demper produksjonen. Motsatt når det produseres for lite tyroksin (lavt stoffskifte); tsh stiger og kjertelen produserer mer tyroksin. At du har høy tsh indikerer derfor at kroppen din oppfatter at det produseres for lite tyroksin. Tsh har, såvidt jeg har fått forståelse av fra speialisten jeg går til, i seg selv ingen betydning for svangerskapet. (Jeg har hele tiden hatt verdier mellom 0.001 og 0.03 i dette svangerskapet).

Derimot har det du kaller fritt tyroksin (går ut fra at det er det som omtales på alle prøvesvar som ft4?), stor betydning under svangerskapet. Normalområdet for verdier av ft4 varierer med analysemetoder i ulike laboratorier (normalområdet hos ditt laboratorium skal være oppgitt på prøvesvaret), men i alle de normalområdene jeg har vært borti, er 17 godt innenfor normalen, både i topp og bunn. Slik jeg tolker dette har du derfor ingen umiddelbar grunn til bekymring. Men - du må få dette sjekket av noen som kan noe om dette - det er det desverre ikke alle leger som kan. Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om en henvisning til indremedisiner neste gang jeg var hos legen.

Legen som sa at stoffskifte aldri kunne påvirke svangerskapet, var fullstendig og totalt på jordet. ALVORLIGE (en helt annen kategori enn det jeg antar du lider av) stoffskifteforstyrrelser påvirker hele kroppen, og kan gjøre det vanskelig å bli gravid, øke sjansen for ufrivillig abort, fosterskader, lav fødselsverkt og for tidlig fødsel.

Håper dette ga noen svar - les mer her:
http://www.thyreoidea.dk/cgi-all/index.pl?side-5-07.htm

Du kan også beøke dette forumet og finne informasjon:

http://www.toreolsen.com/forum/

Lykke til!

Tidl. bruker
02-09-2004, 10:29
Så vidt jeg kan forstå, har ikke du høyt stoffskifte, men lavt. Jeg har også litt lavt stoffskifte, og går på tyroxin for det. Min fastlege mente at vi ikke trengte å gjøre noe med det, men da jeg ba om henvisning til spesialist fikk jeg en helt annen informasjon og måtte starte med tyroxin ganske umiddelbart. Da jeg begynte på medisin, var min TSH på 3,81. Spesialisten sa da at når jeg er gravid må jeg medisineres slik at TSH ligger på mellom 0,40 og 1,40. Jeg har nå fått den ned til 1,53. Jeg synes du også bør komme i kontakt med spesialist (endokrinolog). Jeg vil råde deg til ikke å stole på fastlegens informasjon. De kan alt for lite om temaet og kan fort si noe som er uriktig.

Antistoffene trenger du ikke å bekymre deg for. De er ikke så veldig forhøyet, og de forandrer seg heller ikke særlig over tid. Selv har jeg antistoffer på over 1000, og det er heller ikke så ille ifølge spesialisten.

Angående om stoffskiftet kan påvirke svangerskapet, så har jeg også snakket med spesialisten om dette. Han sa da at man må ha ekstremt lavt stoffskifte for at det skal kunne føre til abort o.l. Verdier som vi har er såpass normale at det trolig ikke vil gjøre så mye. Men husk at når vi har lavt stoffskifte går kroppen vår på lavgir; dvs. at alt går tregere. Og når vi har en liten baby inne i oss som skal utvikles, er det viktig at ting går i rett tempo der. Vårt stoffskifte indikerer også hvordan babyens stoffskifte er. Det ideelle er derfor at vi gravide har et velregulert stoffskifte.

Lykke til! Send meg gjerne en pm dersom jeg kan hjelpe deg med mer informasjon om stoffskiftet. Og husk at dette er ikke noe du trenger å stresse med, men at det er greit at en spesialist følger deg opp nå som du er gravid. :lykketil:

Tullejenta
02-09-2004, 11:16
Tenkte bare jeg kunne føye til det at antistoffene viser bare at det er en autoimmun sykdom, og det er dessverre ingenting de kan gjøre med det har jeg blitt fortalt. Ellers så kan jeg bare skrive under på det at det kan være vanskelig å bli gravid om stoffskiftet er for lavt. Er det for høyt kan du også få problemer. Men mye henger nok sammen med hvordan du føler deg, hvis din generelle allmenntilstand er konstant svak er min teori at kroppen ikke orker å være gravid i tillegg. Men etter at jeg ble gravid har mine prøver faktisk bare blitt bedre, tror tsh'n bare var på 3 og noe sist...(og det er det minst 2 år siden sist den var).

millie
02-09-2004, 13:15
hei ,takk for svar! ja lavt stoffskifte,jeg har skrevet helt feil.Blandet at tsh er lett forhøyet og dermed skrevet høyt stoffskifte.
ja jeg må ta det opp med fastlegen min til uken,da har jeg time.Jeg blir så lei av at legene ikke kan dette,at man må mase seg til å bli henvist.Jeg jobber i helsevesent selv,og vet hvor tilfeldige mange ting kan være.Viss man ikke skriker seg til ting,blir det ofte ikke gjort noen ting.
Men jeg skal iallefall først og fremst snakke med hun fastlegen min om dette,og si at jeg gjerne vil bli henvist spesialist.
Takk for svar igjen :)

:klemme: Millie

Tidl. bruker
03-09-2004, 09:16
Jeg blir så lei av at legene ikke kan dette,at man må mase seg til å bli henvist.Jeg jobber i helsevesent selv,og vet hvor tilfeldige mange ting kan være.Viss man ikke skriker seg til ting,blir det ofte ikke gjort noen ting.
Men jeg skal iallefall først og fremst snakke med hun fastlegen min om dette,og si at jeg gjerne vil bli henvist spesialist.
Høres fornuftig ut! :nikker: Vil bare fortelle deg hvordan jeg gjorde det for å komme til spesialist. Fastlegen min hadde nemlig sagt i flere år at prøvene mine var normale, til tross for at jeg følte meg uopplagt. Jeg stolte på dette i lang tid og sjekket ikke verdiene mine. Til slutt havna jeg innom et forum på nettet der normalverdiene var oppgitt. Jeg ringte da og fikk mine verdier og fant ut at de var utenfor normalen. Da jeg ikke stolte på fastlegen min, ringte jeg direkte til endokrinologisk avdeling på sykehuset og fikk snakke med en spesialist. Jeg fortalte hva verdiene mine var, hva fastlegen hadde sagt og at jeg ønsket å bli gravid. Neste gang jeg var hos fastlegen sa jeg at jeg hadde snakket med spesialisten og at han ba om at jeg ble henvist til sykehuset. Da skrev legen ut henvisning, selv om han fortsatt var uenig i at prøvene var unormale.

Så dette kan kanskje være en lur vei å gå for deg også? Jeg er i alle fall oppgitt over fastlegen min! :mumle: Tenk på alle de av hans pasienter som sliter med å bli gravide samtidig som de går med ubehandlet stoffskiftefeil! Det er til å gremmes over.... :urk:

millie
04-09-2004, 00:17
hm,ja da skal jeg også gjøre det sånn.Da skal jeg ringe han/hun en dag jeg er på jobben på sykehuset.Kjekt å gjøre det mens jeg er i "hvitt",tas ofte litt mer seriøst da merker jeg :)

Takk for tipset!

:klemme: millie