PDA

Vis full versjon : Hvordan går det med matvanene deres, jenter?

Trolley
04-11-2002, 19:50
Har dårlig samvittighet om dagen for at jeg spiser så lite sunt.

Med kvalmetokter og generelt ganske laber form, blir det lite å skryte av på matfronten om dagen.

Når kvalmen er på sitt verste orker jeg ingenting. Når kvalmen gir seg kan jeg skynde meg å kaste i meg den mest lettvinte jeg kan komme på. Går mye i sjokolade, potetgull og ferdigmat, enda jeg veldig sjelden spiser dette ellers.

Trodde før jeg ble gravid at jeg skulle bli kjempeflink og spise bare sunt for den lille sin skyld.

Trolley 6+3:blush:

Lineamor
04-11-2002, 22:27
Kvalmen varer heldigvis ikke evig. Jeg er ikke kvalm selv, men vil bare trøste deg med at om det er vanskelig å leve opp til alle idealene mens du er kvalm så har du jo fortsatt god tid på deg i etterkant.

Selv er jeg heller ikke så flink som jeg var forrige gang. Da hadde jeg bare meg selv å passe på... Med en liten tass som krever sitt både av oppmerksomhet og innbydende kost blir ikke maten like gjennomtenkt for meg som jeg kanskje kunne ønsket. Jeg bøter på det verste med å ta trankapsler (de blir man ikke kvalm av, når jeg tar de om kvelden gulper jeg ikke opp den ekle smaken i det hele tatt) og å drikke appelsinjus eller Weifa -C te (nypeekstrakt med mye c-vitamin) til hvert måltid så får jeg ihvertfall jern o g D-vitaminer i meg (c-vitamin til maten øker jernopptaket).

Lykke til videre, håper kvalmen gir seg.

Madsine
04-11-2002, 22:30
Når jeg får lyst på noe å spise mellom kvalmen tar jeg det jeg har mest lyst på, og det kan jeg love deg ikke er så sunt.

Håper dette blir bedre etter hvert når kvalmen gir seg, føler egentilg at jeg har lov til å spise det jeg har mest lyst på nå.

Det må da være bedre å få i seg noe enn ingenting?:???:

Neelie
04-11-2002, 23:00
:D
Jeg er så kvalm at jeg spiser det jeg har lyst på, de få ganger jeg har lyst på noe.

Dessuten så "må" jeg ha noe å spise raskt når jeg er sulten. Her en dag så jeg noen deilige laksekoteletter på tv og fikk veldig lyst på det. Heldigvis hadde jeg frossen laks i fryseren. Jeg hev meg rundt og tok ut en kotelett til tining, men akk...:gal2: Når den var tint fikk bare synet av den meg til å brekke meg..:latter:

så nå planlegger jeg ingenting lenger... Det går mye i kjeks, dessuten er maccaroni med ketchup ganske så raskt å vispe sammen :D

Dårlig samvittighet? JA! Men håper denne kvalmen går over om ikke så lenge slik jeg kan få i meg litt mer sunne ting...

liefje
04-11-2002, 23:08
Först av alt: Stakkars dere som er kvalme!!! Jeg er heldigvis spart for dette, men föler med dere. :stakar: :stakar: Kan godt forstaa at man frotser liltt i godsaker naar man har det slik!!

For senere (etter at kvalmen gir seg, mener jeg):
Kanskje det ville hjelpe om vi delte paa oppskrifter som er gode og sunne og lettlagede? Hva synes dere?

Gina
04-11-2002, 23:13
...

agre
04-11-2002, 23:36
Jeg er heldigvis spart for særlig kvalme, men er merkelig og annerledes enn før i matveien.

Jeg HATER tanken på kyllingfilet, som jeg likte så godt før. Sjokolade eller kaker er også helt ut.... Ganske bra, egentlig, men er veldig glad i frukt for tiden. Men jeg liker ikke oppskrifter eller matprogram, jeg som egentlig er kjempeinteressert.

Min last er imidlertid lakris. Jeg spiser IFA og heksehyl og alt mulig.

Og så får jeg innfall av ting jeg MÅ ha. Fiskepinner er fantastisk godt, det er jeg som bestemmer middagen for tiden. Må jo ha noe jeg orker tanken på. Men det er min kjære mann som må lage den mens jeg sover før-middag. Det er sikkert ikke lett å være en god mann for oss denne tiden :)

Limbo
05-11-2002, 12:13
Eier ikke særlig matlyst for tiden, men suppe går glatt ned den.
Ellers har jeg alltid vært glad i lakris og det har hjulpet meg når jeg er litt uggen.

9+3

amarige
05-11-2002, 13:53
Sist jeg var gravid gikk det i ristede loffskiver med vann til i kvalmeperioden, klarte ingenting annet, så jeg gikk ned 5 kg. på 5 uker. Da kvalmen gav seg spiste jeg mest brødskiver, og drakk litervis med melk. Spiste også endel frukt. Middag orket jeg ikke, hvis jeg ikke fikk den servert av noen andre....

Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle prøve å spise litt mer variert. Er kvalm hele dagen, så jeg sliter veldig. Hater å kaste opp, så jeg prøver å unngå det. Men jeg spiser kneippbrød med leverpostei, toast, og helseklibrød når jeg er på det kvalmeste. Prøver meg på potetgull innimellom for å få i meg noe, men uansett hva jeg spiser så smaker det papp. Gleeeder meg til det går over, er driiitlei av å ligge hjemme på sofaen hele dagen.

Gretchen
05-11-2002, 20:40
Ungen tar det den behøver uansett, så det er deg det går utover, det er ihvertfall en trøst. Jeg sørger for å ha frukt i nærheten, er kvalm selv, og orker ikke kaker, sjokolade og potetgull, så jeg har spist masse frukt i det siste. Har til nå gått ned 4,5 kilo (det har jeg ikke vondt av - har en del å ta av..) Slik hadde jeg det i de to forrige svangerskapene også.
Lykke til videre
Gretchen 10+1 ;)

kristina
06-11-2002, 11:27
Jeg sliter også med kvalmen, og matlysten begrenser seg derfor noe. Men jeg er veldig glad i noe som er salt og surt. Salt lakris er bra og sitroner og mandariner er kjempegodt.

Ellers spiser jeg ganske vanlig kost. Prøver å følge resten av familien. Men det blir en del småspising innimellom, og da er en kakemann, kjeks eller chips det jeg hiver meg over for å unngå den værste kvalmen.

Skal være så glad når denne kvalmen gir seg og jeg kan begynne å spise normalt igjen.

klem kristina :baby: :baby: