PDA

Vis full versjon : Folat.. hvor mye egentlig?

Rasmine
01-09-2004, 14:14
Jeg er usikker på hvor stor dose folat en egentlig skal ta hver dag:undrer: . I de trankapslene fra Møllers (omega 3 med folat) står det at med to tabletter (anbefalt døgndose) får en i seg 0.2 mg. Så har jeg en pakke med vitaplex ("gravide og ammende alt i ett") og her får en også i seg 0.2 mg, og det står på pakken at det er et "komplett kosttilskudd som dekker dagsbehovet til gravide og ammende". MEN så har jeg hørt at ny-gravide skal ha dobbel dose folat, og en jeg kjenner (som er sykepleier og har tre barn selv) anbefalte apotekkjøpt folsyre 0.4 mg:dåne: . Så det har jeg kjøpt og på pakningsvedlegget står det at en skal ta en tabl. hver dag første tre måneder av svangerskapet.

Det er jo ganske stor forskjell på 0.2 mg og 0.4 mg... Er det det samme hva en tar??? Jeg blir ganske forvirret jeg, og har ikke lyst til å ta verken for mye eller for lite:flau: . Foreløpig så tar jeg 0.4 mg... pluss trankapsler!

Noen som har peiling på dette? Er det skadelig å ta for mye folat?

Forvirra hilsen fra Rasmine

Vennen
01-09-2004, 14:34
Hei!

Jeg tok de man kjøper på apoteket de første tre mnd. Altså 0,4 mg. Men i 5. mnd tok legen en blodprøve av meg, der han også sjekket folatinnholdet mitt. Jeg lå da under minimumsverdien, og må ta folat 1 mg i nye tre måneder. Det har jeg nå gjordt i 2 mnd, og verdiene er på 11. (de skal ligge på mellom 6 og 30). Du kan jo bare høre med legen din når du skal dit, og be de sjekke dette på deg også for å være på den sikre siden.

Tror det skal holde med de man får på apoteket. Men jeg minnes at det var en diskusjon tidligere på dette også, så hvis du går inn på søk og søker etter folat, så kommer det sikkert opp noen diskusjoner.

Eller du kan ta en telefon til legen, de vil jo alltid ha mest greie på slikt.

Mamablue
01-09-2004, 15:03
Ta den folaten du kjøpte på apoteket du.. :nikker:

Anbefalt dose når man går gravid er 0,4 mg.

:klemme: Fra meg...

Tidl. bruker
01-09-2004, 15:32
Jeg har lest/lært/hørt (husker ikke) at folat er et vannløselig vitamin, så det skal ikke være skadelig med for mye - det skilles bare ut fra kroppen igjen.

:klemme:

Andrea_mor
01-09-2004, 15:34
1 tablett om dagen! 0,4 mg

Flying Biscuit
01-09-2004, 18:28
... og for å gjøre det enda mer forvirrende, anbefaler de visst 0,8 mg i USA... (ifølge min gravide venninne i Oregon)

Happy
01-09-2004, 20:18
... og for å gjøre det enda mer forvirrende, anbefaler de visst 0,8 mg i USA... (ifølge min gravide venninne i Oregon)
De vurderer å øke anbefalt dose her også ,så det er i alle fall ikke for galt å ta det vanlige kosttilskuddet og en tab. med folat i tillegg.

Tidl. bruker
02-09-2004, 14:39
Sniker meg inn... Jeg syns du skal skifte til de vanlige trankapslene (altså de uten folat) og ta 0,4 mg fra apoteket folat ved siden. Gjorde jeg de tre første mnd, og det funket helt fint.
Folat er et form for B-vitamin. Det er vannløselig og ikke fettløselig som A og D. Dermed tisser du bare ut det du evt. får for mye. Så det er sikkert ikke farlig å ta for mye. Men du kan jo snakke med jordmor/lege om det også. Sånn do's and don'ts samtale ;)
:liste:

Cattis
02-09-2004, 15:55
Hei,

jeg er med i et prosjekt om ernæring på Rikshospitalet, der sa legen at man skal ta folat under HELE svangerskapet. 0,4 mg de tre første md (de jobber med å endre dette til 0,5 mg), og så 0,2 resten av sv.skapet + når du ammer. Dersom du ikke er flink til å spise folatholdige grønnsaker skal du ta 0,4 under hele sv.skapet. (samt en hel del andre vitaminer - gravitamin som kan kjøpes på apoteket inneholder alle disse)

Legen fortalte at de jobber med å få endret denne feilinformasjonen til gravide, og var helt rystet over at så få er klar over dette.

Som hun ene her sa, det er vannholdig vitamin, og det kroppen ikke tar opp tisser du ut.

Er du i tvil om hva du vil tro hør med legen/j.moren din.

Jeg tar ihvertfall nå folat (bruker gravitamin + trantabletter) hver dag.

:lykketil:

tjm
02-09-2004, 18:38
Jeg valgte også og bruke dem man kjøper på apoteket 0,4 mg disse tok jeg de tre første mnd av svagerskapet,nå tar jeg en kapsel med triomega om dagen + 2 tabletter med hemofer pga jernmangel.

Rasmine
02-09-2004, 20:04
OK:kidoki: ! Tusen takk for oppklarende svar, folkens! Det er ikke alltid like lett å vite for en skarve førstegangsgravid....:flau:

Klem til dere alle fra Rasmine:gravid: