PDA

Vis full versjon : Liggestilling

Nehe
02-09-2004, 13:10
Hei,
vet ikke helt hvor jeg skal putte dette dumme spørsmålet mitt.
Men idag har jeg fått det for meg at jeg klemmer det lille nurket mitt flat hvis jeg ligger på ryggen og sover.
Magen er jo ganske stor når jeg står og ligger på siden, men ganske flat når jeg ligger på ryggen.....
Jeg legger meg på ryggen hver natt i søvne, sikkert litt lei av å ligge på siden.
Har prøvd å lese meg frem til dette i utallige bøker og brosjyrer. Det står jo ikke noe om det, så da er det sikkert greit.
Bare lurte på om noen andre tenker "like dumt".

Hilsen en litt bekymret gravid.
Nina

Elise_
02-09-2004, 13:36
Det er i tilfellet ikke babyen du klemmer flat, men dine egne tarmer, magesekk og blodårer.

Det står flere steder at man ikke bør ligge flatt på ryggen de siste ukene, men nå vet jeg ikke hvor langt du er på vei. Da kan man nemlig klemme en hovedpulsåre, og det er ikke bra. Når man er våken kjenner man ubehag ved at man blir svimmel og/eller kvalm, men jeg vet ikke hvordan det er når du sover.

Nurket har det nok helt topp inni der uansett hvordan du ligger. Men kanskje du skal ha en helling på senga eller en pute under halve kroppen, sånn at du ikke ligger helt flatt. (Det er ikke noe farlig så lenge man ligger bittelitt skjevt..)

Kanskje noen andre gir deg et bedre svar. ;)

Happy
02-09-2004, 14:09
Så lenge det ikke er ubehagelig for mor å ligge sånn, så er det ikke farlig for babyen. Jeg har ikke hatt problemer med å sove på rygg helt frem til termin i de forrige svangerskapene mine.